Vastaa Viestiin

vertaling geboorteakte 17/12/1721 van de gemeente Bevere (West-Vlaanderen- arrondissement Oudenaarde)

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
vlaanderen1302
vlaanderen1302
Viestit: 130
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wie kan mij helpen om de ontbrekende stukken te ontcijferen ?

Ik meen te lezen " Op 17 decmeber 1721 werd gedoopt ?????? ????? dochter van Franciscus De Baeremacker en Brigitta De Camp ?????? Getuigen waren : Judocus De Baeremacker en Maria Anna Vande Walle"

Ik ben vooral geïnteresseerd in de voornaam van de dopeling want ook in de bestaande index van de geboorten is deze onleesbaar.

Met dank

Henk Barremaecker
Liitteet
geboorte 17121721 xxx De Baeremacker Bevere.JPG
wdemaesschalck
male
Viestit: 3722
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goedenavond,

Ik meen het volgende te lezen:

Op 17 november 1721, ondergetekende doopte onder voorwaarden Judocus, zoon van Franciscus De Baremaecker en Brigitte De Cham, echtelieden, geboren gisterenavond om elf uur. Doopheffers waren Judocus De Baremaecker en Maria Anna Vande Walle.

Dikwijls kreeg het kind de voornaam van de peter of de meter.
Het is niet december maar november. De g is een negen van novem.
Dopen "sub conditione" gebeurde dikwijls door de vroedvrouw omdat voor het leven van het kind gevreesd werd. Daarna werd herdoopt in de kerk. Sub conditione dopen gebeurden ook bij vondelingen omdat de pastoor niet wist of het kind reeds gedoopt was.

Mvg

William

P.S. Bevere - Oudenaarde is Oost-Vlaanderen ;)
kvoet
male
Viestit: 3124
wdemaesschalck kirjoitti: 27 Toukokuu 2021, 23:33 Op 17 november 1721, doopte ik ondergetekende onder voorwaarden Judocus, zoon van Franciscus De Baerremaecker en Brigitte De Cham, echtelieden, geboren gisterenavond om elf uur. Doopheffers waren Judocus De Baeremaecker en Maria Anna Vande Walle.
Dag William,

Het is wel degelijk december. Voor november staat er duidelijk een 9, hier is het "jobris" of "iobris" en die "io" staat voor 10, decem in Latijn.

Zie hier maar in het register op de voorgaande pagina: voorlaatste akte datum 28/11, laatste akte datum 4/12.

Mvg
Kris
wdemaesschalck
male
Viestit: 3722
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Kris,

Een les: niet voortgaan op een screenshot, maar de registers bekijken om te kunnen vergelijken.

Mvg

William
vlaanderen1302
vlaanderen1302
Viestit: 130
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hartelijk dank voor deze verduidelijking.

mvg,

Henk Barremaecker
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Paleografie, transcriptie en oude talen”