Vastaa Viestiin

terugzetten veiligheidskopie


polgo
polgo
Viestit: 14
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja polgo »

Ik was de gegevens van Aldfear kwijt op mijn PC.
Hoe kan ik een veiligheidskopie vanuit Alfear terugzetten in mijn Aldfear programma? Waar komt dat terrecht?
Ik downloade via Geneanet mijn gegevens daar naar Aldfear. als noodoplossing.
Maar dat waren oudere gegevens en de bronnen (akte nummers) staan niet vermeld.
Moeten die gegevens eerst  teug verwijderd worden uit het Aldfear programma alvorens een veiligheidskopie kan terug gezet worden? En hoe doe ik dat dan veilig?
Ik heb Windows Vista home prenium service pack 2, en Alfear 4.0.2
De groeten
Pol
verdonckw
verdonckw
Viestit: 295
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja verdonckw »

Waar die bestanden terechtkomen hangt van u af. Dat moet je instellen bij Aldfaer => Extra => Instellingen bij veiligheidskopie.
Bij mij komen al mijn gegevens terecht op een aparte externe schijf. Maar ik veronderstel dat dit standaard op c:\aldfear\veiligheidskopie zal zijn.
Om deze terug te gebruiken moet je gewoon bestand openen en naar de laatste veiligheidskopie gaan die je gebruikt hebt.
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627
polgo
polgo
Viestit: 14
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja polgo »

Oké, via Aldfear-extra-instellingen komik terecht bij de standaardmap voor veiligheidskopie.
Dat is: C:\ProgramFiles\Aldfear\veiligheidskopieen\.
Maar daar kan ik die niet openen lat staan terugzetten.
Ik geraak wel aan die veiligheidskopieen via de taakbalk van Aldfear via het symbool (kluisje) van veiligheidskopie maken.
Daar vind ik de Kopieen., maar hoe zet ik die terug?
En moet eerst dan die download van Geneanet verwijderd worden? Hoe doe ik dat zonder Aldfear te beschadigen.
Pol 
mon1
mon1
Viestit: 2871

Re : terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja mon1 »

Dag,

Wanneer Aldfaer geopend staat...
Links bovenaan, onder "bestand" zie je "nieuwe stamboom" (picto boompje) en daarnaast "open stamboom" (picto boekje) ; klik op dat laatste en je krijgt een keuzemenu waarin ook eventuele veiligheidskopies (zouden moeten) zitten.

De downloadfile "xxxxx.ged" uit Geneanet mag na import in Aldfaer natuurlijk verwijderd worden. (je zou hem ook om andere redenen wel kunnen bewaren)

(Onder Aldfaer 6.1 en Win7)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
polgo
polgo
Viestit: 14
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja polgo »

Het is mij inmiddels gelukt om een veilmigheidskopie terug te plaatsen,  Hoera en OEF.
Pol
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja ruudruit »

Toch nog een reactie:
De inhoud van de berichten wijst er op dat Polgo Aldfaer installeert onder Program Files.
Dit mag sinds W2000 absoluut niet !!...
Aldaer dient geïnstalleerd te worden in de default locatie C:\Aldfaer waarbij behioudens de echte "programma"-bestanden voor de verdere bestanden de default locatie C:\Users\gebruikernaam\Documents\Aldfaer wordt gebruikt.

Tevens is gebruik van One Drive en dergelijke, anders al alleen voor de veiligheidskopie niet toegestaan. Reden: Als Aldfaer een stambbom bestand opent onstaan er een serie van tijdelijke hulpbestanden. Sluit men Aldfaer af, dan worden deze ingepakt in het opgeslagen bestand *.aldf. One drive gaat dus die uitgepakte bestanden indicidueel "synchroniseren" wat veroorzaakt dat het daarna ingepakte stambbombestand beschadigd wordt en onbruikbaar wordt.

Ik heb dit maar even "simpel" uitgelegd want het gaat te ver om in détails te gaan.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Toch nog even een vraag, want ik gebruik zelf ook Aldfaer : waarmee wordt er gesynchroniseerd ?
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja ruudruit »

Wim,
Aldfaer "synchroniseert" in principe alleen zijn eigen automatische veiligheidskopie, ongeacht welk (aangesloten) geheugenmedium is toegewezen. Voorwaarde is natuurlijk dat de functie is geactiveerd.
Uit het Aldfaer forum:
Voor beter begrip; OneDrive is gewoon een bestaande map op de PC; het back-uppen via OneDrive betekent géén ruimte voordeel op de PC en het is alleen mogelijk om te synchroniseren als er Internet verbinding is. Mocht er geen Internet op het moment van opslag zijn, dan is er een inhaalactie op moment dat de wi-fi aan is.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Sorry, ik begrijp er nog steeds niets van : wat is onedrive en waarom moet ik wifi hebben ?

Het ging hier immers oorspronkelijk om versie 4.02.
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja ruudruit »

Wim,
In een eerder bericht van polgo stond: Dat is: C:\ProgramFiles\Aldfear\veiligheidskopieen\. Dat triggerde mijn alarm.
Al vanaf versie 4.xx is voor W2000 en later installatie in C:\ProgramFiles\Aldfear\... uit den boze. Dat was mijn principe reactie.

Omdat nu met W10 standaard de functie OneDrive wordt toegepast completeerde ik de informatie.
OneDrive is een back-up systeem dat o.a. voor Aldfaer stamboombestanden niet geschikt is. Dit betreft de *.ald c.q. *.aldf bestanden. Voor de de map materiaal en zijn inhoud alsmede v-kopies *.alx is gebruik van OneDrive geen probleem echter het geeft een vals gevoel van veiligheid want het betreft gewoon een HD partitie en HD defect dan ook geen back-up meer. De beste praktijk is een automatische v-kopie zonder materiaal standaard naar een extern medium te sturen en b.v. maandelijks handmatig een v-kopie met materiaal naar dat zelfde externe medium te sturen.

Overigens nog een aanvulling: Ook "Cloud" gebruik voor *.ald en/of *.aldf bestanden wordt om dezelfde redenen ontraden.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: terugzetten veiligheidskopie

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ok, nu een stuk duidelijker.

Bedankt voor de uitleg en ook voor Uw aanvullingen op andere onderwerpen in dit deel van het forum !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aldfaer”