Vastaa Viestiin

Aldfaer - Veld code mee nemen in Geneanet


wekke
wekke
Viestit: 116
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste collega's onderzoekers,

Al geruime tijd gebruik ik Aldfaer waar ik best tevreden over ben.
Nu is het veld "code" al meerdere malen in een discutie naar boven gekomen.
Ik gebruik dit veld om fichenummers, takken en bijkomende gegevens in te zetten.
Bij mijn Gedcom-export staat het vakje algemeen/code aan gevinkt.

Hoe komt het dat ik deze gegevens op Geneanet niet kan terugvinden?
Houd Geneanet hier geen rekening mee?

Het zou voor mij een serieuze meerwaarde betekenen.

Alvast bedankt.
Werner
lexjamk
male
Viestit: 3
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste Werner,
Het is niet zozeer Geneanet die geen rekening houdt met het vak "code", dat ligt eerder aan het feit dat het "code" veld geen gedcom-definitie heeft. Zoals je ongetwijfeld weet wordt meestal het gedcom formaat gebruikt voor het overzetten van genealogische gegevens naar andere pakketten, omdat dat nu eenmaal het meestgebruikte formaat is daarvoor.
Verder kan het natuurlijk best dat het voor jou een meerwaarde zou hebben maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor anderen geldt. Aangezien het vak code niet gedefinieerd is kan iedereen het gebruiken voor gegevens die hij/zij zelf wil. De inhoud van dat veld is voor de een dan ook iets geheel anders dan voor de ander. Ik gebruik het bijvoorbeeld voor het invullen van een generieke achternaam, daar bedoel ik mee dat bijv. de naam Plaisier op veel manieren geschreven kan worden en aangezien de schrijfwijze per persoon nogal eens verschilt en ik toch alle Plaiziers bij elkaar wil hebben, geef ik alle personen met de achternaam Pleizier in het veld code dezelfde achternaam, bijv. Plezier. Als ik dan selecteer op eerst "code", dan "voornaam" krijg ik netjes een lijst van alle Plesieren ongeacht hoe hun naam precies gespeld wordt. Je begrijpt dat het overnemen van mijn veld "code" naar geneanet dus geen enkele zin heeft.
Aangezien het veld dus aan weinig regels is gebonden zal het niet gauw gebeuren dat het meegenomen wordt door geneanet, nog afgezien van het niet verwerken door gedcom.
Mijn twee centen...
Lex
wekke
wekke
Viestit: 116
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Lex,

Dank voor uw antwoord.
Ik verwachte al zo iets.
Maar gezien ik het kon aanvinken bij Gedcom-export hoopte ik misschien iets te veel.
Dit veld zou inderdaad voor buitenstaanders weinig betekenis hebben.

Werner
lexjamk
male
Viestit: 3
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
linielover kirjoitti: 24 Tammikuu 2015, 22:36 Maar als ik jou was: "Sorteren als..." is véél gemakkelijker!
Hallo Jo,
Dat is een hele goede tip van je, ik had geen idee dat dat erin zat, alhoewel ik al jaren Aldfaer gebruik. Ik ga hier ook zeker gebruik van maken want inderdaad moest je op mijn manier wel bij iedere persoon apart de code invullen. Ik had er wel scripts voor die automatisch aangaven waar ik de code was vergeten, maar het was toch een hele klus. Op jouw manier werkt dat inderdaad veel beter. Hartelijk dank !
vriendelijke groet, Lex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aldfaer”