Vastaa Viestiin

Familie 14e, 15 en 16e eeuw zoeken/vinden

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
bartschelstraete
bartschelstraete
Viestit: 42
rudyvanelslande kirjoitti: 08 Elokuu 2018, 14:34 Inderdaad Bart,

Je naam verwijst naar een Gentse locatie, maar die noemt nu niet meer de Schel(d)straete. En eigenlijk zijn er drie straatnamen. De eerste straat is de (upper)schelstraete. Op dit ogenblik noemt deze de Goevernementstraat. Tijdens de middeleeuwen was dit een straat waar voorname Gentse patriciërs woonden, o.a. Joos Vijt, de opdrachtgever van het beroemde Lam Godsretabel van de gebroeders van Eyck. Deze straat werd nog tijdens de Bourgondische periode Scheldstraete genoemd. De Nederschelstraat werd tijdens die periode vermeld als Nederscelstraete.
De bekendste Schelstraete (dialect voor Scheldestraat) lag iets verder. Het was een straatje gelegen aan de Brabantdam, dat uitliep op 't oud Scheldeken, dit is een tak van de Schelde.
Meer informatie tref je aan:
STEYAERT J.J., Volledige beschryving van Gent of geschiedkundige beschouwing van deze stad en haar bewoners de merkwaerdige gebouwen gestichten en maetschappyen de beroemde Gentenaren enz., Gent 1857, blz. 277.
Het standaardwerk voor Gent is nog steeds de 8delige reeks: DE POTTER F., Gent, van den oudsten tijd tot heden Geschiedkundige beschrijving der stad, dl. 1-8, in: Geschiedenis van de Gemeenten der provincie Oost-Vlaanderen, Flandra Nostra, heruitgave Torhout 1989.
Belangrijk is zeker de studie van GYSSELING M., Gent’s vroegste geschiedenis in de spiegel van zijn plaatsnamen, Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven 1954.
Groeten

Rudy van Elslande
Rudy, waar vind ik nog zulke interessante voorbeelden van personen die op die locatie woonden? Waar ligt die derde Scheldestraat nu dan precies?

Groetjes,

Bart
mariannevincke
female
Viestit: 1
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Rudy

Sinds 1984 ben ik bezig met het opmaken van de familiegeschiedenis van de familie Lakiere (de zijde van echtgenoot).
In onze familie is Pelagie Elslander geboren te Pittem 12 april 1845, overleden te Pittem 16 oktober 1911 gehuwd met Constant Lakiere. Nu ik wat tijd heb om mijn paperassen te sorteren, vond ik wat papieren in verband met jou stamboom. Heb je eventueel een bidprentje van Constant Lakiere? Heb je eventueel een afbeelding van Pelagie Elslander en of van haar echtgenoot Constant Lakiere?

Vriendelijke groeten

Marianne
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831
U kunt dit bericht ook rechtstreeks aan hem sturen. Daarvoor even klikken op zijn naam links van zijn forumbericht, en dan klikken op 'Een mail verzenden'.
moermanwilfried
male
Viestit: 12
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Mijn verste voorvader °Brugge 1491 of 1494 of ca 1500 was Louis (Louys- Louwes) MOERMAN, fs Jan.Ik ben al 33jaar bezig aan het opmaken van mijn genealogie. Zijn zoon was Cornelis Moerman °Brugge 1519 x ca 1540 te Brugge met dame d'Ellemsin Cathelyne °Brugge 1520. Kan U mij eventueel een steuntje of een tip geven? Het zou mij zeer aangenaam zijn. Mijn stamboom staat reeds grotendeels op GENEANET. Moest U diepere gegeven nodig hebben bezorg ik die zo rap mogelijk.
Ik hoop op een berichtje.
Hartelijke dank.
Wilfried.
Ik vraag dit ook aan iedereen
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goede middag,
Misschien kan u inspiratie, onbekende bronnen e.d.m., vinden bij Prof. Dr. Willy Vanryckeghem. Hij slaagde erin zijn familie te reconstrueren van ongeveer 800 A.D tot vandaag.
Zijn werk DE RYCKEGHEM SAGA telt 184 pagina’s en kan gedownload worden met de link https://www.academia.edu/35557116/DE_RYCKEGHEM_SAGA.
Hij is zeer behulpzaam. Ik contacteerde hem (mijn vrouw is een telg van zijn stamboom) via het mailsysteem van Geneanet en kreeg binnen de 24 uur antwoord.
Succes
Mvg
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Nog iets te vinden via 'des Tablettes de Flandres'?
Moerman in de zoekrobot intikken : https://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/362
Over de Brugse (?) familie d'Ellemsin (correcte schrijfwijze?) hier niets te vinden,
maar ook niet bij Geneanet zelf noch bij : https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:000689894 van J.J. Gailliard
(alhoewel de publicaties van J.J.G wel met enkele korreltjes zout te nemen). mvg, Greta

NB - Ook nog even 'omhoog' scrollen voor de tip van William.
moermanwilfried
male
Viestit: 12
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dank U wel voor de informatie. Nog één vraagje: in welke documenten zou ik nog het best zoeken. De familie Moerman uit Brugge had een wapenschild (vraag ik aan bij de Nationale Bibliotheek te Brussel). Ook invloedrijke families uit die tijd (Ghyselinck, van de Woestyne, Van der Eecke, vande Walle e.a.) waren met mijn familie verbonden. Kan U mij bepaalde tips geven waar ik het best kan gaan zoeken.
Beste dank vooraf.
jcvanoost
male
Viestit: 1
op pagina 671 van de stadsrekeningen van Tielt (7 maart 1495 - 10 maart 1497) staat Gillis Vander Schelstrate vermeld , samen met mijn voorvader Gillis van Oost
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Secundaire bronnen”