Vastaa Viestiin

Waar kan ik een geboorte te Antwerpen ca 1731 opzoeken?


mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste,

ik heb een probleem om de geboorte van Jacobus Adrianus Denis ( ºca1731 Antwerpen- overl. 23/4/1802 Hoevenen) op te zoeken.
Volgens zijn overlijdensakte zou hij ca 1731 in Antwerpen geboren zijn.
Bij de gegevens van de Burgelijke Stand Antwerpen zijn er geen akten uit die periode beschikbaar.
Ik heb gezocht in het Parochieregister van Antwerpen maar dat is mogelijk ook onvolledig voor die periode.
Kan ik de gegevens Geboorten Antwerpen ca 1831 in het Felixarchief of in het Rijksarchief vinden? Moet ik daar een aanvraaginstructie voor indienen?

Met vriendelijke groeten,

Tine Van de Schoor
pvanduynhoven
male
Viestit: 938
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Bedoel je dopen Antwerpen 1731?
Is er vermelding van de ouders in de overlijdensakte?

MVG-Paul
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Paul,

Ik bedoel geboorte én dopen
Zowel in de overlijdensakte als in de huwelijksakte ( met Catharina Van Broekhoven in november 1760 te Putte, Noord-Brabant, Nederland) staat dat Jacobus te Antwerpen geboren was
Dat bedoelt toch stad Antwerpen en niet arrondissement?
(Heb ook al bij omliggende gemeenten van Hoevenen, gezocht waar hij woonde)
Al zoveel dat ik nu te nieuwsgierig geworden ben om het te laten rusten.
Maar ik weet niet niet meer waar zoeken.
Misschien kunt u mij een tip geven?

Mvg.,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste,

hier volgen :
overlijdensakte Jacobus Adrianus Dennis Overl.23/4/1802 te Hoevenen, ouders zijn niet vermeld Huwelijksakte Jacobus met Catharina Van Broekhoven op 2 november 1760 Putte, Noord-Brabant, Nederland
97C6CD52-31D3-4540-8C7A-4360D90E1CC3.png
2CFFDACE-108C-4513-B604-AA8904939F64.png

Groetjes,

Tine
flamingo3
female
Viestit: 12
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goedenavond,
De achternaam Denis komt niet vaak voor in de Antwerpse parochieregisters. Wel de naam Dens. Ik heb een doopakte gevonden van een Jacobus Dens, gedoopt op 3 mei 1730 in de Sint-Joris parochie.

mvg
Lea Ghys
Liitteet
1730-05-03 Jacobus Dens - Doopakte.jpg
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Lea,

bedankt om ernaar te zoeken!
Het zou best kunnen dat Dens afgeleid is van Denis, ik weet ik niet
Op het eerste zicht herken ik geen namen van de dooppeters of getuigen in de akte die u gevonden heeft maar dat sluit de mogelijkheid nog niet uit.

Kinderen Jacobus en hun dooppeters en/of getuigen

Gerardus Denis º18/12/1864 te Hoevenen : Joannes Deniers en Rosalia (Rouws?Roevens? Rommens?)
Anna Cornelia Denis º1766 Stabroek, Overl.1812 : Cornelius Van Broeckhoven en Cornelia De Winter
Adrianus Cornelius Denisº 13/6/1969te Hoevenen, Overl.1835 :Adrianus Geerts, Cornelius de Weys en Rosalia Geerts
Joanna Catharina Denis º13/91772 te Hoevenen, Overl.1818 : Michael Campo en Anna Cornelia Mampay
Joannes Jacobus Denis º31/1/1776- Overl.1832 : Jacobus Van der Linden en Josina Montre

Aan de hand van de doopakten en de dooppeters en getuigen, geraak ik zelf niet echt verder

Goedenavond,

Tine
Viimeksi muokannut mvandeschoor, 07 Joulukuu 2018, 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Lea en anderen,

Nog even vermelden dat ik het toch wel vreemd vind dat de achternaam Denis weinig voorkomt in de Antwerpse Parochieregisters want volgens ik hetgeen ik onderweg bij mijn opzoekingen opgemerkt heb, is dat er toch heel wat gewoond hebben...

Mvg.,

Tine
pvanduynhoven
male
Viestit: 938
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Vond wel een paar keer in Antwerpen de naam Denies o.a. in OLV en in St Walburga doch spijtig niet de Jacobus.
Spijtig begint de burgerlijke stand van overlijdens te Hoevenen pas in het jaar 11.( sept 1802)

Doop van Gerardus te Hoevenen was op 18 april 1764.
Hierin werd de naam Deniers verbeterd in Denis
Doopheffers zijn Joannes Deniers pro quo respondit Joannes Baptista Steinen en Rosalia Rouws.
Knipsel 10.JPG
MVG-Paul
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dank u Paul,

Zo weet ik weer dat er Rosalia Rouws staat en niet Roevens of Rommens
Rosalia Rouws heb ik nog niet teruggevonden
Ballij van bij de overlijdensakte van Jacobus Denis is misschien afkomstig van de naam Balieu?
Er is een Jean Henri Balieu overl. 21/6/1806 te Antwerpen
Van de dooppeters bij de doopakte van Adrianus Cornelius Denis herken ik Adrianus Geerts ºca 1660-1700 X Maria Rommens te Kalmthout
Michael Campo º ca 1753 was een schoenmaker te Hoevenen met mss vader die ook zo heette
Maar waar komen de Campo’s eigenlijk vandaan?
Ik vind een Josina Montré X Pierre Vandesande : zoon Mariën Vandesande overl. 27/1/1812 Kalmthout
De achternaam Mampay terug te vinden in Kapellen

De dooppeters en getuigen lijken uit de omstreken van Hoevenen, Kapellen,enz. te komen

Er moet (na de periode van Jacobus Denis) al vast nog een familie Denis in Antwerpen bestaan hebben waaronder kleermakers
Volgens de overlijdensakte van Joanna Clementia Denis overl.op 15/3/1854 te Antwerpen was haar vader Henricus Denis (ºca1803 ?) kleermaker X Joanna Poppe (ºca 1822)
Joannes Josephus º ca 1778, kleermaker, was getuige

Veel Denissen uit Antwerpen lijken uit uit de streken van Luxemburg te komen maar van na de periode van Jacobus Denis

In Kapellen vind ik een Frans Denis ºca 1730 X Anna Catharina Peeters

In Brecht vind ik een Jacobus Driessen º 5/6/1731, ouders Jacobus Driessen en Maria Schillemans, maar ik denk dat Driessen minder verwant is met Denis

In Wuustwezel aktes met mombers waarin familienaam Denis voorkomt

Rest de vraag waarom Jacobus Denis en Catharina Van Broeckhoven in Nederlands Putte gehuwd zijn?
Het zal wel wat vergezocht zijn maar is hij misschien afkomstig van Nederland?
FAF3935E-BD1E-416B-94D4-A1DFFD730372.png
4BEC046F-F4E9-49F3-8529-6830670BDEC7.png
Mvg.,

Tine
pvanduynhoven
male
Viestit: 938
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Volgens woordenboek van de familienamen kont Denis(se) ; Denies van Denijs
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dank u Paul,

Ik heb nog eens de getuigen bij het overlijden van Jacobus opgezocht.

Ik vond een Franciscus Ballij, vader van Martinus Ballij die op 12/3/1783 te Breda , Noord-Brabant, NL huwde en geboren was te Rijkevorsel
EF55A0AA-6204-495A-9EDA-8A145512B5EB.png
Ook nog een Marijnus Geerink getuige bij de doop van Helena Baet op 21/1/1743 te Bergen Op Zoom, Noord-Brabant, Nl, moeder Helena is Maria Geerinckx
2BA3A5B0-180C-4790-A10F-19BC4AA1D563.png
Misschien Jacobus Denis toch afkomstig uit Nederland?

Mvg.,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag allemaal,

mijn excuses voor de verwarring, ik bedoelde natuurlijk dat de vader van Jacobus eventueel van Nederland zou afkomstig zijn

Mvg.
wimpeeters
male
Viestit: 284
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
pvanduynhoven kirjoitti: 02 Syyskuu 2018, 08:14 Spijtig begint de burgerlijke stand van overlijdens te Hoevenen pas in het jaar 11.( sept 1802)
De burgerlijke stand voor de periode 1797-1802 (Franse jaren 6 tot en met 10) staat bij heel veel kempense/Antwerpse gemeenten nooit op microfilm. Dit omdat de dubbels van de BS die bewaard worden in het Rijksarchief vaak beginnen bij het Franse jaar 11. Als je echter ter plaatse naar het gemeentehuis gaat, dan zal je bijna altijd vaststellen dat de boeken van de gemeente al beginnen in het Franse jaar 6 (1797-1798).
pvanduynhoven
male
Viestit: 938
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Wim
Misschien iets voor U om deze periode na te kijken !!
mvandeschoor
mvandeschoor
Viestit: 203
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dank u voor uw reactie Wim,

Ik heb ondertussen nog een paar mogelijkheden gevonden voor de vader van Jacobus Denis ºca 1731

Joannes Denis º 13/9/1691 Kalmthout, ouders : Adrianus Matthys Denis X Cornelia Cornelis Brauwmels, getuigen : Joannes Matthys Denis en Catharina Cornelia Peeters Brauwnels

Joannes Denis º 6/9/1702 Kalmthout, ouders : Joannes Matthys Denis X Maria Geert Hoeveneers. getuigen : Gerardus Hoeveneers en Elisabeth Wynant Wynants

In een notarisakte Wuustwezel ook een Cornelius Mattys Denis die samen met Peeter Wynans momber was over de 4 weeskinderen van Maria Mattys Denis en Wynant Wynants

Interessant maar misschien niet ter zake?

Mvg.

Tine
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “België”