Vastaa Viestiin

Soorten relaties Aldfaer naar Geneanet


ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Re: omzetting soorten relaties Aldfaer naar altijd huwelijk bij Geneanet
Ter informatie, bijgaand een overzicht van de Gedcom 5.5 relatie vermeldingen gebruikt door Aldfaer in een Gedcom export.
Misschien hebben de Geneanet techneuten hier iets aan. Tevens het volledige overzicht van hoe Aldfaedr met Gedcom 5.5 omgaat en welke specifieke "Eigen" tags worden toegepast
Ruud de Ruiter
Relaties Gedcom 5-5.xlsx
(11.14 KiB) Tiedosto ladattu 55 kertaa
Liitteet
Aldfaer gedcom_tags.pdf
(391.23 KiB) Tiedosto ladattu 75 kertaa
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Bedankt voor het overzicht, alhoewel de standaard tags wel bekend zullen zijn bij de technici.

Het probleem ligt waarschijnlijk meer in de manier waarop die relaties geprogrammeerd zijn binnen Geneanet. Dat gaat namelijk middels een gepersonaliseerd evenement. Mogelijk dat daaraan momenteel moeilijk de juiste tag is te koppelen.
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wim,
We zijn nu ruim 2 jaar verder. Wanneer is er van de zijde van Geneanet eindelijk een correctie te verwachten? De relaties worden, zoals je op het Aldfaer forum kunt zien, nog steeds foutief weergegeven.
zie http://aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/5882-eigenzinnige-gedcom.html#35401
mvg
Ruud de Ruiter
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Inderdaad al weer een tijd geleden.

Ik zal de technici nog even vragen, maar gezien er verder geen aanpassingen werden gedaan, vermoed ik dat die er ook niet zullen gaan komen.

Overigens komt het wel vaker voor dat de in te voeren velden per site verschillen. Zolang ze niet met zijn allen om tafel gaan zitten, zal dat ook wel nooit aangepast gaan worden, helaas.
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wim,
Kan je mij contacten geven bij Geneanet om uit te leggen hoe die gepersonaliseerde evementen gedefinieerd worden opdat vastgesteld kan worden of en hoe dit in een gedcom ingebouwd kan worden.
Franstalig is geen probleem. Ik neem aan dat mijn e-mail bekend is
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Sorry, maar ik mag dat niet doorgeven.

U zult dus wederom nader bericht moeten afwachten.
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wim,
In tussentijd dit gevonden: https://fr.geneawiki.com/index.php/Import_Gedcom_-_gestion_des_couples_non_maries en ben bezig dit te vertalen voor de Aldfaer ontwikkelaars. Een moeizame onderneming want de kwaliteit van het artikel blinkt bepaald niet uit in duidelijk eenduidig taalgebruik.
Dat wil niet zeggen dat de Aldfaer ontwikkelaars in staat zullen zijn om binnen de Gedcom 5.5.1 specificaties een oplossing kunnen vinden en dat de bal toch echt in het kamp van Geneanet ligt want het is Geneanet die de standaard niet volgt.

Je mag geen contact geven. Dat begrijp ik maar zij moeten toch in staat zijn om via deze weg contact te maken of moet ik dan naar de FR versie gaan en daar in het forum dit te gaan aankaarten.

Verder, heeft Geneanet een Nederlands of Engels talige Geneawiki en zoja wat is de link daar naar toe ? Een poging met https://nl.geneawiki.com/index.php/ of een Engelse https://gb.geneawiki.com/index.php/ geeft geen resultaat
mvG Ruud de Ruiter
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Nee, er is geen Engels- of Nederlandstalige versie van Geneawiki.

Voor de rest kan ik u alleen vragen geduld te hebben.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
De technici vragen om voorbeelden, dus om de benamingen van de betreffende evenementen in Aldfaer.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Onderstaande relaties die ik vind in verzie 4.2.
Relaties Aldfaer 42.jpg

Zijn er in de huidige versie nog andere relatiesoorten toegevoegd ?

En wat is precies de bedoeling van 'Geen relatie', want als er geen relatie bestaat tussen personen, waarom dan koppelen/vermelden ?
ruudruit
ruudruit
Viestit: 30
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wim,

Je afbeelding klopt nog, maar mogelijk wordt daar concubine aan toegevoegd
Geen relatie: wordt b.v. gebruikt bij de gevolgen van een enkel avontuurtje om de natuurlijke ouders van een uit dat avontuurtje voortgekomen kind te kunnen vastleggen
Geregistreerd partnerschap is "pacs"
Heeft het zin om een (fictieve) Gedcom 5.5.1 met de diverse relatie soorten te sturen?

Aldfaer is nu aan versie 8.1
Versie 4.2 is van 30.05.2009 en je dient eventueel een stapsgewijze update via Versie 7.2 naar 8.1 te doen.
Voor het geval dat zie http://www.deruiter.ch/Aldfaer/Help/Aldfaer%20versie.pdf
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Ik doe geen updates voor Aldfaer, omdat Aldfaer 4.2 volledig genoeg is voor mijn eigen gebruik..

Maar als de relaties verder niet zijn aangepast, dan voldoet het lijstje.

Overigens : zodra er een kind wordt geboren uit een samenkomen, dan is er altijd een soort van relatie geweest, hoe kortstondig ook. 'Geen relatie' is dus geen optie.

Inmiddels heb ik al een gedcom uit versie 4.2 met de diverse relaties geïmporteerd op Geneanet, en de uitkomsten daarvan gedeeld met de technici. Een en ander inclusief de afbeelding uit 4.2 die ik hierboven al toonde, en nogmaals je excelbestandje en PDF-file die je al eerder stuurde.

Mochten ze nog aanvullende info wensen, dan laat ik dat hier weer weten..
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Een van de opmerkingen tot dusver :

This is the official GEDCOM 5.5.1 Standard from the LDS: https://edge.fscdn.org/assets/img/documents/ged551-5bac5e57fe88dd37df0e153d9c515335.pdf

There's no "2 TYPE partners" and "2 TYPE registered" in it.

Ze vragen om voorbeelden in je stamboom en hebben je inmiddels daarover een e-mail gestuurd.
hyacint
hyacint
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Bij eender welke relatie die je kan aanduiden in Aldfaer, komt er bij het uploaden van de gedcom in Geneanet steeds "gehuwd met" te staan. Kan dit niet opgelost worden?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Vast wel, maar zolang er geen goed voorbeeld wordt ontvangen, zal er weinig gebeuren.

Daarnaast is het ook nog maar eens de vraag of de 'fout' niet in de export zit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aldfaer”