Vastaa Viestiin

personen samenvoegen lukt niet

moniquelouise
female
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
hoe kan ik personen samenvoegen? als ik de knop gebruik (toevoegen voornaam en nummer) krijg ik een foutmelding

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
U kunt personen alleen samenvoegen als de achter- en voornamen exact aan elkaar gelijk zijn.

U geeft verder ook geen namen op, dus geen idee waarom het niet werkt.

moniquelouise
female
Dat heb ik geprobeerd. Het gaat bijvoorbeeld om Hildegard von Vinzgau (exact gelijke namen), maar ook om Judith Welf, Judith van Beieren of Judith van Altorf. deze laatste namen zijn verschillend, maar het gaat volgens mij om dezelfde persoon.

dank voor uw hulp

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Als de namen niet exact gelijk aan elkaar zijn, dan kunt u de personen niet samenvoegen, dus ook niet als u zelf denkt dat het om de zelfde personen gaat. Het systeem ziet ze als verschillende personen.

Voor wat betreft Hildegard von Vinzgau : :zij staat slechts eenmaal in uw bestand, maar u heeft haar driemaal laten huwen met Karel.
Hun zoon Lodewijk de Vrome staat daarentegen wél daadwerkelijk driemaal in uw bestand. Onder drie verschillende namen. Ik zie daar verder tweemaal Gisela en eenmaal Karel II. Gisela staat er dus ook dubbel in.
Het beste kunt u een van de takjes met Gisela in zijn geheel verwijderen. Daarbij beginnen met de jongste telg van het takje. Daarna de overgebleven Gisela loskoppelen van haar ouders, en haar terugkoppelen aan het ouderpaar waaraan ook Karel II staat gekoppeld, maar dan wel koppelen vanuit de ouders, dus middels 'Kind toevoegen'. (!).

Ik raad samenvoegen in deze stamboom af, omdat u eerst steeds alle namen gelijk moet maken, en daarna pas kunt samenvoegen. En dat samenvoegen geldt dan ook nog eens voor de partners, en dat levert geheid fouten op.
Beter dus om personen te ontkoppelen, voor dubbel te verwijderen, en daarna de losse eindjes weer koppelen vanuit de ouders (!).

Ook zou ik u willen aanraden om 'achternamen' steeds dezelfde invulling te geven wanneer er voorvoegsels in staan, en altijd het voorvoegsel eerst. Dus niet 'Grote ,de', maar gewoon 'de Grote'.
Als u dat consequent doet, dan volgt er ook een melding wanneer u wederom een persoon met een zelfde naam invoert.

moniquelouise
female
dank voor het antwoord. dat wordt nog wel ingewikkeld, maar ik ga het proberen.
grt

moniquelouise
female
Beste Wim, met jouw handleiding erbij kom ik er toch niet helemaal uit:
ik ga in de lijn naar Gisela. zij staat twee keer vermeld. Beide keren met dezelfde echtgenoot en ouders, maar wel met een ander kind, die ieder een eigen tak vertegenwoordigen. Ik heb een Gisela losgemaakt (door haar als kind van Judith te ontkoppelen). Hoe krijg ik haar nu met haar dochter Judith Waldrada in de lijn van haar zuster Ingeltrud?
grt

moniquelouise
female
ik geloof dat het al gelukt is. wel spannen hoor. kan ik niet ergens een herstelpunt maken waar ik op terug kan komen als ik per ongeluk een hele lijn heb verwijderd?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ok, ik was net een berichtje aan het typen ;).

In het begin is het soms wat proberen, en wat vallen en opstaan, maar zodra u het ontkoppelen en terug koppelen onder de knie heeft, dan kunt u eigenlijk alles.

moniquelouise
female
Ja dit is wel goed om onder de knie te hebben. zo kan ik de boel eens opschonen. er zitten zo na al die tijd best veel dubbelingen in. dank voor de hulp!

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Misschien ook de lijst met alle namen even doorlopen. Daar heeft u een goed overzicht van wie er dubbel in staat, hoewel dat met 'de Grote' en 'Grote de' weleens wat moeilijk kan zijn, omdat ze dan onder andere letters staan.

Voor die lijst op een willekeurig profiel de cursor bewegen over de invoerveldjes rechts in de banner. Dan kiezen voor 'Lijst van alle personen van de stamboom'.

moniquelouise
female
dat is een mooi klusje voor in de vakantie! Ga ik zeker doen. Maar ik zal ongetwijfeld nog wel eens hulp nodig hebben. Dan meld ik me graag weer!
grt
Monique

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geneanet, technische vragen”