Vastaa Viestiin

Overlijdensakte Maria Van Wassenhove Drongen 1/5/1708

janvanwassenhove9831
male
Ik ben op zoek naar de overlijdensakte van Joanna Van Wassenhove.
Ze zou overleden zijn in Drongen op 1/5/1708 als weduwe van Livinus (De) Slock.
Ik vind op die datum (parochieregister Drongen 1708 scherm 125) de overlijdensakte van Maria (niet Joanna) Van Wassenhove. Voor zover ik het kan lezen was deze Maria de weduwe van een Livinus. Ik kan echter niet uitmaken of het Livinus (De) Slock was of Livinus De Clercq.
Ik kan van de volgende lijn ook enkel opmaken dat ze 64 jaar oud was. Maar wat staat daar eigenlijk?
Kan iemand mij helpen?
Kan die Maria gedoopt zijn als Joanna?
Hierna de link naar Parochieregister Overlijdens Drongen 1708 scherm 125:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I1111951098901096/level/file/scan-index/125/foto/514_1075_000_01598_000_B_4162/scans-inventarispagina/7
Ik voeg ook een afbeelding toe:

wdemaesschalck
male
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goedenavond

Ik meen het volgende te lezen

Op 1 mei overleed Maria Van Wassenhove, weduwe Livinus De Slock, (aetatis annorum) = op de leeftijd van 64 jaar. Offies = diensten gevolgd door, waarschijnlijk, het aantal lezingen, dat ik niet kan lezen. Als laatste woord van deze zin die of deo. Of staat er gewoon pro deo?
In de marge matutinam (s'morgens) met het uur ?
Bij mijn weten werd Maria en Joanna weleens door elkaar gebruikt.

Mvg
William
9830
Viimeksi muokannut wdemaesschalck, 22 Huhtikuu 2021, 00:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

wdemaesschalck
male
Hun huwelijksakte vermeldt Maria en Livinus Slock (niet De Clercq)
Screenshot_2021-04-21 Parochieregisters Provincie Oost-Vlaanderen Arrondissement Gent (digitaal)(1).png
Mvg

William

janvanwassenhove9831
male
Hartelijk dank.
Uw laatste info ivm het huwelijk is zeer interessant. Indien mogelijk kreeg ik daar graag een transcriptie van en vertaling.
Dit betreft het huwelijk van Maria Van Wassenhove en Livinus Slock.

Maar in de alfabetische index van huwelijken Merendree vindt ik een huwelijk van Joanna Van Wassenhove met Livinus Sloc op 14/3/1676 (Merendree alfabetische index scherm 235).
Omdat het parochieregister van Merendree van die periode met de eigenlijke akten zeer onlogisch door elkaar zit vind ik de eigenlijke huwelijksakte niet.

Daar ik op zoek ben naar overlijden en eventueel huwelijk van Joanna VW (geb Merendree 6/12/1649) ging ik er van uit dat het eerder waarschijnlijk was dat ze, zoals toch de gewoonte was, ook in Merendree zou gehuwd zijn. Die vermelding in de index leek dit te bevestigen. Maar van het overlijden van een Joanna VW geen spoor. Enkel het overlijden van Maria VW, weduwe van Livinus Slock.
Vraag blijft: wie is de Maria VW die in Drongen huwde in 1683?

wdemaesschalck
male
Goedenavond,

Eerst een vertaling:

In het jaar 1683 op 23 januari hebben Livinus Slock en Maria Van Wassenhove ondertrouw gedaan, voor mij en de getuigen Judocus Slock en Christophora Van Wasssenhove. Na afkondigingen op de 31° van dezelfde maand en op 2 en 5 februari, werden ze op 20 februari voor mij en de getuigen, in de echt verbonden. Het woordje voor signatura kan ik niet lezen..

In de alfabetische index vond ook ik een huwelijk op 14 maart 1676, maar de rangschikking in het register van de akten is inderdaad een poespas. Ik vond de akte (nog) niet terug.

Johanna Van Wassenhove °Merendree 6/12/1649 vond ik ook niet terug in het aanpalende Nevele. Geen huwelijk, geen overlijden. Landegem ??

Probleem is dat we met twee huwelijken zitten van Livinus Slock. Eentje met Johanna Van Wassenhove(1676) en eentje in Drongen met Maria Van Wassenhove (1683).
Een eerste huwelijk met Johanna en een tweede met Maria ?

Ook in Drongen is geen overlijden van Johanna Van Wassenhove te vinden. Enkel het overlijden van Van Wassenhove Christophara op 4 juli 1700. Mogelijk de getuige van het huwelijk van Maria met Livinus in 1683.

We zoeken verder. Gent is niet zover af ;)

Mvg

William

wdemaesschalck
male
Goedenavond Jan,
Mijn intuïtie voor Landegem leverde iets op, maar lost je probleem nog niet op (denk ik).
Ene Livinus Slock en ene Johanna Van Wassenhove kregen in Landegem vier kinderen:
1. Joannes ° 15 juli 1677 en dan 10 jaar later (ik vermoed dat ze in deze periode ergens anders gewoond en "geproduceerd" hebben)
2. Mario ° 17 juni 1687
3. Thomas ° 16 augustus 1689
4. Jacoba Livina ° 5 december 1691
Van hun overlijden echter geen spoor in Landegem. Misschien verhuisd naar Leerne, Deurle, Latem ?
Ik bladerde in de overlijdensregisters van Gent, parochie De Bijloke omdat hier het grootste ziekenhuis van de regio stond. Geen resultaat. Voor Sint-Michiels Noord en Zuid zijn de gegevens voor de periode 1677-1683 digitaal niet beschikbaar.
Om het simpel te houden: :? in Landegem overleed een Livinus Slock op 30 mei 1703 (62 jaar oud) en een Livinus Slock op 20 februari 1707 (zoon van Petrus).
Et maintenant ? Verder zoeken zeker ;)
Mvg
William

kvoet
male
Goedenavond,

Hierbij de transcriptie van de aktes waarvan sprake (en de vertalingen):

ia maii obiit Maria Van Wassenhove vidua Livini de Slock
munita s(acris) s(acrament)is aetat(is) 64 ann(orum) off(ici)o pro deo

Op 1 mei (1708) overleed Maria Van Wassenhove, weduwe van Livinus de Slock, voorzien van de sacramenten, in de leeftijd van 64 jaar, met een gratis dienst.

Anno milles(imo) sexcent(esimo) octog(esimo) tertio trigesima januarii contraxerunt sponsalia
Livinus Slock et Maria van Wassenhove coram me et testibus Judoco Slock et
Crijstofora van Wassenhove; proclamati 31 eiusdem et 2a et 7a februarii,
contraxerunt matrimonium vigesima februarii coram me et testibus ut supra.

In het jaar 1683, op 30 januari gingen de ondertrouw aan: Livinus Slock en Maria van Wassenhove voor mij en de getuigen Judocus Slock en Crijstofora van Wassenhove; en afgeroepen op de 31ste van dezelfde (maand), en op de 2de en de 7de februari, traden ze in het huwelijk op 20 februari voor mij en de getuigen als hierboven.

Mvg
Kris

janvanwassenhove9831
male
Hartelijk dank Kris voor de mooie transcriptie en vertaling. In deze ingewikkelde kwestie kan misschien elk detail belangrijk zijn.

janvanwassenhove9831
male
Goede avond William,
Dank voor uw meedenken/zoeken.
Mede door de gegevens van dhr. André Stevens op Geneanet kwam ik er achter dat Livinus Slock & Joanna VW niet 4 maar 5 kinderen zouden gehad hebben:
- Joannes ° Landegem 15/7/1677 (scherm 56). Het zou interessant zijn de naam van de doopheffers te kunnen ontcijferen. Ik meen daar een Lippens te lezen. Indien dit klopt is dit een aanwijzing dat de moeder Joanna VW (gehuwd met Livinus Slock) de dochter is van Mattheus VW en Anna Lippens.
- Thomas ° Landegem 16/8/1682 (en niet 1689) (scherm 65) : van deze zoon ben ik niet geheel zeker. Zowel in de "klapper" als in de doopakte wordt als vader Joannes Slock (ipv Livinus) vermeld.
- Anna ° Landegem 4/3/1686 (scherm 72)
- Maria ° Landegem 17/6/1687 (scherm 75)
- Jacoba (Livina) ° Landegem 5/12/1691 (scherm 85): in de klapper wordt ze als Jacoba Livina vermeld. In de doopakte zelf meen ik enkel Jacoba te zien.
Dit brengt ons geen stap verder. Alleen begin ik mij af te vragen of het normaal is dat deze vrouw die bij haar geboorte, huwelijk (volgens de gegevens van de klapper - huwelijksakte niet gevonden) en de geboorte van haar kinderen telkens Joanna wordt genoemd, bij haar overlijden plots Maria wordt.

wdemaesschalck
male
Goedenavond Jan,

1. Joannes 1677. Het is inderdaad Lippens Suzanna als enige doophefster.
Anna Lippens, weduwe Mattheus overleed in Merendree op 15 mei 1678. Klapper scan 307. Register akten scan 186.
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I1111951098903034/level/file/scan-index/186
Matheus (Mathias) Van Wassenhove overleed in Merendree op 27 september 1670. Klapper scan 347. In het boek met de akten ontbreken meerdere bladzijden, van 1656-1676. Family Search vermeldt dat sommige gegevens van Merendree bij Nevele moeten gezocht worden. Ook hier ontbreken de overlijdensakten van 22 januari 1670 tot 15 januari 1671.
2. Thomas. Ik vermoed dat mijnheer pastoor een vaderlijk foutje heeft gemaakt.
3. Jacoba. In de doopakte vind, ook, ik geen Livina. De rest van de data kloppen. Dus m.i geen probleem.
4. Joanna of Maria. Het zou de eerste keer niet zijn dat de namen verwisseld werden en het hier over één en dezelfde persoon gaat.

Mvg
William

wdemaesschalck
male
Gisteren vergeten meesturen. Niet direct ter zake, maar het bevestigt de band tussen de families Van Wassenhove en Lippens

1744.png
Mvg

William

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Paleografie, transcriptie en oude talen”