Vastaa Viestiin

Gaspar Van Westerhout

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

Hallo,
Ik ben een Italiaan en ik gebruik een automatische vertaler om mijn verzoek te schrijven

Kun jij 2 akten van de parochie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen ontcijferen en vertalen naar modern Nederlands of Frans?

1) Overlijdensakte Gaspar Van Westerhout 06/11/1690 https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS1T-PNYF?cat=58756

2) Geboorteakte Gaspar Van Westerhout 04/12/1622
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSZZ-NSKS-V?cat=58756

Bij voorbaat bedankt.
wdemaesschalck
male
Viestit: 3619
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja wdemaesschalck »

Goedeavond,

Is de doopdatum correct ?

Ik zie op 4 december 1622 (scherm 541) geen Gaspar Van Westerhaut.
Er waren 3 dopen: een Egidius, een Catharina en een naam met vraagtekens van de pastoor.
Screenshot 2021-07-04 at 18-59-47 Parochieregisters Provincie Antwerpen (digitaal).png
Mvg

William
kvoet
male
Viestit: 3115

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja kvoet »

Goedenavond, buona sera,

1) Overlijdensakte (atto di morte):
6 Gaspar van Westerhguet inden cortennuefstraet
in onse kercke


06 november (novembre) 1690
Gaspar van Westerhguet in de (uit de) Korte Nieuwstraat, in onze kerk
Gaspar van Westerhguet nella (dalla) via Korte Nieuwstraat, (era sepolto) nella nostra chiesa

2) Doopakte - atto di battesimo
(12) Gaspar Rogier Westerhout Perynken Segers Govaert Mattelé Ioanna Segers

12 april (aprile) 1622
Kind (bambino): Gaspar
Vader (padre): Rogier Westerhout
Moeder (madre): Perynken Segers
Peter (compare): Govaert Mattelé
Meter (comare): Ioanna Segers

Ho anche trovato il loro matrimonio:
Huwelijk (matrimonio): 21 december (dicembre) 1619
Rogier Westerhout en Perijnken Seghers
Getuigen (testimoni) : Hans Vloers, Hans Mens
met goedkeuring van de zeer eerwaarde heer (bisschop) en dispensatie (vrijstelling) voor 2 (van de 3) afkondigingen en ook voor de "gesloten tijd" (door de Advent)
con l'approvazione del reverendissimo signore (vescovo) e la esenzione per 2 (dei 3) annunciazioni e anche per il "tempo chiuso" (a causa dell'Avvento)
Link naar de akte (onderaan rechts op de afbeelding) - Ecco il link all'atto di matrimonio (in basso a destra dell'immagine)
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_110245_109042_DUT/inventarisnr/I1102451090426413/level/file/scan-index/23
of - o
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLG-3JWB?i=26&cat=58785

Mvg, sinceramente,
Kris
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp
Ik zette mijn onderzoek naar de familie Van Westerhout in Antwerpen voort.

1. Ik zag het in het archief van de stad Antwerpen | Gemeenteraad in OCMW | FelixArchive er is een document over Jasper Van Westerhout.
https://felixarchief.antwerpen.be/detailpagina?invnr=WK_4297&page=1&pageSize=10
Ik denk dat het dezelfde persoon is (Jasper = Gaspar)
Wat denk je?
Het archief waarin het document is geplaatst, is dat van het weeshuis in Antwerpen. Ik schijn te begrijpen dat Jasper Van Westerhout een van de Antwerpse gemeenschapsleden was met een publieke functie (iemand die lid was van het Weeshuis en de voogdij had over weeskinderen). Klopt dit of is er een andere verklaring?
In de documentinformatie vind ik het woord Weesmeesters
Op deze site vind ik een definitie
https://www.dutchgenealogy.nl/dutch-term-weesmeester/
Wat zou ik in uw ervaring in dit document kunnen vinden?

2. Ik geloof dat Roger twee keer getrouwd is geweest. Ik vond een eerste huwelijk in dezelfde kerk op 22 mei 1610
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSZZ-V9G1-M?i=812&cat=58756
Bevestig je deze hypothese? Wat staat er in dit document?
Ik geloof ook dat het deze persoon is
https://felixarchief.antwerpen.be/detailpagina?invnr=V_154&dtnr=1224_78&dtrecordid=16506&page=1&pageSize=10
Wat voor document is dit? Welk nieuws kon ik hier vinden over Rogier Westerhout?

alvast bedankt voor het antwoord
dvergauwe
male
Viestit: 31

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja dvergauwe »

Dag Clemente,

De naam en sterfdatum van de persoon zijn hetzelfde, dus het gaat inderdaad over dezelfde persoon. Ik denk ook
dat je hypothese juist is en dat hij weesmeester was (er staat dat het om een publieke functie gaat, de archiefvormer
noemt 'weesmeesters'). Dergelijke functie wijst wel op een zekere status. Waarschijnlijk geeft het document meer inzicht
in zijn handelen. Ik zou hen zeker contacteren om eventueel een kopie te verkrijgen.


Wat betreft het 2e document; dit zijn poorterboeken. Het gaat hier waarschijnlijk om een inschrijving als poorter (burger
die het recht heeft binnen de stadspoorten te wonen). De inschrijving gebeurde voor de vierschaar op 05/02/1610. Verder
staat er nog dat Rogier afkomstig is uit Dorsten (bij Keulen) en dat zijn vader Zantus heet. Zijn beroep was kleermaker en
kwam waarschijnlijk per boot naar Antwerpen. Enfin, dat is wat ik er van maak :)

Dries
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

Bedankt voor het antwoord. Het zou voor mij heel belangrijk zijn om een ​​kopie te vinden van dit historische document over Jasper Van Westerhout. Ik denk dat ik veel nieuws over hem en zijn bedrijf moet vinden.
dvergauwe
male
Viestit: 31

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja dvergauwe »

Ik zie op de website dat de stukken in principe ter plaatse moeten worden geraadpleegd. Niets houdt u echter tegen om contact op te nemen en je situatie uit te leggen. Waarschijnlijk kunnen ze wel een scan maken tegen betaling. Als dat niet zo is, dan zit er niets anders op dan een city-trip naar Antwerpen te boeken ;)
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

Bedankt voor het antwoord. Ik zal het archief proberen te vragen. Iemand daarentegen helpt me Rogier Westerhouts eerste mogelijke huwelijk te begrijpen
edwardn
edwardn
Viestit: 1559
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja edwardn »

dvergauwe kirjoitti: 05 Heinäkuu 2021, 09:14 Ik zie op de website dat de stukken in principe ter plaatse moeten worden geraadpleegd. Niets houdt u echter tegen om contact op te nemen en je situatie uit te leggen. Waarschijnlijk kunnen ze wel een scan maken tegen betaling. Als dat niet zo is, dan zit er niets anders op dan een city-trip naar Antwerpen te boeken ;)
Goedemorgen,

Ik denk dat dit juist zijn probleem is. Clemente is zijn zoektocht gestart in de Belgische afdeling van het Franse forum:
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=62&t=730480&p=1996226#p1996226

Daarin vermeldt hij dat na contact met het archief in Antwerpen hij als antwoord kreeg dat er een kopie kan gemaakt worden voor 240€ :roll:
Dan kan hij er inderdaad beter een citytrip van maken...
Ik wist niet dat het beroep archiefmedewerker zo goed betaalde... ;)

Met vriendelijke groeten,

Edward
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

Het probleem naast de buitensporige kosten is dat het document in het Oudnederlands is en ik nooit zal kunnen begrijpen wat er staat. Geduld! Wanneer het mogelijk is, zal ik een oplossing vinden. Ik dank je hartelijk voor de hulp die je hebt gekregen
dvergauwe
male
Viestit: 31

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja dvergauwe »

clementesuardi kirjoitti: 05 Heinäkuu 2021, 09:52 Bedankt voor het antwoord. Ik zal het archief proberen te vragen. Iemand daarentegen helpt me Rogier Westerhouts eerste mogelijke huwelijk te begrijpen
Ik lees het volgende:

Rogier Westerhout
solemnisatie (trouw) 2e maij anno 1610
Janneke Vanden Brant
OOO (drie afroepen?) Franciscus Vande Cruijd(?)
dvergauwe
male
Viestit: 31

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja dvergauwe »

clementesuardi kirjoitti: 05 Heinäkuu 2021, 10:11 Het probleem naast de buitensporige kosten is dat het document in het Oudnederlands is en ik nooit zal kunnen begrijpen wat er staat. Geduld! Wanneer het mogelijk is, zal ik een oplossing vinden. Ik dank je hartelijk voor de hulp die je hebt gekregen
In de meeste archieven mag je wel foto's nemen van het document (best wel eerst navragen). Je zou het dan achteraf hier kunnen uploaden om te laten vertalen.
clementesuardi
clementesuardi
Viestit: 16
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja clementesuardi »

oke, bedankt :D
kvoet
male
Viestit: 3115

Re: Gaspar Van Westerhout

Viesti Kirjoittaja kvoet »

dvergauwe kirjoitti: 05 Heinäkuu 2021, 10:14 Rogier Westerhout -- Hans Mens
solemnisatus 2° maii anno 1610
Janneken Vanden Brant -- Franciscus Vande Cruijs
OOO (drie afkondigingen)
Goedemiddag, buongiorno,

Huwelijk tussen Rogier Westerhout en Janneken Vanden Brant op 2 mei 1610.
Getuigen: Hans Mens en Franciscus Vande Cruijs.

@Clemente: Omdat één van de getuigen (Hans Mens) dezelfde is als in het tweede huwelijk, is het waarschijnlijk dat het over dezelfde persoon (Rogier Westerhout) gaat. Maar het is niet zeker. Het kan ook een naamgenoot zijn uit dezelfde familie. Verder onderzoek is nodig (is Janneken Vanden Brant overleden voor het tweede huwelijk ?).
Poiché uno dei testimoni (Hans Mens) è lo stesso che al secondo matrimonio, è probabile che si tratti della stessa persona Rogier Westerhout. Ma non è certo. Può anche essere un omonimo della stessa famiglia. Sono necessarie ulteriori ricerche (per esempio, Janneken Vanden Brant è morta prima del secondo matrimonio?).

Buona fortuna con le vostre ricerche! :)
Vi auguro un buon giorno!

Mvg, sinceramente
Kris
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Paleografie, transcriptie en oude talen”