Vastaa Viestiin

Oorsprong familienaam "Breas"

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
mcbreas
female
Viestit: 19
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Oorsprong familienaam "Breas"

Viesti Kirjoittaja mcbreas »

Hallo,

In onze familie ging altijd het verhaal dat de naam Breas uit het Spaans komt en de 2e persoon enkelvoud zou zijn van "brear" dat breeuwen betekent. Die betekenis zou dus verband kunnen houden met scheepvaart, en aangezien de Breassen ruim vertegenwoordigd waren/zijn in Zeeland zou dat kunnen kloppen. Als ik het me goed herinner komt dat verhaal van mijn tante die jaren in Spanje heeft gewoond.

Echter, als ik kijk naar bijvoorbeeld https://nl.geneanet.org/familienamen/BREAS dan is Spanje niet in beeld. Naast NL wel Frankrijk, België en Engeland. Kijk ik naar de - hedendaagse - vertaling van breeuwen naar Spaans en Frans dan komt dat niet overeen, en Engels al helemaal niet.

Ik ben wel benieuwd of er ergens een kern van - wellicht verbasterde - waarheid zit in het familieverhaal, of dat het toch niet meer is dan een leuk verhaal. Waar zou ik kunnen kijken om daar achter te komen?

Alvast dank voor het meedenken :)

Margo
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Je vraag op het correcte forum geplaatst waar meer kans op een reactie.
(Zal na 't weekend ook es op ontdekking gaan).
mvg, Greta
mcbreas
female
Viestit: 19
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Oorsprong familienaam "Breas"

Viesti Kirjoittaja mcbreas »

Dank voor het verplaatsen Greta! Ben gelijk je draad over herkomst van familienamen ingedoken en het woordenboek van familienamen in Zeeland.

Daar vind ik
"Briars, Breas: Briard, afl. van de plaatsnaam Brie, streek ten oosten van Parijs. Breas, zoals de Belgische familienaam Brias, eigenlijk Bria < Briard."

Voor nu lijkt het er op dat het familieverhaal inderdaad een opgeleukt verhaal zou kunnen zijn. Is niet erg natuurlijk maar ik ga wel verder kijken waar dit Franse/Belgische pad naar toe leidt.

M.v.g. Margo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”