Vastaa Viestiin

Informatie wordt niet meegenomen bij gebruik van "Overeenkomsten'

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik merk dat soms informatie die ik opgenomen heb in mijn stamboom niet wordt meegenomen wanneer ik overeenkomsten tracht te vinden met stambomen van andere Geneanet-leden.

Een voorbeeld:
ik heb zowel geboorte- als sterfdatum en -plaats van een persoon en van zijn partner:
profiel.png
... maar deze wordt blijkbaar niet meegenomen bij de opzoeking, waardoor er geen enkele informatie wordt gevonden:
niet genoeg informatie.png

Doe ik iets verkeerd?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Geen idee, Arnoldus de Reu staat wel tweemaal vermeld in uw bestand. Een keer met en een keer zonder data, dus dan is het niet vreemd als u eens de data mist bij 'Overeenkomsten' (geen idee of het om de zelfde persoon gaat overigens).

de Reu.jpg

Overigens lijkt het systeem momenteel niet of anders te werken, dus ik zal navraag moeten doen bij de technici. Het zal wel iets tijdelijks zijn.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Arnoldus De Reu komt meerdere keren voor in mijn stamboom, waarvan één keer zonder geboorte- of overlijdensdatum, maar wel met doopgegevens. Normaal gezien moet de overeenkomst toch wel gezocht worden met de persoon of koppel die actief geselecteerd werd, en niet met een naamgenoot.

Overigens blijkt het ondertussen wel (opnieuw?) te werken.
Overeenkomsten.png
Ik had het probleem eerder deze week al opgemerkt bij een andere opzoeking, maar het probleem lijkt nu dus opgelost.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Het probleem is nog niet opgelost, want ik mis zelf overal het rode symbooltje bij 'Overeenkomsten' op de profielen waarvan ik zeker ben dat dat symbooltje eerder wel verscheen.

Maar de technici werden op de hoogte gebracht, en zullen er naar gaan kijken.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Terwijl het de laatste tijd (en ook nu nog voor de meeste personen uit mijn stamboom) goed leek te werken ondervind ik opnieuw hetzelfde probleem:
er worden geen (noch 'automatische', noch 'alle') overeenkomsten gevonden omdat blijkbaar niet alle beschikbare informatie meegenomen wordt in de zoekopdracht.

In het voorbeeld hieronder worden de overlijdensdatum van Martinus Goethals, evenals de naam van zijn echtgenote (voorheen aangeduid met 'uxor Martinus Goethals') genegeerd.
Er staat geen rood vinkje na 'Overeenkomsten' en de zoekopdracht levert uiteraard ook niets op.
profiel.png
geen overeenkomst.png
Hebben de technici ondertussen het probleem bekeken?
Wordt er aan een oplossing gewerkt?
Of doe ik iets verkeerd?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Het probleem werd maanden geleden al opgelost, maar als u vreemde dingen invoert in de naamvelden, dan is de kans dat er overeenkomsten worden gevonden wel heel erg klein.

Zo betekent 'uxor' naar mijn weten 'echtgenoot/echtgenote van', en hoort dat dus niet thuis in het naamveld.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Enige toelichting:
in dit geval had ik de echtgenote van Martinus Goethals teruggevonden als doopheffer in een parochieregister, waar ze vermeld werd als 'Judoca, ux Maerten Goethals'. Op dat moment voer ik zoveel mogelijk relevante gegevens in:
- haar voornaam
- niet NN als onbekende naam, maar 'uxor Martinus Goethals'
en ik voeg haar partner toe (dus Martinus Goethals).

Wat u als 'vreemde dingen' bestempelt, beschouw ik dus als relevante informatie.

In een verder stadium zoek ik informatie over dit koppel en vul aan naarmate ik de gegevens vind:
- naam van de vrouw; ik vervang 'uxor Martinus Goethals' door 'Van Hyfte'
- verdere gegevens over de personen (geboorte- en sterfdatum, ...)
- alle gegevens over het huwelijk en de kinderen

Probleem lijkt nu dat (in dit geval) alle latere toevoegingen niet meegenomen worden in de zoekopdracht.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
'Uxor' mag dan relevante informatie zijn, maar hoort zeker niet thuis in een naamveld, daar het geen deel uitmaalt van de naam zelf.

Dus mocht u bij andere personen, waarvan u dat wel verwacht, geen overeenkomsten vinden, dan eerst eens kijken wat u daar precies invoerde.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Nu graag een antwoord op mijn vraag zelf.
Zoals u ziet op het profiel van Martinus Goethals staan zowel zijn overlijdensdatum, de naam van zijn echtgenote (Judoca Van Hyfte), hun huwelijksdatum en -plaats en kinderen vermeld.
Al deze informatie wordt genegeerd in het zoeken naar overeenkomsten.

PS. Ik verkies 'uxor Martinus Goethals' boven het nietszeggende 'NN'.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Het antwoord werd al gegeven : u gebruikt termen in naamvelden die daar niet thuishoren, waardoor het systeem daarop geen overeenkomsten vindt.

Zo simpel is het... want zou u bijvoorbeeld zoeken op de niet bestaande naam 'Asdfg', dan vindt u ook niets (ik wilde daar eerst Qwerty schrijven, maar dat bestaat blijkbaar wél als naam).
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik dacht dat mijn vraagstelling voldoende duidelijk was, maar blijkbaar vergis ik me daarin.

Mijn punt is dat noch de naam van de echtgenote, noch ouders, noch sterfdatum, noch informatie over het huwelijk meegenomen werd in de zoekactie. Enkel verouderde informatie betreffende de (fictieve) naam van de moeder, waardoor inderdaad geen overeenkomst mogelijk was.
Maar of die eerste naam nu uxor Martinus Goethals was, dan wel Bracke of Deckers, maakt volgens mij geen zier uit.

Geneanets wegen zijn blijkbaar ondoorgrondelijk, want nu blijkt het toch te werken!
Er verschijnt nu wel een rood icoontje bij Overeenkomsten en alle beschikbare informatie omtrent de persoon wordt nu wel gebruikt bij het zoeken naar overeenkomsten.
En dit ondanks de term uxor in de naam van de moeder van de persoon waarvoor ik overeenkomsten zoek.
Overeenkomst_1.png
Overeenkomst_2.png
Ik wil nog meegeven dat het niet de eerste keer is dat ik het beschreven probleem ervaarde, dus ik vermoed dat er een structurele oorzaak is.
Is het denkbaar dat er een indexatie van de gegevens moet plaatsvinden vooraleer ingebrachte informatie werkelijk bruikbaar is en dat zoekopdrachten daardoor soms op basis van verouderde data gebeurt?
Of is er een andere plausibele uitleg?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Als u pas geleden data aanpaste, dan kan het zijn dat voor sommige functies het bestand eerst automatisch door het systeem geïndexeerd moet worden.

Uxor in een naamsveld blijft overigens gewoon verkeerd, en zorgt er tevens voor dat andere gebruikers die persoon in uw stamboom niet (snel) zullen terugvinden.

Hoe beter u zich houdt aan de functies van de verschillende velden, hoe beter de opties van Geneanet zullen werken.
willybracke
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wat suggereert u dan als invoer wanneer wel de voornaam maar niet de familienaam van een persoon gekend is?

Niets invullen is geen optie want Naam is een verplicht veld.
Is NN of ?? minder 'verkeerd' en zouden andere Geneanet-gebruikers daarmee gebaat zijn?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
Naam mag dan een verplicht veld zijn, maar u kunt daar bijvoorbeeld ook een paar puntjes in zetten.

Krijgt u eens geen overeenkomsten op een bepaalde persoon, probeer dan eens bij de eventuele ouders of kinderen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geneanet : technische vragen”