Vastaa Viestiin

herkomst familienaam Boldoot

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
ltijken
female
Viestit: 18
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

herkomst familienaam Boldoot

Viesti Kirjoittaja ltijken »

Ik ben op zoek naar de herkomst en de betekenis van de familienaam Boldoot (Boldood, Boldoodt,Boldoet).

Cornelis Rommerszoon Boldoot is ca. 1620 geboren in Gouda. Hij was 'vleijshouwer' van beroep. Van hem en zijn vrouw Eva Wouterse Block zijn in Gouda 8 kinderen geboren, allen met de achternaam Boldoot. De vader van C R. Boldoot, Rommer Cornelisz Boldoot, beenhacker, werd ook Rommer Cornelisz of Rommer Cornelisz Graeff genoemd, evenals zijn vader Graeff heette. Op enig moment in de 17de eeuw is dus de familienaam Boldoot ontstaan. Ik heb geen idee wat de oorsprong/betekenis van die naam is.
Kan iemand mij verder helpen?
wdemaesschalck
male
Viestit: 3610
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goede middag.
Misschien komt de naam van het oud Keltisch-Germaanse bold(o) = dapper, koen, geliefd, vriend. Vergelijk het huidige Engels bold
Mvg
William
tcapandelaere
male
Viestit: 29
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik vermoed dat Boldoot in wezen dezelfde naam als het Franse Bultot is. Indien dat klopt, heeft het uiteindelijk een Oudnoordse oorsprong. Bultot is een gehucht in Normandië, etymologisch afgeleid van een Noorman die Bulli werd genoemd, letterlijk ‘Bolle’; hij was dus kennelijk een dikkertje. Het was onder Scandinaviërs heel gebruikelijk elkander namen te geven die naar hun uiterlijke kenmerken verwezen.

Zie de etymologie van de gemeente Bolleville:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bolleville_(Seine-Maritime)#Toponymie

In dat geval wijst -doot volgens mij wellicht op iets ronds; ‘dott’ is tot op heden Noors voor een rond voorwerp. Boldoot ware dus oorspronkelijk: ‘een dik bolletje van een Viking’.

...maar ik kan er ook volstrekt naast zitten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”