Vastaa Viestiin

Verdwenen akte? - Gottem en omstreken

janssensjonas
male
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo,

Van een van mijn voormoeders uit de 19e eeuw, een zekere Eugenia Van der Neste (voornaam ook als Regina vermeld, familienaam ook als Ternest vermeld), kan ik de geboorteakte niet terugvinden, noch verdere info omtrent haar moeder (Eugenia was een onwettig kind, dus over de vader heb ik evenmin informatie). Om even wat diepere duiding te geven:
  • - Eugenia trouwt op 7 juni 1824 in Oeselgem met Joannes Baptiste Verbeke (zie trouwakte hieronder in twee delen). Hierin wordt duidelijk vermeld dat Eugenia geboren werd op 16 juni 1797 (ofte 28 prairial an V volgens de republikeinse kalender) in Gottem. Ze was een onwettig kind van Elionora Van der Neste (voornaam ook als Leonora gespeld), die rond 1778 zou moeten geboren zijn.
  • - Eugenia overlijdt op 4 januari 1848 in Oeselgem (zie overlijdensakte in bijlage). Op moment van haar overlijden is haar moeder Elionora nog in leven. Zij is op dat moment 69 jaar oud en zou in Olsene wonen.
Na opzoekwerk in de registers van burgerlijke stand, kan ik de geboorteakte van Eugenia in Gottem echter niet terugvinden. Hoewel onwettig, lijkt het mij vreemd dat ze nooit zou ingeschreven zijn in de registers (haar trouwakte vermeldt overigens duidelijk dat haar geboorteakte werd geraadpleegd door de ambtenaar van burgerlijke stand). Zie ik hier ergens iets over het hoofd? Of zijn sommige akten gewoon niet ontsloten (op de website van het rijksarchief staan nochtans alle akten vanaf jaar vijf van de Franse republiek, en die data sluiten netjes aan op de parochiale registers)?

Over die moeder Elionora vind ik geen verdere informatie, mogelijks kan dus de geboorteakte van Eugenia meer info opleveren. Aangezien de luttele informatie is dat ze rond 1848 in Olsene woonde en op dat moment 69 jaar is (en dus rond 1778-1779 moet geboren zijn), ben ik haar overlijdensakte gaan opzoeken. Die kon ik noch in Olsene, noch in Gottem vinden. Of ze ondertussen was getrouwd, weet ik zelf ook niet. Iedere kruimel informatie kan dus wel waardevol zijn voor mijn verdere opzoekingswerk.

Wie helpt mij met het vinden van meer informatie - of tips om gerichter te kunnen opzoeken? :)
Liitteet
Overlijdensakte Eugenia Van Der Neste Oeselgem 18480104.jpg

janssensjonas
male
Trouwakte Eugenia en Joannes Baptiste deel 1
Liitteet
Huwelijksakte Joannes Baptiste Verbeke - Eugenia Van Der Neste Oeselgem 18240707 deel 1.jpg

janssensjonas
male
Trouwakte Eugenia en Joannes Baptiste deel 2
Liitteet
Huwelijksakte Joannes Baptiste Verbeke - Eugenia Van Der Neste Oeselgem 18240707 deel 2.jpg

krisvr
female
Sukupuu: Ei-graafinen
Hallo
Helpt dit?
Op p 560 (Oeselgem, dec. 1849) wordt het ovl van Eleonore vermeld en je krijgt ook andere info. De aangifte gebeurt door haar schoonzoon waardoor ik vrij zeker ben dat het de bedoelde Eleonore is.

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0516_112308_110919_DUT/inventarisnr/IRS-13-029830443/level/file/scan-index/20/foto/516_9999_999_774930_000_0_0020

Ik ben dit op het spoor gekomen via ‘zoeken naar personen’ bij search.arch.be, zie bijlage. De bijlage is beperkter dan de akte.

Kris
3FA68696-375E-4716-988D-1178E0517904.png
Viimeksi muokannut krisvr, 06 Tammikuu 2020, 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pvanduynhoven
male
Doopakte te Tielt op 12 jan 1779
Knipsel 009.JPG

kvoet
male
Goedenavond,

Mogelijks zit de geboorte-akte van Eugenia in een apart register van de onwettige kinderen. Er staan ook nog geboorte-/doopregisters voor Gottem uit die periode in de inventaris (op arch.be), die online niet te raadplegen zijn. Ook de huwelijksbijlagen van Oeselgem zijn niet online beschikbaar, waarbij eventueel ook een extract van het geboorteregister van de echtgenoten kan bijgevoegd zijn.

Maar - jammer voor u - zijn die niet online beschikbaar... :( En meestal wel raadpleegbaar in het rijksarchief zélf...

Mvg
Kris

pvanduynhoven
male
Vinden de geboorten te Gottem voor het jaar V op

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939Z-59WM-9?i=400&cc=2138513&cat=347982

Doch geen akte te vinden op het eerste zicht noch op de naam noch op de datum.
MVG-Paul

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “België”