Vastaa Viestiin

waar komt de naam Demyttenaere vandaan?

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
stefaancardoen
stefaancardoen
Viestit: 14
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Graag zou ik de betekenis van de familienaam Demyttenaere weten?
Alvast bedankt.
Stefaan
emal123
emal123
Viestit: 120
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo, 'n  beetje (heel) laat, maar zolaat is m'n BEF ofte nu € gevallen:

Demyttenaere of ook Demijt(t)enaer(e): zoals zovele namen met 'Y' of 'IJ' geschreven worden. 'IJ' is eigenlijk de schrijfwijze zoals in Nederland ( Vgl. De Ruijter en vele andere)
Kan dan  komen van 'mijten' d.w.z. opstapelen, tot een mijt opzetten (hooimijt, houtmijt);
Dus degene die dit opstapelt.

Wat denk je hier zelf van?
mvg. Walter (emal123)
stefaancardoen
stefaancardoen
Viestit: 14
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Walter,

Ja ik ben ook een beetje laat  om te reageren op uw uitkomst van Demyttenaere.Ik vind dit wel een goede uitleg en ben er tevreden over.Hoe komt het dat de namen soms verschillend geschreven worden,is dit door spellingsfouten door de jaren heen of heeft dit een andere betekenis?VB: Demyttenaere de Myttenaere of Cardoen Cardoën?
Beste groeten
Stefaan Cardoen
emal123
emal123
Viestit: 120
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Stefaan,

Meestal heeft dat geen betekenis.
Uit ondervinding weten wij dat familienamen vroeger vaak verkeerd geschreven werden.
Dit gebeurde door mensen van de Burgerlijke Stand en door de pastoors met hun parochieregisters. Zij gingen voort op wat zij hoorden.
Zij moesten bij de geboorte en het noteren van de naam voortgaan op de uitspraak van deze familienamen door de aangevers, meestal de vader.
Deze laatsten waren vaak ongeletterd, niet lezen noch schrijven. Zij konden hun eigen naam zelfs niet lezen noch schrijven en tekenden met een 'X'.
Zodoende hadden de naamschrijvers 'carte blanche'.
Zo gebeurde dat in grote gezinnen, de kinderen op 4 of 5 verschillende wijze geschreven werden (meestal reeds bij de geboorte) met alle gevolgen vandien voor het verder nageslacht! en voor ons 'genealogen'.
O.K.  ?
MvrGr.
Walter;
gorix
gorix
Viestit: 9
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo,

de familienaam 'de Mitenare' is reeds opgetekend in 1382 in Vlaanderen.
In de archieven kwam die eerst voor in Moerkerke. Van hieruit is er een Michael die poorter werd in Roeselare en later terug naar Brugge verhuisde.
Nazaten van hem vestigden zich enerzijds richting Kortrijk en anderzijds in het Brugse.

In de middeleeuwen was een Mite, een stapel hooi maar ook een kleine munt.
Een Mitenare kan van een van deze afgeleid zijn.
Hooi stapelen gebeurde enkele maanden per jaar. Daarom sluit ik dit uit.
Muntenaar was een middeleeuws beroep en ik vermoed dat de toenaam de Mitenare zo ontstaan is, als de muntslager van de Mite.
Vaardigheden worden dikwijls familiaal doorgegeven en in deze familie is dit te zien aan enkele generaties goudsmeden die er voorkwamen...

Mvg Rigo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”