Vastaa Viestiin

De achternaam "Oosters"

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
micheldesmedt
micheldesmedt
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

De achternaam "Oosters"

Viesti Kirjoittaja micheldesmedt »

De achternaam Oosters van mijn vrouw komt heel weinig voor en haar familie is de grootste vertegenwoordiger van deze naam. Bij het snuisteren en opzoeken in aktes zie ik schrijfwijzen en soms ook verkeerdelijk overgeschreven in 10jaarlijkse tabellen. De naam Costers met de nodige krullen geschreven, wordt dan Oosters, in de 10jarige tafel of andersom Oosters wordt in, de tabel Costers. Zou zo die naam "Oosters" ontstaan zijn?! Dat het eigenlijk allemaal Kosters zijn maar dan met "C"?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: De achternaam "Oosters"

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Je vraag verplaatst naar het daarvoor aangewezen forum Naamkunde e.a.
Voor wie wil meedenken, hier de Oosters patriarchen :
https://gw.geneanet.org/micheldesmedt?lang=nl&pz=johan+franciscus+henricus&nz=de+smedt&p=jan&n=oosters
Ondertussen het lijvige familienamenboek van expert dr. Fr. De Brabandere nagelezen met volgende info :
- Oosters (met de varianten Hosters en O(e)sters!) is afgeleid van het Germaanse oost-leger (aust-hari);
- Costers (al dan niet foutieve interpretatie van Oosters) is wel een naam die veel meer voorkomt, zeker in Oost- en
West-Vlaanderen. Het is een beroepsnaam voor een koster die in elk dorp zijn functie had, meestal als koster-onderwijzer.

Wat me ietwat doet twijfelen om voor Costers te opteren is dat men vooral op het fonetische (gehoor) afging;
in dit geval zich dus enkel baseren op wat in de aktes staat en niet in de indexen.
En, in de provincie Antwerpen is de tegenhanger voor die vele kosternazaten Custers of Ceusters zoals in de dialecten aldaar.

Enkele denkpistes, maar daarom nog geen "Amen & uit" (wat het meestal niet is voor familienamen).
Daarom : reacties van andere forumvolgers blijven de moeite waard.
mvg, Greta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”