Vastaa Viestiin

vignet als profiel foto

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
jguus1
jguus1
Viestit: 33
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja jguus1 »

Goeden avond,
Het programma kent een leuke optie nl. "vignet"
Je ziet dan de uitsnede van een foto (meestal een portret) bij de getagde personen staan.
Ik meende dat dit dan ook meteen de hoofdfoto werd....echter dat gebeurd niet.
Doe ik iets verkeerd?
Als dat niet zo is dan zou het een hele verbetering zijn om bij deze uitsnede een optie te creëren deze ook als hoofdfoto aan te merken.
Dit bespaart erg veel werk, zeker alsje grote groepsfoto's hebt.
Graag uw reactie.

Groeten
Guus Jamin
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10963

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Nee, dat gaat momenteel (nog) niet.

Ik heb dat idee enkele jaren geleden zelf al eens geopperd, tezamen met nog een paar andere kleine aanpassingen rondom de groepsfoto's, maar daar werd nog niet mee gedaan, helaas.
Ik zal het binnenkort nog eens ter sprake brengen, want soms zijn er slechts nog groepsfoto's waarop bepaalde familieleden staan, en als je die dan toch al 'uit knipt' dan kun je die net zo goed ook elders gebruiken.

Een reden echter om dat niet te doen was de scherpte op het moment dat je zo'n vignetje vergroot tot hoofdfoto op een profiel. Naast de groepsfoto zijn de vignetjes een stuk kleiner dan op de profielen, en lijken dan nog redelijk scherp, maar als je dat nog wat verder vergroot loop je toch wel risico op wazige gezichten.
jguus1
jguus1
Viestit: 33
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja jguus1 »

Daar zit wel iets in...maar het is de gebruiker die dan bepaald of de afbeelding al dan niet acceptabel is. Soms moeten we het doen met kopie materiaal dat ook niet van geweldige kwaliteit is maar beter iets dan niets.
Groeten
Guus Jamin
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10963

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ja, dat was ook wat ik ze vertelde, maar ik kreeg als antwoord dat ze 100% achter zo'n optie moeten kunnen staan. Wat ze daarmee bedoelden is het volgende : als de vignetten gebruikt kunnen worden als profielfoto, dan wordt er door de gebruikers ook verwacht dat die scherp en duidelijk zijn. Op het moment dat dit niet het geval zal zijn, bijvoorbeeld bij vignetten van groepsfoto's met heel veel personen, waardoor die er allemaal klein op staan, verwacht men te veel klachten over de optie. Zelfs als duidelijk zou staan aangegeven dat die vignetten vanwege de grootte van de originele foto soms onscherp of wazig kunnen zijn. Het is immers helaas zo, dat er weinigen zijn die tegenwoordig nog alles lezen.

Uiteraard ligt dan de keuze wel bij de gebruiker, maar zodra die onscherpe of wazige foto's krijgt voorgeschoteld, dan gaan er toch een groot aantal klagen.

Maar zoals gezegd zal ik een en ander nog eens ter sprake brengen. De vignetten zouden immers wel in de boomstructuur kunnen worden gebruikt, omdat die foto's veel kleiner zijn op het scherm, maar dan niet als hoofdfoto op het profiel zelf. Misschien dat ze daar wel iets zien.
Mijn vraag destijds ontstond ook uit het feit dat ik een 20-tal personen had gekoppeld aan een groepsfoto, dus via vignetten, en ik op de boomstructuur dus steeds die groepsfoto te zien kreeg, en juist daar zou ik dat vignet wel kunnen waarderen.
jguus1
jguus1
Viestit: 33
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja jguus1 »

Heel duidelijk en begrijpelijk reden. Die laatste optie om ze alleen voor de boomstructuur te gebruiken is al een stap in de goede richting.
Groeten
Guus Jamin
jguus1
jguus1
Viestit: 33
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja jguus1 »

ik heb de wijziging inmiddels al gebruikt....klasse!!! het bespaart toch wel wat werk.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10963

Re: vignet als profiel foto

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Het scheelt inderdaad veel knip- en plakwerk.
En ze hebben het probleem van de wat kleinere foto's opgelost, door die een maatje kleiner op het profiel te plaatse, zodat ze toch nog (redelijk/enigszins/goed) scherp zijn.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geneanet : technische vragen”