Vastaa Viestiin

Geboorteplaats Gerrit Jansz Albrink, op 27 oktober 1813 in Uitgeest overleden

evacarolina
female
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste lezers, zou iemand mij kunnen helpen met het vinden van de geboorteplaats van mijn vroegst gevonden opa ? Deze opa heette Gerrit Jansz Albrink. Hij is op 27 oktober 1813 in Uitgeest overleden. Is daar getrouwd met Trijntje Willems Wolters op 17 november 1765. Bij overlijden was hij 74 jaar dus hij moet ca 1739 geboren zijn. Ik heb een broer van hem gevonden, Albert Jansz, die een periode bij hem in de buurt woonde in Uitgeest maar ca 1785 naar Alkmaar vertrok. Ik vermoed dat de twee broers uit Twente kwamen. Waarschijnlijk uit de buurt van Ootmarsum of Denekamp. Ik heb online geen akten kunnen vinden met een Gerrit- of Albert Albrink die tussen 1700 en 1740 geboren werden. Ook heb ik online geen akten kunnen vinden van een Jan Albrink die tussen 1700 en 1740 vader werd van een Gerrit of Albert. Hoogstwaarschijnlijk waren de ouders van Gerrit en Albert Albrink katholiek en landbouwers. De achternaam werd ook wel geschreven als Aalbrink, Aalbring of Alberink. Zou iemand mij kunnen helpen met een tip hoe ik verder kan komen ? Bij voorbaat dank, Evelien

dirkstolwijk
male
3 novbr [1765] Ten huijwelijken Staate aangegeven Gerrit Jansz weduwnr met Trijntje Willemsen, jonge dogter, bijde wonende alhier ,also gehorende onder --------- pro deo
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QV-1NLW?i=223&cc=2037985 scan 224/720
Bron: Trouwen Alle Gezindten 1695-1808 Uitgeest.
Ik hoopte op een plaats van herkomst in de akte

dirkstolwijk
male
De kans is klein, dat je zijn doop onder zijn familie naam vindt, omdat hij die bij zijn trouwen al niet eens gebruikte.
Albrink kan de naam van een boerderij zijn, waar Gerrit geboren is.

evacarolina
female
Dankjewel Dirk, die tekst over hun huwelijk op 3 november 1765 had ik nog niet eerder gezien. Het zou dus kunnen dat de achternaam op de naam van een boerderij slaat. In ieder geval bedankt voor je reactie en moeite.

anaesthetist
male
een link naar Denekamp is plausibel, maar lastig te bewijzen...

In het gaarderregister van Uitgeest wordt 20.02.1802 ingeschreven: Jan Aalbrink meerderjarig jongman, gebooren te Denekamp woonende alhier & Janna Kok meerderjarige jonge dochter geboren en woonende te Denekamp [https://noord-hollandsarchief.nl/maisi_ajax_proxy.php?mivast=236&mizig=210&miadt=236&miaet=185&micode=1062&minr=10807271&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&miview=viewer2]. Zij huwden in de katholieke kerk te Denekamp op 12.03.1802: matrimonio legitime juncti sunt Joannes Aalberink et Anna Kok, testibus Gerardo J. Meilink et Henrica Peese. [https://historischcentrumoverijssel.nl/wp-content/plugins/mais-mdws/maisi_ajax_proxy.php?mivast=20&mizig=210&miadt=141&miaet=185&micode=0124&minr=14610550&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=retroacta&miview=viewer2]

Katholieke doopboeken van Denekamp zijn vanaf 1732 bewaard gebleven. Er werd daar weliswaar op 14.05.1734 de doop van een Gerardus Aalberink ingeschreven met als ouders Jan Aalberink & Fenne (getuige:Swenne Aalberink) [https://historischcentrumoverijssel.nl/wp-content/plugins/mais-mdws/maisi_ajax_proxy.php?mivast=20&mizig=210&miadt=141&miaet=185&micode=0124&minr=14610318&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=retroacta&miview=viewer2], maar met de steeds wisselende namen is het lastig een gezinsreconstructie te maken zonder index of transciptie van het doopboek.

evacarolina
female
Hartelijk dank voor uw bericht en tips. De info over Jan Albrink die op 20 februari 1802 in Uitgeest met Janna Kok trouwt kende ik. Deze Jan zou een 'oomzegger' van mijn oudste opa Gerrit Jansz kunnen zijn. Wat ik nog niet wist is dat Jan Albrink en Janna Kok op 12 maart 1802 in de RK kerk in Denekamp trouwen. Op 25 december 1802 wordt hun dochter Johanna of Janna in Uitgeest gedoopt. In 1812 verschijnt er in het archief van Denekamp een overlijdensbericht van hun anderhalf jarige zoon Gerhardus. Ook overlijden Jan Albrink en Janna Kok beide in Denekamp. Het is dus opvallend dat dit echtpaar rond 1802 diverse keren van Denekamp naar Uitgeest trok en uiteindelijk in Denekamp bleef. Verder is het interessant om te lezen dat er een Gerardus Aalberink in 1734 werd gedoopt in Denekamp; zoon van Jan Aalberink en Fenne. Het jaar 1734 zou niet kloppen met de leeftijd die vermeld wordt op de overlijdensakte van mijn oud-opa. Hij zou in 1813 de leeftijd van 74 behaald moeten hebben. Misschien was hij zijn leeftijd en geboortejaar in de loop van zijn leven vergeten. Maar misschien is de Gerardus die in 1734 gedoopt werd iemand anders. Ik ga het in ieder geval verder bestuderen. Vriendelijke groet !

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Nederland”