Vastaa Viestiin

Vernoeming naar moeder

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
zommetje
female
Viestit: 1

Vernoeming naar moeder

Viesti Kirjoittaja zommetje »

Goedenavond, ik heb eens een vraag. Ik ben mijn stamlijn langs moeders kant aan het uitvogelen. Nu kwam ik een stamboom van een andere familie (die ver weg dus is gelinkt aan de mijne) deze voormoeder tegen: Maikesdr A. Waar de A. voor staat weet ik niet, maar ik vraag me af of deze vrouw vernoemd zou kunnen zijn naar haar moeder 'Maike'. Ik ben tot nu toe alleen dochters tegen gekomen die vernoemd waren naar hun vader, gebeurden vernoemingen naar moeders vaker of alleen wanneer de vader bijvoorbeeld onbekend was? Ik ga er even van uit dat Maike een vrouwennaam is in dit geval, maar misschien heb ik dat ook mis? Deze voormoeder is tot nu toe de laatste in een lange lijn die ik heb kunnen traceren, ik vraag mij dus af of Maike dan inderdaad mijn stammoeder zou zijn? Wie kan mij helpen?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10857

Re: Vernoeming naar moeder

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Maikesdr. A. is niet zozeer een vernoeming, maar een aanduiding dat A een dochter was van Maike.
Blijkbaar was de vader niet bekend, want normaliter zou A dan als ...dr bekend worden genoemd, waarin de puntjes de naam van haar vader was.

Met alleen Maike als naam van de moeder komt men vaak niet ver.
Tenzij er onderzoek kan worden gedaan naar ooms, tantes, broers, zusters, e.d. Bijvoorbeeld via getuigen bij een doop of huwelijk of in schepenregisters. Dat is altijd een hele uitzoekerij, als er tenminste al voldoende bronnen te vinden zijn.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”