Vastaa Viestiin

Soldaten in leger Napoleon.

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
tseyenan
male
Viestit: 92
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Soldaten in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja tseyenan »

Ik wil informatie opzoeken over een familielid-soldaat (Belg) in het leger van Napoleon. Het gaat om Amandus Josephus T'Seijen: geboren te Tongerlo (Belgie) op 26 november 1787. Hij zou gesneuveld zijn in Wenen (Oostenrijk) op 24 oktober 1809.
Bestaat er een online databank voor dergelijke opzoekingen? Indien niet, waar kan ik terecht?
edwardn
edwardn
Viestit: 1544
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Soldaat in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Als je wat meer info over die soldaat vindt (militaire rang, afdeling, etc) dan kan je in Vincennes bij Mémoire des Hommes zoeken:
https://www.memoiredeshommes.sga.defense.gouv.fr/fr/article.php?larub=202&titre=registres-matricules-de-la-garde-imperiale-et-de-l-infanterie-de-ligne

Nog een hulp:
https://www.famvandevelde.nl/militie/franseoverheersing.html.

Maar zonder meer persoonlijke militaire info wordt het moeilijk want ik denk dat het niet mogelijk is om in Vincennes online op naam te zoeken.
Bij WieisWie.nl of Openarchieven.nl vind ik in ieder geval niets. De schrijfwijze van de naam zal er ook wat mee te maken hebben.

Succes

Edward
tseyenan
male
Viestit: 92
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Soldaat in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja tseyenan »

Volgende bijkomende informatie heb ik ondertussen via het Belgisch Rijksarchief gevonden:

"Amand Joseph Tseyen, Geboorteplaats Tongerlo, Beroep militair, Overlijdensplaats Wenen (AT).
Opmerkingen: Soldaat 1e bataljon pontonniers, 8e compagnie. Overleden in het hospitaal Alster Caserne te Wenen."
kvoet
male
Viestit: 3115

Re: Soldaat in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja kvoet »

Misschien heb je ze al, maar hier vind je de (overgeschreven) overlijdensakte van Amand Joseph T'Seyen, ingeschreven in Tongerlo.

Hij zou overleden zijn aan "koorts" en daarmee was hij - jammer genoeg - niet de enige. Dit is nog het pre-antibiotica tijdperk. Hij is in het hospitaal opgenomen op 14 augustus 1809 en er overleden op 14 oktober, dus 2 maanden later.

Mvg
Kris
tseyenan
male
Viestit: 92
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Soldaat in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja tseyenan »

Kris,

De akte had ik nog niet gevonden.
Bedankt !

André
wimpeeters
male
Viestit: 284
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Soldaat in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja wimpeeters »

Die lijsten van de legers van Napoleon worden momenteel geïndexeerd en zijn hier op geneanet gewoon te vinden: https://nl.geneanet.org/archives/releves/search_etat_civil.php?clef=dep_91&ref=fraalsf67und5&place=UND&sens=liste
kmarques
male
Viestit: 2
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

2 Soldaten in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja kmarques »

2 van mijn voorvaderen zijn soldaat geweest in het leger van Napoleon - over beide heb ik 1 vraag

A/ van Marques Joseph heb ik via " memoire des hommes" kunnen terugvinden (link en foto zie onder) in welke regimenten hij gediend heeft.
Bij de opmerkingen staat dat hij uit controle wordt ontslagen op 26 jun 1809 " omdat hij in het oude hospitaal ligt en er geen nieuwe berichten zijn"
(ik ben op zoek naar de overlijdensdatum en -plaats van deze voorvader)
mijn vraag is of iemand een idee waar zich " l'ancien hopital" zich bevindt - alwaar hij wellicht is overleden )?Frankrijk - zo ja waar dan?
zou ik daar nog een overlijdensbericht kunnen vinden?

http://www.memoiredeshommes.sga.defense.gouv.fr/fr/arkotheque/visionneuse/visionneuse.php?arko=YToxMDp7czoxMDoidHlwZV9mb25kcyI7czo3OiJhcmtvX2lyIjtzOjg6ImltZ190eXBlIjtzOjM6ImpwZyI7czo0OiJyZWYwIjtzOjM6IjMxMiI7czo0OiJyZWYxIjtpOjIzO3M6NDoicmVmMiI7czozOiIzNDkiO3M6NDoicmVmMyI7czowOiIiO3M6NDoicmVmNCI7czowOiIiO3M6MTI6ImltYWdlX2RlcGFydCI7czo3NjoiL1BBUkNPVVJTSU5ESVYvQ09OVFJPTEVUUk9VUEUvR1IyMVlDLzIxWUMwMzExWC9TSERHUl9HUl8yMV9ZQ18wMzExWF8wMDk4LkpQRyI7czoxNjoidmlzaW9ubmV1c2VfaHRtbCI7YjoxO3M6MjE6InZpc2lvbm5ldXNlX2h0bWxfbW9kZSI7czo0OiJwcm9kIjt9#uielem_move=82%2C-

B/ een 2e voorvader (Marques Petrus Joannes) is tijdens de slag van Kulm (30 aug 1813) overleden - dat is te lezen in een extract van het overlijdensbericht wat gearchiveerd werd in het gemeente archief van Leke (link en foto hieronder) - hierin staan alle details van regiment en registratie
graag zou ik ook de " personalia" willen weten (lengte - vorm gelaat etc...) - Bij "archives des hommes" kan ik echter niets vinden over het 21e regiment leger (geen stamboek) waarin hij gediend heeft - blijkbaar is dat niet online?
Mijn vraag: Heeft iemand een idee (waar) ik een stamboek zou kunnen vinden over deze voorouder die gediend heeft in het 21 regiment?

http://www.memoiredeshommes.sga.defense.gouv.fr/fr/arkotheque/visionneuse/visionneuse.php?arko=YToxMDp7czoxMDoidHlwZV9mb25kcyI7czo3OiJhcmtvX2lyIjtzOjg6ImltZ190eXBlIjtzOjM6ImpwZyI7czo0OiJyZWYwIjtzOjM6IjMxMiI7czo0OiJyZWYxIjtpOjIzO3M6NDoicmVmMiI7czozOiIzNDkiO3M6NDoicmVmMyI7czowOiIiO3M6NDoicmVmNCI7czowOiIiO3M6MTI6ImltYWdlX2RlcGFydCI7czo3NjoiL1BBUkNPVVJTSU5ESVYvQ09OVFJPTEVUUk9VUEUvR1IyMVlDLzIxWUMwMzExWC9TSERHUl9HUl8yMV9ZQ18wMzExWF8wMDk4LkpQRyI7czoxNjoidmlzaW9ubmV1c2VfaHRtbCI7YjoxO3M6MjE6InZpc2lvbm5ldXNlX2h0bWxfbW9kZSI7czo0OiJwcm9kIjt9#uielem_move=82%2C-
1.JPG
2.jpg
wdesmedt
wdesmedt
Viestit: 52
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Namen van de conscrits van Napoleon.

Viesti Kirjoittaja wdesmedt »

Hallo,

Ik heb de uitgebreide en geïndexeerde lijst geraadpleegd, maar heb de indruk dat alleen de gesneuvelden en vermiste militairen zijn opgenomen.
Wat met diegenen die zijn teruggekeerd? Concreet ben ik op zoek naar Carolus Praet, ° Pamel, 14/12/1786 en teruggekeerd na de Volkerenslag bij Leipzig (16-19/10/1813).
Kan iemand mij op weg zetten?

Bedankt en mvg

Willy De Smedt
wdemaesschalck
male
Viestit: 3535
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goede middag,

Ik heb in de familie twee conscrits van Napoleon. Eén overleden in Sélestat (Elzas); de andere vermist, waarschijnlijk bij de slag om Austerlitz.
Het zijn, als conscrits, uiteraard militairen. Ik heb de gegevens van de overledene in Sélestat teruggevonden in de overlijdensregisters van zijn geboortedorp. De info van de vermiste komt uit een publicatie van de heemkundige kring van zijn geboortedorp.
Indien de gezochte personen teruggekeerd zijn in België, moeten wellicht de gegevens terug te vinden zijn in hun geboorte- huwelijks- overlijdensregio.
Mogelijks een piste ?

Mvg

William
wdesmedt
wdesmedt
Viestit: 52
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo William,

Noch in zijn overlijdens- noch in het trouwregister is er enig spoor te vinden. Ik zoek verder. Ook in de Heemkundige Kring van Roosdaal geen antwoord te vinden.Toch bedankt voor het antwoord.

Mvg

Willy De Smedt
samvi
male
Viestit: 24
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Soldaten in leger Napoleon.

Viesti Kirjoittaja samvi »

Bij sommige ingelijfde soldaten die in mijn stamboom voorkomen staat het volgende :

"Rayé le 1er (?) juillet 1808 par décret impérial du 7 du même mois".

Wat is de betekenis daarvan? Is dit tengevolge overlijden op het slagveld, of is dit ontslag uit het leger?
Kan ik ergens op internet dit decreet terugvinden?

Alvast dank!
Vincent
ehuijghe
ehuijghe
Viestit: 62
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Op de Oostendse lijst staan TJAECKX MICHEL ANTOINE EN TJAECKX THOMAS JEAN , de laatstgenoemde = een rechtstreekse voorouder van mijn echtgenote, was visser en stierf(1818) op zee ( schip "DE HOOP" ) ze waren broers. Als ik hun namen invoer Https://nl.geneanet.org/samenwerkings-indexen/view/38900 verschijnt de mededeling "geen persoon gevonden" Michel Antoine is gestorven in Chatham (gevangenisschip) 27 December 1811 42 jaar oud bijgevolg was hij wis en zeker een soldaat van Napoleon.
Kan iemand mij een tip geven om verder te geraken aub. Met dank vooraf + met vriendelijke groeten
Etienne
leenb
female
Viestit: 76
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Er werd al een enorm aantal matricules door vrijwilligers geïndexeerd, maar nog niet alles. Men is daar nog druk mee bezig. Je kan de stand van zaken zien bij de link die je toevoegde, door in het tekstvak boven het zoekveld te klikken op ‘page de projet sur Geneawiki’. Bij ‘Séries en cours’ en Séries disponibles’ zie je wat al gedaan is, waar men mee bezig is en wat nog gedaan moet worden. Je kan ook de matricules doorzoeken. Maar dan zou het wel handig zijn als je weet bij welk onderdeel Michel Antoine ingelijfd was.

groetjes
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
(1) Aan Vincent,
Linkje met de nodige info : https://fr.wiktionary.org/wiki/ray%C3%A9_des_cadres
Hogere militairen die op non-actief werden gezet voor een welbepaalde opdracht,
maar die - zeker in oorlogstijden - terug konden opgeroepen worden voor andere taken; zo denk ik toch.

(2) Aan Etienne,
Je vraag verplaatst naar het aangewezen forum 'secundaire bronnen' en samengevoegd bij het reeds bestaande topic
over soldaten in het leger van Napoleon, met info in voorgaande tekstjes en mogelijks nog komende reacties.
Zeker vorige reactie van Leen lezen.
mvg, Greta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Secundaire bronnen”