Vastaa Viestiin

De Maesschalck, Lokeren : zoeken naar secundaire bronnen

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Greta, ik ben terug met de zoveelste vraag om hulp.
Naast de hoefsmid in Gent vond ik twee de Maesscalc in Lokeren, d.i de stad waar ik rond 1600 strandde met mijn stamboom.
Beide naamgenoten vond ik terug in de lijst van "Weerbare mannen van het land van Waes" van 1552 (militielijsten). Zie hieronder.
Mijn vraag: waar kan ik meer (geboorte, huwelijk, overlijden, kinderen) te weten komen over deze mensen. Voor zover dat mogelijk zou zijn...
Pieter de Maesscalc was meyer van Lokeren. Ik vermoed dat hiermee iets mogelijk moet zijn in bepaalde stadsarchieven (als ze de oorlogen overleefd hebben, want Lokeren is zwaar gebombardeerd).
Dank bij voorbaat.
William
Liitetiedosto Screenshot_2020-01-04 De weerbare mannen van het land van Waes, in 1480, 1552 en 1558 - content (2).png ei ole enää saatavilla
Screenshot_2020-01-04 De weerbare mannen van het land van Waes, in 1480, 1552 en 1558 - content.jpg
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Tweede poging om de weerbare mannen door te sturen.
Screenshot_2020-01-04 De weerbare mannen van het land van Waes, in 1480, 1552 en 1558 - content (2).png
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo William,

Heb je laatste vraag nu opgesplitst en op het forum secundaire bronnen geplaatst.
Voor opzoekingen voor 1600 of toch 1575 ontdek je digitaal meestal niet veel.

Je zult je dus moeten baseren op wat er ter plaatse in archieven te vinden is
of je baseren op research van genealogen die al het pad effenden.
Zo kan ik me voor mijn schoonfamilie (met voorouders in en rond Heist o/d Berg) baseren op het levenswerk van R. Borginon
en... kan zo, zonder één pluim op mijn hoed te steken, regelmatig tot aan de 15de eeuw geraken!

Dus - eerst eens je licht opsteken in Lokeren wat daar te vinden is en... misschien al aan bestaande research.
Ook jaarboeken van Heemkundige kringen kunnen - soms - nog iets opleveren, zo mocht ik zelf ervaren...
Voor zover nog niet ontdekt, hier alvast een inventaris van wat er nog bestaat voor Lokeren :
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archiefvormers/zoekresultaat?placeEntry=Lokeren
(4 bladzijden, onderaan opvragen).
mvg, Greta

>>> Iemand van Lokeren of omstreken die meer weet dan mijn 'algemeenheden' ?
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Greta,

Ik heb inmiddels en afspraak gemaakt met het stadsarchief van Lokeren: morgennamiddag mag ik een en ander gaan inkijken.
Voor de genealogie uit de periode van 1552, zijn de alfabetische klappers op de parochieregisters van Lokeren tot 1796 beschikbaar.
Naast de meyer uit 1552 heb ik ook een naamgenoot gevonden die in 1368 brieven schreef naar de Baljuw van Laarne ivm betalingen. Dit document (OAL 1369) is ook beschikbaar en zal klaarliggen ter inzage. 'k ben benieuwd. Ik hou je zeker op de hoogte. Wie weet zijn sommige gegevens nog nuttig voor anderen.

Dank zij uw tip van 7 december heb ik contact gezocht en gekregen met Prof. Willy Vanryckeghem. Toevallig behoort mijn vrouw tot dezelfde tak en kon ik dank zij zijn monnikenwerk, de ganse stamboom van mijn schoonfamilie, reconstrueren. Maanden, jaren werk gespaard.

Mvg

William
lhaeghens
lhaeghens
Viestit: 68
Beste William,

Ik doe zelf onderzoek in het nabije Kalken en Laarne (cf. www.bloggen.be/haeghens). De familienaam 'De Maesschalck' komt er ook verschillende keren in voor.
Je schrijft: "Naast de meyer uit 1552 heb ik ook een naamgenoot gevonden die in 1368 brieven schreef naar de Baljuw van Laarne ivm betalingen".
Staat in die correspondentie soms ook de naam van de toenmalige baljuw vermeld? Zo ja, kan je me die meedelen of beter nog, een foto bezorgen van de originele bron?
Alvast bedankt!
Mvg
Luc Haeghens
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste Luc,

De bron van de brief is:
http://www.ethesis.net/lokeren_schepenbank/lokeren_schepenbank_inventaris.htm
stuk nummer 1368 (gans achteraan).
Voor alle duidelijkheid: de brief is niet van 1368 maar van 1639 (typfoutjes destijds).
De brief is digitaal niet beschikbaar, maar ter inzage in het stadsarchief van Lokeren. Ik mocht er een foto van nemen.
Brief De Maesschalck aan Meier vanLaarne 1639.jpg
Eersame en(de) discrete ...Alsoo ic als hedent hebbe
ontfanghen een brief van(den) comissaris De Lafaille
om(m)e gheriet thauen jeghens den XXII deser loopende
maendt de som(m)e van vijff duysent gul(dens) tot betalinghe
van onse placquilles soo bij ic U E(dele) recoman(derende?) U E(dele)
ontfanghen jeghens maendagh te zeijnen ende mede te bringhen
't gone hem moghelijc is dat doen(de)? sult mij vrindtschap
doen, Eersame ende discrete blijft en hierin? bevolen. Vuyt
Dender(monde) desen XVen martii 1639

U E(delen) gheaffectioneerden
dienaer
De Maerschalcke
*Vertaling door Bart Jans (Geneanet)


P.S. Wellicht weet je dat er In Zele een Karel Haeghenstraat bestaat. In de geschiedenis van Zele komen nogal al wat vooraanstaande Haeghens voor: Jean-Baptist ±1750, zoon van Gilles en Anna Bennaerens, weldoeners; Karel/Charles ± 1820 nijveraar; Gustaaf Haeghens & Zoon ± 1890 eigenaar van “La Zéloise", juteweverij. Gustaaf Haeghens was medestichter van de Liberale Partij en voorzitter- Messias van de Liberale Fanfare.
lhaeghens
lhaeghens
Viestit: 68
Bedankt, deze tak HAEGENS (zonder "H") uit Zele stamt af van een buitenechtelijk kind van een onbekende vader. Meer info op: http://www.bloggen.be/haeghens/archief.php?ID=983665
aljosora
male
Viestit: 5
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
In mijn zoektocht naar voorvaderen Van de Vijver(e) kom ik uit op een Judocus De Maesschalck, die op 23-2-1593 gehuwd zou zijn met Maria Van de Vijvere. Mcht u hier meer informatie over hebben, dan ben ik zeker benieuwd. Die Maria zou de zus zijn van Adrianus en deze Adrianus is de oudste voorvader naar waar mijn familie toe leidt. Echter (nog) onbekend waar deze Adrianus -en zijn zus- vandaan komen.
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Er is inderdaad op 23 februari 1593 in Lokeren een Judocus De Maesschalck gehuwd met Maria van de vijver(e).
Zie huwelijksakte in bijlage.
Huwelijksakte De Maesschalck Judocus x Van de Vijver Maria Lokeren 23 februari 1593 .png
De getuigen zijn Laurentius Vossaerts en Egidius Henrics.
Ik vond geen parochieregisters van Lokeren van voor 1586 in het Rijksarchief Beveren. In het Stadsarchief van Lokeren vond ik registers vanaf circa 1554, maar ze mogen niet beschikbaar gesteld worden (2020) wegens de slechte staat en schimmelvorming.
Ik kan je helaas niet verder helpen tenzij je kan aanknopen met de adel bv staten van goed.
Succes en mocht je iets terugvinden, graag een seintje. Het zou kunnen (zie de huwelijksakte: zoon van Livinus) dat Judocus een broer is van mijn "stamvader" Petrus ° circa 1565.
Mvg
William
aljosora
male
Viestit: 5
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste William, dank voor uw reactie. Was uw stamvader Petrus afkomstig van Lokeren of elders? Het lijkt er op dat Judocus wel in Lokeren gehuwd is met Maria van de Vijvere, echter daar niet zijn gaan wonen en kinderen hebben gekregen.
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Alex,
Petrus De Maesschalck woonde in Lokeren en was er gehuwd met Van Peteghem Joanna (dochter van Joannes). Ze hadden negen kinderen, allen in Lokeren geboren. Eén zoon Egidius huwde in Zele op 11 oktober 1633 met Vereecken Catharina, geboren in Lokeren op 19 september 1612. Het is deze tak die zijn wortels verspreid heeft in Zele.
Kopie van de beschikbare akten kan je vinden in mijn Geneanet stamboom.
Mvg
William
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Er waren in Lokeren meerdere familiale banden tussen de families Van de Vijver en De Maesschalck.
Overlijddensakte Van de Vijvere Petronella echtg De Maesschalck Joannes Lokeren 17 december 1645.png
Toevallig gevonden tijdens het bladeren in de parochieregisters. Mogelijks nuttig bij uw zoektocht.
M.v.g.
William
aljosora
male
Viestit: 5
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
William, ik stuit op Christophora De Maesschalck die gehuwd was met Paschasius van Damme. Christophora is 20-2-1629 overleden in Eksaarde en zij was een dochter van Joannes De Maesschalk en Maria Beernaert. U bekend? Paschasius van Damme had een dochter Joanne, welke gehuwd was met Petrus Van de Vijver(e). groet, Alex
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Alex, bedankt voor de info, die me niet bekend is.
Mogelijks is Christophora de dochter van Livinus. Ze zou circa 1570 geboren zijn in Lokeren. In Lokeren vond ik geen huwelijk tussen een Van Damme Paschasius en een De Maesschalck Christophora. Ik vond wel een huwelijk tussen een Van Damme Paschasius en Maerschalck Beatrix, die meerdere kinderen hadden o.m. een Paschasius ° 4.2.1601.
Er is ook een huwelijk tussen Van Damme Egidius en De Maesschalck Anna. Nog eentje: Van Damme Petrus met Catharina De Maesschalck.
Paschasius Beernaert is me bekend als doopheffer bij de geboorte van Elisabeth Van Damme (15.10.1617, dochter van Judocus). Georges Van Damme was doopheffer bij de geboorte van Egidius De Maesschalck (°1602).
We zitten blijkbaar in dezelfde Vijver ;) te vissen
Mvg
William
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goedenavond Alex.
Ik vond een De Maesschalck Joannes die huwde met Anna Van de Vijvere op 26 april 1635 in Eksaarde.
Misschien vult dit een gaatje in je familiepuzzel.
Mvg
William
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0512_111194_109889_DUT/inventarisnr/I1111941098891443/level/file/scan-index/1
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Secundaire bronnen”