Vastaa Viestiin

technisch probleem of niet???

andreignoula
andreignoula
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo, met André Ignoul in Liloan, Cebu, Filippijnen.

Aan Wim Deckers : Wim nogmaals hartelijk dank voor de fantastische hulp vorig jaar om mijn My Heritage stamboom toch compleet te kunnen overzetten naar Geneanet hier. Werkt prima nu.

Ik kom juist volgend probleem tegen : Ik heb een geboorteakte van een groottante gevonden in Family Search en was in haar bestaand profiel de gegevens van die geboorteakte aan het aanpassen en bronnen aan het toevoegen. Ik had voorheen gegevens gevonden en gebruikt die ik uit de ProGen databank van de Heemkundige Kring Kinrooi had overgenomen. Het gaat om Christina Ignoul geboren 1909.
Bij het willen bevestigen van de gewijzigde gegevens, kreeg ik het schermpje met verschillende personen en de vraag aan wie ik dit profiel moest linken. Ik gaf aan om te linken met hetzelfde profiel in de lijst maar bij controle bleek dat de oude gegevens niet door de nieuw ingevoerde en de gewijzigde gegevens waren vervangen. Niets was aangepast. Waarom niet???? Het was toch een aanpassing van de gegevens van een bestaand profiel zonder dat er een nieuw persoon werd gecreëerd.

Ik heb vervolgens de nieuwe gegevens maar weer opnieuw ingegeven en daarbij ook bij haar voornaam een wijziging gedaan. In het veld van haar voornaam stond ook haar roepnaam "Stien" . Ik wilde die roepnaam in een ander veld zetten maar een veld "roepnaam" is niet voorzien, dus plaatste ik die roepnaam in het veld "openbare naam" redenerend dat ze zo publiekelijk genoemd werd. Na beëindiging van de aanpassingen heb ik vervolgens geklikt op een nieuw persoon aanmaken maar nu bleek bij controle dat niet de naam Christina maar de naam Stien in de stamboom als voornaam staat. En het was niet mogelijk om het vak "openbare naam" te sluiten en de roepnaam te verwijderen.

Enkele vragen/suggesties in dit verband : kan bij de naam en voornaam niet een vakje "roepnaam" worden toegevoegd, het zou wat duidelijker zijn dan al die aliasmogelijkheden. En kan bij het schermpje met personen om aan te linken niet een knop worden toegevoegd met de vraag of een gelijknamige persoon of zijn gegevens moeten vervangen worden?? Ik vraag me nu ook af, doordat ik heb geklikt op "nieuwe persoon aanmaken", wat er met het eerdere profiel van Christina Ignoul is gebeurd. Staat dat nog ergens waardoor ze dubbel in de stamboom zit of is ze door het nieuwe profiel vervangen???

Graag een oplossing voor deze probleempjes.

Groetjes vanuit Liloan, Cebu, Filipijnen.

André Ignoul

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ik kan niet bedenken wat er precies fout ging, en dat is naderhand ook niet meer na te gaan, helaas.
Het systeem werkt bij correct gebruik, dus de technici zullen niets gaan aanpassen.

Vermoedelijk heeft U de correctie van de naam gelijkertijd met de invoer van de andere extra data gedaan. Die aanpassing van de naam zorgt er voor dat het lijstje met al in Uw stamboom bekende namen verschijnt. Soms kan er dan heel soms weleens iets verkeerd gaan bij het 'koppelen'. Handiger is het daarom om een naamsverandering apart te doen van andere aanvullingen aan de persoon. Dat geeft nimmer problemen.

Voor wat betreft de namen : afhankelijk van welke voornaam U als 'hoofdnaam' op het profiel wilt zien, kunt U kiezen tussen 'openbare naam' en 'alias voornaam'. Bij de eerste wordt die vermeld als 'hoofdnaam', bij de tweede komt die onder de ingevoerde voornaam.
In principe dus altijd kiezen voor 'alias voornaam' als U de roepnaam niet als 'hoofdnaam' op het profiel wilt hebben.

andreignoula
andreignoula
Hartelijk dank voor de vlugge uitleg. Ik kan dus beter Christina als publieke naam invullen om die naam dan op haar profiel te hebben en Stien dan als alias voornaam vermelden.
Ik zal er voortaan mee rekening houden geen naamswijziging uit te voeren als ik andere gegevens wijzig.

Nogmaals hartelijk dank en vriendelijke groet,

André Ignoul

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
U kunt Christina gewoon invoeren in het veldje voor de voornaam op het invoerscherm, gelijk onder de achternaam.

Maar als U bij Christina ook een publieke naam invoert, dan schuift Christina naar onder.
Voert U bij Christina ook een alias voornaam in, dan komt die onder Christina te staan.
Er is tussen die invoerveldjes dus alleen een verschil in volgorde van tonen op het profiel.

andreignoula
andreignoula
Dat had ik niet veranderd, ik had Christina laten staan in het invoerscherm bij voornaam, en ik had Stien ingevuld bij openbare naam waardoor na bevestiging Stien als voornaam werd vermeld.
Maar het probleem is opgelost. Ik heb Stien verwijderd bij openbare naam en als alias voornaam vermeld. Christina staat nu terug als voornaam op haar profiel. Het is niet nodig, zie ik, om Christina in het veld openbare naam in te vullen.
Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en uitleg.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geneanet, technische vragen”