Vastaa Viestiin

Aldfaer 6.0


wimdebruycker
wimdebruycker
Viestit: 16
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdebruycker »

Sinds vorige week is Aldfaer 6.0 beschikbaar.
Iemand dit reeds geïnstalleerd ?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Een kennis van mij heeft het geïnstalleerd.

Let op, tijdens de installatie worden Uw huidige bestanden van Aldfaer geüpload naar My Heritage. Dit ten behoeve van Smartmatching. Een kwestie van grove reclame. Er wordt gezegd dat die bestanden tijdelijk zijn geüpload, maar wanneer ze daar weer worden verwijderd wordt niet vermeld.

Na de installatie kunt U Smartmatching uitschakelen door in de instellingen een vinkje uit te klikken.

Ik ben zelf al jaren een tevreden gebruiker van Aldfaer 4.2 en ben gezien de huidige onbeschofte manier van werken van Aldfaer in combinatie met My Heritage zeker niet van plan over te schakelen naar versie 6.0.
Ik heb de lijst van verbeteringen eens doorgelezen en daar staan geen voor mij noodzakelijke aanpassingen of verbeteringen ten opzichte van de versie 4.2 in. Zo komen data van voor Christus in mijn stamboom niet voor en de meeste toevoegingen hebben te maken met de samenwerking mat MyHeritage.

Uiteraard is dit slechts mijn persoonlijke mening.
U kunt voor U zelf uitmaken of U in de aanpassingen en verbeteringen ten opzichte van versie 4.2 zaken ziet welke U belangrijk en/of handig vind.





wimdebruycker
wimdebruycker
Viestit: 16
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdebruycker »

Ik zie ook geen voordelen in versie 6.0, maar binnenkort verander ik van computer en zeg ik dus noodgedwongen adieu tegen 4.2
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Waarom adieu zeggen tegen 4.2 bij aanschaf van een andere computer ? Die kunt U toch gewoon weer installeren ?
wimdebruycker
wimdebruycker
Viestit: 16
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdebruycker »

Even nagezien en je hebt gelijk, Wim. Onder Downloads staan alle oude versies nog beschikbaar. Probleem opgelost. Thanks !  :)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

En anders had ik die hier nog wel op een sticky  :D .
013guus
male
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja 013guus »

De gebruiker van Aldfaer is en blijft de eigenaar van de gegevens en alleen de gebruiker bepaalt wie deze gegevens mag overnemen.

De gegevens worden dan ook niet door MyHeritage overgenomen of opgeslagen. Als daar sprake van zou zijn waren we de samenwerking met MyHeritage uiteraard niet aangegaan. Hetzelfde geldt voor de Stichting Aldfaer: wij nemen ook geen stamboomgegevens van onze gebruikers over.

Het bepalen van de matches (overeenkomsten) werkt als volgt: Aldfaer verstuurt informatie naar MyHeritage over de personen in het hoofdvenster. Deze informatie bevat namen, datums en plaatsen van de personen en die van zijn of haar naaste verwanten. MyHeritage gebruikt deze informatie om de matches te bepalen voor de personen. MyHeritage verstuurt de gevonden matches naar Aldfaer en verwijdert vervolgens de informatie die van Aldfaer is ontvangen. Het is dus onmogelijk dat anderen de stamboomgegevens te zien kunnen krijgen.

Voor deze online dienst is een apart privacyfilter beschikbaar. Dit privacyfilter is na de installatie actief. Van de personen die onder dit privacyfilter vallen worden geen gegevens naar MyHeritage gestuurd.

Er worden alleen openbare gegevens voor het matchen gebruikt (namen, datums en plaatsen van gebeurtenissen als geboorte, overlijden en dergelijke). Gegevens als bronnen, notities, overlijdensoorzaak of reden van scheiding worden niet gebruikt.

Vermoedelijk is in deze discussie verwarring ontstaan met een andere dienst van MyHeritage, namelijk het kunnen bijhouden van een online stamboom bij MyHeritage. De mensen die daar gebruik van maken geven toestemming om hun stamboomgegevens met anderen te delen. Deze online-stambomen vormen de bron voor een deel van de matches die via Aldfaer verkregen kunnen worden. Anders gezegd: Aldfaer raadpleegt onder andere de online-stambomen van MyHeritage-gebruikers, maar MyHeritage-gebruikers kunnen niet de stambomen raadplegen van Aldfaer-gebruikers.

Ik hoop hiermee de ongerustheid te hebben weggenomen. Als hier meer vragen over zijn dan kunt u deze gerust stellen op aldfaerforum.nl
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Kunt U mij uitleggen waarom het vinkje voor smartmatching bij de installatie van Aldfaer 6.0 standaard aan staat ? Want dat is toch zeker uitermate vreemd en ongewenst te noemen.
013guus
male
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja 013guus »

De matching staat standaard aan om de gebruikers kennis te laten maken met deze nieuwe functionaliteit. Aangezien het online-privacyfilter actief is worden er geen matches opgehaald van personen die onder de privacyregels vallen. Er worden standaard dus alleen gegevens naar MyHeritage verstuurd die gewoon openbaar zijn.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik krijg de keuze niet om ook de andere personen in mijn stamboom niet te laten matchen. Ik wil helemaal niet hebben dat er zomaar ongevraagd gerommeld en gematched wordt met de personen in mijn genealogische bestand. Het is dus een kwestie van grove reclame voor het matchingsysteem en het wordt je dus gewoon in je maag gesplitst of je het nu wilt zien of niet.

En dan is het nog maar de vraag of die personen die onder de privacy vallen niet gewoon worden meegenomen. Kunt U het mij garanderen dat dit niet het geval is ?
hankortekaas
male
Viestit: 30

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja hankortekaas »

U als moderator op een commerciële site als Geneanet zou beter moeten weten dat  zowel Aldfaer als MyHeritage het zich niet kunnen veroorloven met de integriteit te sollen. Als iemand een MyHeritage site bouwt geeft de gebruiker impliciet toestemming om die gegevens wereldwijd te gebruiken. Die gegevens komen dus met toestemming in een databank die bij het matchingproces wordt geraadpleegd.

Bij de overgang van het oude Geneanet systeem naar het nieuwe kreeg ik ook ongevraagd het nieuwe voor mijn neus en ik heb daar toen zelf voor gekozen.

Zo ook bij Aldfaer 6.0
De gebruiker heeft bij de installatie een bericht gekregen van de wijziging en bij akkoord werd 6.0 geïnstalleerd.
Bij de Instellingen kan de Online diensten uitgezet worden.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

U verdraait de zaken : ik ben al jaren gebruiker van Aldfaer en wens bij een update niet geconfronteerd te worden met een onvrijwillige matching van mijn bestanden.

Een stamboom opbouwen op de site van MyHeritage is bij mij nog héél iets anders dan offline werken in Aldfaer. Als ik lid zou worden van MyHeritage, dan zou ik akkoord moeten gaan met het geven van toestemming om die gegevens wereldwijd te gebruiken. Bij offline werken met een programma ligt dat natuurlijk héél anders, dat begrijpt U zelf ook wel, en wens ik niet dat mijn bestanden bij een update ongevraagd worden gedownload en gematched. Beter zou zijn tijdens of voor de installatie van Aldfaer 6.0 de keuze te geven om dat al dan niet toe te staan.

De online diensten kunnen pas na de installatie van Aldfaer 6.0 worden uit gezet, zo heb ik begrepen, en dan zijn er al bestanden uitgewisseld.
Is het nu zo moeilijk om eerst de gebruikers netjes iets te vragen ?

"Bij de overgang van het oude Geneanet systeem naar het nieuwe kreeg ik ook ongevraagd het nieuwe voor mijn neus en ik heb daar toen zelf voor gekozen" is toch wel héél iets anders dan wat er nu bij Aldfaer 6.0 speelt. De nieuwe verse van Geneanet is feitelijk slechts een update van een jasje en het versimpelen van de invoer van gegevens. Voor de rest is alles onderhuids gebleven zoals het was en gebeuren er plotseling geen ongevraagde zaken.

Overigens reageer ik hier slechts op persoonlijke titel als gebruiker van Aldfaer 4.2.
hankortekaas
male
Viestit: 30

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja hankortekaas »

beste Wim,

het ware beter dat u als normale gebruiker commentaar zou geven en niet als moderator. Gevoelsmatig voor mij is een moderator iemand die de belangen van de 'club' , in dit geval dus Geneanet, behartigt en reageert. Vandaar dat ik zo reageerde.

Welnu, als u als gebruiker optreedt (waarom dan niet als gebruiker inloggen?) dan is het u vrij om akkoord te gaan met een installatie van 6.0, of niet.
Blijkbaar heeft u er moeite mee en een stuk ongeloof dat er geen bestanden geupload worden. Dat is geen persoonlijke ervaring van u want u zegt dat u  6.0 niet heeft.

Als u persisteert in dat ongeloof dan kunt u 6.0 zelf downloaden en  installeren op een andere locatie , bijvoorbeeld C:\Aldfaer6; daar hangen geen stambomen aan, er opent niet vanzelf de laatste stamboom, dus er kan niets gematcht worden. Na de akkoord maakt u dan een nieuwe stamboom met een paar personen/relaties. Alleen van de personen die voorkomen op het hoofdscherm zal een matching proces starten.

Als u het allemaal niet vertrouwt kunt u uiteraard gewoon een programma installeren dat uw netwerkverkeer analyseert, zoals het gratis Fiddler of Wireshark.  Ziet u precies wat er heen naar MyHeritage en weer terug ontvangen wordt.

U als moderator zult ongetwijfeld een ingang hebben naar een Geneanet IT-afdeling, waar ze alles van netwerken afweten en u terzijde staan.

Het is daarnaast volkomen vrij om het gratis programma Aldfaer 6.0 niet te installeren.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Beste Han,

U blijft om de hete brij heen draaien. Ik zal U uitleggen waar bij mij en enige andere mij bekende gebruikers van Aldfaer 4.2 de schoen wringt.

Ik gebruik Aldfaer 4.2 om niet online te hoeven werken. Dat heeft zo links en rechts zijn voordelen en vrijwaart mij en mijn bestanden elke binding met het internet.
Door nu ongevraagd bij het installeren mijn bestanden te matchen met bestanden op MyHeritage komen mijn bestanden aldus alsnog ongevraagd in aanraking met het internet. Persoonlijk vind ik dat een grove schending van mijn persoonlijke ruimte.

Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer ik op TNTPost wil informeren wat de kosten zijn van verzending van een pakketje. Dat kan alleen maar als men toestaat cookies toe te laten. Dat is ook een inbreuk op mijn persoonlijke ruimte en bovendien geheel onnodig, want met die cookies kunnen zij mij beter ten dienst staan, zoals zij beweren, maar dat is je reinste flauwekul, want als ik eenmaal per jaar een pakketje verstuur dan is dat al veel. Dus waarom zou TNTPost dan zonodig iets moeten weten over mijn internetgebruik en postverkeer ? Totaal onnodig !

Zo is het nu ook met het ongevraagd matchen van bestanden bij de installatie van Aldfaer 6.0. Totaal onnodig en men kan het ook nog eens pas uitschakelen na de installatie, als het kwaad dus al ongevraagd geschied is. Mij wordt daarmee de vrijheid ontnomen om zelf te bepalen of mijn bestanden met het internet in aanraking komen of niet. Mijn bestanden en ik bepaal wat en of daarvan iets in contact komt met internet en niet de leverancier van een gratis programma.

Beter zou het zijn als Aldfaer alsnog de optie tot matching tijdens de installatie uit zet en de gebruiker pas na de installatie voor die keuze stelt.

En even ter Uwer informatie : ik heb slechts één account bij Geneanet en kan dus niet anders dan op persoonlijke titel reageren als normale gebruiker van Aldfaer.

jozefien1961
female
Viestit: 60
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Aldfaer 6.0

Viesti Kirjoittaja jozefien1961 »

Ik kan niet anders dan dhr. Deckers gelijk geven. Ik gebruik zelf ook al jarenlang Aldfaer en met volle tevredenheid, maar het stuit mij ook tegen de borst dat ik nu werd geconfronteerd met ongewenste internetactiviteiten. Reden voor mij ook om niet over te gaan naar de nieuwe versie voordat die keuze pas na de installatie hoeft te worden gedaan. En meerdere kennissen van mij die ook al jaren Aldfaer gebruiken denken er net zo over.
Kunt U het laten weten wanneer er weer veilig kan worden geinstalleerd ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aldfaer”