Vastaa Viestiin

search.arch.be

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fons12
male
Viestit: 76
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja fons12 »

Het is opgelost, het was de virusscanner die het blijkbaar blokkeerde.
Dankjewel voor de tips van iedereen!
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Meestal worden dit soort plotselinge problemen veroorzaakt door updates van virusscanners of het ontbreken van updates van andere programma's.
Welke virusscanner gebruikt U, want dat is wellicht handig om te weten mocht er nog iemand anders dit probleem ondervinden ?
fons12
male
Viestit: 76
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja fons12 »

wimdeckers kirjoitti: 28 Elokuu 2018, 13:36 Meestal worden dit soort plotselinge problemen veroorzaakt door updates van virusscanners of het ontbreken van updates van andere programma's.
Welke virusscanner gebruikt U, want dat is wellicht handig om te weten mocht er nog iemand anders dit probleem ondervinden ?
Virusscanner is eigenlijk niet het juiste woord, het is privacy badger, een programma om onzichtbare trackers te blokkeren.
Blijkbaar zit er dus een tracker op de website van search.arch.be.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik vind slechts Google Analytics als tracker op search.arch.be.

Persoonlijk vind ik het ook onwenselijk dat ze zomaar meekijken zonder toestemming. Zogenaamd om je gebruikerservaring te verbeteren, maar feitelijk bedoelen ze om je eenvoudiger gerichte reclames te tonen.
Bij sommige sites kun je cookies e.d. niet eens uitschakelen, maar ook niet verder kijken zonder ze toe te staan. Die sites klik ik sowieso altijd weer weg, want ik laat me geen dingen door mijn strot drukken die ik niet wens ;-) .
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

(1)
Inderdaad nuttig om louter computer technische blokkades ook hier eens te signaleren,
ook al is het meestal 'search.arch' zelf die ons terug op de sporen kan zetten of info verschaft.
Velen, ook ik, ben door 'digita' (de helpdesk van 'search arch') al geholpen.
Raadpleeg eerst eens : https://search.arch.be/nl/thuispagina/faq
met de veelgestelde vragen en het mailadres van 'digita' zo toch nog nodig.

(2)
Voor de genealogische info & vragen :
zie p.1 en 2 (via de cijfertjes 1 & 2 rechtsboven of ,-onder) van dit forumtopic.
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Eindelijk eens wat verder rondgekeken op het Geneanetforum en hier terechtgekomen.
Ik heb een jaartje geleden of zo eens een vraag gestuurd aan search.arch via de link:
"Een vraag of een probleem melden", maar tot op heden geen antwoord gehad. :)
Ik vond het jammer dat ik een scan die wou gebruiken in mijn stamboomprogramma enkel te pakken kon krijgen door een programmaatje dat mij toelaat printscreens of gedeelten van het scherm te "fotograferen".
Als ik dan die JPG wou uitvergroten verloor ik natuurlijk ook dikwijls de scherpte van het document. In bvb FamilySearch en Archivesenligne Frankrijk kan ik die aktes netjes downloaden als een pdf, en daarna in- en uitzoomen zonder kwaliteitsverlies.
Op Search.Arch. vind ik die mogelijkheid nog steeds niet.
Kijk ik nu ergens naast?

Mvg,

Edward
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Inderdaad geen opties om een document van search.arch af te downloaden,
het kan wel via schermafdruk.
Of aanvragen bij het archief tegen betaling, maar dat wordt dan niet goedkoop.

Anderzijds kun je de documenten op schermgrootte zetten maar
het wordt er niet duidelijker op of je het nu gedownload hebt of via een schermafdruk.
De scherpte op een computerscherm blijft hetzelfde, maar meestal toch vrij goed leesbaar,
zo zien we toch telkens op de bijgevoegde aktes op ons paleografisch forum, zie voorbeelden :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=55260&sid=07af694f3590a96b01fcda724edccd36

Een mogelijke optie is ook nog om even te vergroten alvorens een schermafdruk te maken,
en dan in meerdere delen, en daarna aan elkaar plakken.

>>> Nog iemand die hier iets kan aan toevoegen?
(Ik plaats zelf geen 'aktes' op mijn 'stamboom'). mvg, Greta
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Bedankt Greta,

Ikzelf heb ook niet de gewoonte om online veel documenten te plaatsen.
Ik vind het echter wel leuk om ze op mijn pc te hebben in mijn offline programma.
Ik vind er zoveel informatie in terug van voorouders, hun ouders, getuigen, etc.
En vooral de beroepen werden toen nog veelvuldig vermeld wat ik dan weer extra leuk vind.

Elk digitaal archief heeft blijkbaar zo zijn voor- en nadelen, maar de onmogelijkheid in Search.Arch om een document als pdf te downloaden vind ik persoonlijk wel een gemis.
Om eerlijk te zijn heb ik uit nieuwsgierigheid :twisted: eens in paginabron van die bewuste pagina gekeken en daar staat wel degelijk wat in vermeld ivm de mogelijkheid om "als pdf downloaden", maar dat is dan waarschijnlijk niet geactiveerd op Search.Arch.of niet van toepassing op de actes, jammer.
"Wilt u de afbeeldingen printen (kies 'Annuleren' als u wilt downloaden)?"

Mvg,

Edward
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Als er een printoptie is, dan kun t U ook even een PDF-programmaatje installeren dat werkt als een printer.
In plaats van de printer selecteert U dan dat PDF-programmaatje en er wordt dan een PDF-bestand 'geprint' als bestand op Uw computer.
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Bedankt voor de reactie Wim.

Deze pdf-driver gebruik ik inderdaad ook voor allerhande zaken.
Probleem hier is dat de printoptie die ik mijn bericht hierboven vermeld heb, enkel te zien is in de broncode van de pagina. Dus waarschijnlijk bestaat de printmogelijkheid in het programma dat werd aangeleverd aan search.arch.be, maar is ze niet geactiveerd.
Ik kan wel , terwijl een document is geopend in het venster, de hele pagina afdrukken via pdf maar dan staat ook alles erop buiten het venster van de documentenviewer. De kwaliteit blijft dan weer wel constant bij het inzoomen van het pdf-document.

Het blijft in ieder geval behelpen op search.arch. Terwijl bvb bij archivespasdecalais.fr de rechtstreekse link naar het document beschikbaar is evenals de mogelijkheid om als pdf af te drukken, toch wat handiger. Of zoals bij Familysearch het document onmiddellijk als pdf te downloaden. Ik heb het al eens gemeld aan search.arch, ik denk een jaartje of zo geleden, maar nog geen reactie ontvangen.
hhillewaert
hhillewaert
Viestit: 8
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja hhillewaert »

Ik gebruik voor hogere resoluties volgende techniek:
  1. PrtSc van alle delen in 100% (afhankelijk van de resolutie van je scherm heb je er tot 8 of 9 nodig op een kleine laptop)
  2. Croppen om de ongewenste randen te vermijden.
  3. Tenslotte alle delen (automatisch) samenvoegen met de gratis windows app Image Composite Editor.
mvg,
Hans
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Bedankt voor de tip. Ik ga het zeker eens proberen.
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Bij het rondneuzen op gahetna.nl lijkt het wel of tijdens het bekijken van documenten de applicatie dezelfde is als bij onze Search.arch.be.
Even rechtsklikken en inderdaad: Picturae Topviewer.
Hier kan je wél downloaden.

Tijd om nog eens contact op te nemen met search.arch.be. ;)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hier nog eens verwijzen naar de helpdesk van search.arch.be :
https://search.arch.be/nl/thuispagina/faq (onderaan de blz.).
Ze zijn er erg vriendelijk en antwoord laat nooit lang op zich wachten.

Dit forumtopic is er vooral om genealogische info van het Belgisch Rijksarchief
aan elkaar door te geven of 'technische' tips, voor zo ver al mogelijk.
Succes en mvg, Greta (p. en p.2 via cijfertjes 1 en 2 rechtsboven of ,onder.)
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Bedankt Greta,

Ik heb na mijn bericht hier op GNN mijn vraag ook doorgestuurd naar de helpdesk van Search.arch. met een link naar een akte bij gahetna.nl.
Ik ben erg benieuwd naar een reactie.
Maar jouw antwoord is in ieder geval sneller.
Ik vond het enkel vreemd dat er bij gahetna.nl wel een download-knop staat en het klaarblijkelijk toch om dezelfde applicatie gaat.

Mvg,

Edward
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Secundaire bronnen”