Vastaa Viestiin

search.arch.be

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik denk dat het woordje 'klaarblijkelijk' eigenlijk al het antwoord bevat. De optie om het bestand te donwloaden zit waarschijnlijk wel in het programma van gahetna. Zij hebben iets wat U vanaf search.nl handmatig zou moeten doen met kopie en plak, waarschijnlijk gewoon in een handig programmaatje geplakt.
Kwestie van het downloaden van een schermafdruk.
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Het is natuurlijk wel een beetje een luxeprobleem en ik ben zeer tevreden met onze search.Arch hoor, maar toch.
Het zit eigenlijk standaard in de applicatie volgens mij Wim. Iemand heeft het gewoon niet geactiveerd.
Dit zie ik als ik in de broncode kijk:
"print_or_download_msg: "Wilt u de afbeeldingen printen (kies 'Annuleren' als u wilt downloaden)?"

Ik denk dus niet dat ze bij Search.Arch nieuwe software moeten ontwikkelen.

Daarom heb ik ernaar gevraagd bij de Helpdesk, ik ben benieuwd en zal hier zeker rapporteren als ik meer weet.

Mvg,
Edward
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik blader zelf ook regelmatig op search.arch, en neem dan meestal de afbeelding gewoon over vanaf het scherm met een printscreen. Dan heb ik ook gelijk datgene dat ik nodig heb, en niet meer.

Wat geeft gahetna eigenlijk ? Is dat het gedeelte dat men ziet op het scherm, of ook alles wat er op de rest van die pagina staat ?

Overigens kan men wel dingen rechtstreeks uit de index printen. Dus een pagina met namen en wat gegevens er op vermeld waarover een akte of document gaat, maar dan niet de akte of document zelf.
Dan doel ik dus op dit : https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat?text=deckers
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Wim,

Dit is de link naar het document bij gahetna.nl dat ik nodig had:
http://proxy.handle.net/10648/36c0731c-f23a-7e31-fc80-7010a4386321
Ik weet niet of je het kan bekijken zonder registratie, maar als het lukt dan zie je buiten een paar kleine verschillen de mogelijkheid om het document te downloaden. Het wordt als jpg gedownloaded en is zonder kwaliteitsverlies te vergroten. Als ik echter schakel van het document naar "volledig scherm", net zoals bij search.arch, en dan Ctrl Print druk dan komt er op het afdrukscherm staan : 3 pagina's om af te drukken en wordt het een zootje. Als ik bij search.arch in het aktekader blijf dan lukt het gewoonlijk net niet om alles wat ik wil er op te krijgen voor een printscreen. Dat is eigenlijk het grote verschil, de jpg die je download bij gahetna.nl is de volledige akte, enkel wat je nodig hebt.
Er is ook nog een mogelijkheid:"Bekijk een grotere versie van de afbeelding in jpg " Die gebruik ik zelden. Ik vind het leuker als ik traploos kan vergroten of verkleinen.

Edward
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Reactie ontvangen van Search.arch.
Downloaden zit er voorlopig niet in, dat moet de directieraad beslissen. Kopieën tegen betaling kan wel.
Software is inderdaad identiek, behalve dat het bij gahetna is ingebed en bij search.arch via een apart scherm gaat.
Ik kreeg ook nog mee dat er aan een nieuwe website wordt gewerkt en dat er zo mogelijk wordt rekening wordt gehouden met de gesignaleerde ongemakken, downlloaden hoort daar voorlopig niet bij.
Ik heb er alvast nog een tip doorgegeven. traploos in- en uitzoomen zou al heel wat oplossen al je de akte op volledig scherm schakelt om een printscreen te maken.

Fingers crossed.
dclaessens
dclaessens
Viestit: 490
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja dclaessens »

Hopelijk zal de nieuwe versie ook de mogelijkheid geven om vanuit de zoekresultaten van de zoekrobot rechtstreeks naar de akte te gaan. Nu moet de gebruiker de details noteren, terug naar de inventaris gaan, provincie/gemeente/parochie en register zoeken, en eindeloos bladeren.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Lang niet alle personen in de parochieregisters en burgerlijke standregisters zijn toch al geïndexeerd ?
Dan blijft het doorbladeren van de boeken toch gewoon noodzakelijk, of heb ik iets gemist ?

Bovendien bevatten veel van die registers al oude handgeschreven indexen, en is het zoeken daardoor niet al te moeilijk. En ach, wat zijn we toch verwend tegenwoordig : even een naam invoeren en op 'zoeken' klikken en de personen vliegen je om de oren. Dat was vroeger voor de komst van computers en online-archieven toch wel even anders, dus wat hebben we eigenlijk te klagen (?).
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Gelijk heb je Wim.
Het zoeken is voor mij net het leuke aan de hobby. Ik heb bijvoorbeeld vijf jaren gezocht naar één bepaalde akte. Toen ik ze vond was er natuurlijk even euforie, maar daarna toch:"Ok, en nu de volgende".
Bovendien kom je bij het doorbladeren regelmatig een akte van een andere persoon tegen die heel interessant om lezen blijkt te zijn.
Ik ben al zeer tevreden dat ik online de archieven kan raadplegen.
Respect voor de genealogen die vroeger voor elke akte ter plaatse moesten gaan zoeken in de archieven.
Als de software een beetje gebruiksvriendelijk is ben ik al tevreden. ;)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ja, inderdaad is het leuke van bladeren dat je ook andere gebeurtenissen tegenkomt. Zo was ik op zoek eens op zoek naar kinderen van een bepaald echtpaar, en vond ik tussendoor een kind van een zuster, die ik daar eigenlijk niet verwachtte, maar blijkbaar waren zij eens verhuisd.
Ook tref je dan nog weleens wat familie als getuigen aan, die je anders niet zou zijn tegengekomen.
Of een drieling, weliswaar in een andere familie, maar toch bijzonder.

Ik ben wel altijd blij als de pastoor een mooi en duidelijk handschrift had, want dat scheelt een hoop getuur ;-) .
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

@ Edward - bedankt voor de feedback (je voorgaande reactie van 2 februari,11:46).

@ Wim + Edward - Sluit me volledig aan bij het nut dat (langdurig) bladeren kan opleveren
voor mijn rootsdorpje nr.1 (Moerkerke bij Damme) heb ik ganse periodes zelfs systematisch doorbladerd
en dat 'omgekeerd' te werk gaan, was meer dan de moeite waard! Heel veel vondsten!

@ Dirk - Wellicht ook moeilijk haalbaar je voorstel.
Voor West-Vlaanderen is dat wel enigszins bereikt, zie : https://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/66
maar... het werk van meer dan 60 vrijwilligers die hier al 25 jaar mee bezig zijn!
Nu ik aan het zwoegen ben aan de stamboom van mijn Kempense man,
besef ik hoe verwend ik wel ben voor mijn eigen W.Vlaamse voorouders!
Genealogie is niet alleen ons geduldig monnikenwerk, maar... (vooral) ook dat van vele vrijwilligers achter de schermen.
Maar, niets belet je om een (uitgewerkt) voorstel te doen aan 'digita'; antwoord verzekerd.

mvg, Greta
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Greta,

Indrukwekkend wat de Westvlaamse vrijwilligers al hebben bereikt!
Hier in"mijn "rootsprovincie" Limburg (Belgisch en Nederlands) mag ik ook niet klagen.
Er is allelimburgers.nl die bij een zoekaktie indien mogelijk dadelijk doorverwijst naar de akte.
Er wordt eventueel ook gezocht naar gezinssamenstelling met kinderen.
Hier heb ik al heel wat gevonden van mijn familie langs moederszijde.
En in Neerpelt, nu Pelt, kan je de akten gewoon vinden bij: http://akten.neerpelt.be/Akten. Mooi initiatief.
De Kempenaars helpen mij ook vooruit aan mijn vader's kant: http://www.bskempen.be/database.htm.
Dit is een handige tool want gewoon op een usb stick te plaatsen en wordt regelmatig geupdated.

Maar natuurlijk is het ook leuk om eens een bezoekje ter plaatse te brengen.
Zo was ik eens in Nederweert. De toenmalige archivaris die bijna op pensioen ging ontving mij in het archiefkamertje met koffie en koekjes!
Toen hij me aankeek zei hij onmiddellijk dat ik heel erg op twee van zijn vrienden leek. En dat was nog vóór hij wist welke namen ik zocht.
En ja hoor, bleek dat die twee vrienden kleinzonen waren uit het eerste huwelijk van mijn overgrootvader! Heerlijk toch.
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Leuk nieuws!

Op https://search.arch.be/nl/tips/101-burgerlijke-stand
Sinds verleden week een update. 1919 wordt raadpleegbaar tot en met 1919 (geboorten), 1944 (huwelijken) en 1969 (overlijdens).
Nu nog te weten komen welke gemeenten dat zijn, want er staat bij elke provincie update 28/02.
In het wilde weg enkele gemeenten aangeklikt: Heusden, Zolder, Balen, Herstal.
Daar is in ieder geval nog niets te merken van die update. :(
Alken in Limburg dan weer wel.
Jammer dat er geen lijstje beschikbaar is van de gemeenten waar die update echt actief is.
In ieder geval ziet het er veelbelovend uit. :D
Geduld is .... :lol:

Edward
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Bedankt Edward!
Heb even de "Nieuwsbrieven van het Rijksarchief België" bekeken en... hier wat extra info :
http://arch.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&a=2019-03-01-parochieregisters-en-registers-van-de-burgerlijke-stand-bijna-35-miljoen-bladzijden-online-raadpleegbaar
Best eens de ganse tekst doornemen. Jullie allen mooie vondsten toegewenst :-) Greta
edwardn
edwardn
Viestit: 1543
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: search.arch.be

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Dag Greta,

Begrijpelijk hoor dat niet alles in één klap online komt. En respect voor diegenen die ervoor moeten zorgen. Ik probeer me af en toe eens in te beelden wat een titanenwerk dat moet zijn, zelfs in deze tijd.

En ik heb ondertussen nog enkele "live" bezoekjes in het verschiet tijdens het voorjaar, Herstal, Budberg (Duitsland), Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis(dossiers van vier grootooms die WW1 hebben overleefd).

We blijven ons amuseren.

Edward
dclaessens
dclaessens
Viestit: 490
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Op de thuispagina van search.arch.be staat al enkele weken een bericht dat Firefox gebruikers een probleem hebben om akten in te zien. Vermits ik Chrome gebruik was er voor mij geen probleem. Tot gisteren.
Alles werkt normaal voor het kiezen van provincie, parochie enz, tot je de pagina met de thumbnails ziet: klikken op een thumbnail toont dan een wit blad met een link "Naar overzicht scans". en daar houdt het dan op
Ook op mijn iPad net hetzelfde fenomeen.
Op een antieke laptop heb ik nog Firefox staan, ook daar even getest, en daar werkt het wel.
Ik heb het gemeld gisteren, nog geen antwoord ontvangen.

mvg - Dirk
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Secundaire bronnen”