Vastaa Viestiin

Import Gedcom

I dette forum kan man stille alle tekniske spørsmål som gjelder bruk av GeneaNets database  : ulike søk, personlige opplysninger osv. Oppgi konkrete eksempler hver gang du stiller et spørsmål : navn, tillegg…)

Valvoja: reidars

jannper
jannper
Viestit: 8
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja jannper »

Jeg importerte Gedcom fil fra Geni ig Family tree, men alt kom ikke med, så som familien til Min brors kone Ragnhild Aspevik. Hvorfor?
reidars
male
Moderator
Viestit: 167
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja reidars »

Såvidt vi kan se er importen av gedcomfil blitt riktig utført.
Det kan imidlertid se ut som du har fått duplikater. Det kan skje dersom du har foretatt import to ganger fra to ulike gedcom-filer.
Når det gjelder Ragnhild Aspevik og hennes familie, så bør du sjekke gedcom-fil vha. Notepad for å se om de er med der.
Dersom du ved import har valgt "Legg til en gren" må du lese nøye hva som står i informasjonen. Dette er et valg du kun skal bruke i nødsfall. Du vil ellers få store problemer med å fjerne duplikater og få orden på ditt Geneanet tre.
Vi foreslår at du oppdaterer ditt tre i Geni eller Faimily og deretter importerer fra en av de.

NB! Du må ikke bruke "Legg til en gren".
jannper
jannper
Viestit: 8
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja jannper »

Hei.
Jeg mente at jeg hadde svart på meldingen, men finner ikke mitt svar her.
Jeg har ikke importert to ganger fra to ulike gedcom filer. Det er samme gedcom filen jeg har brukt til de andre programmene og der virker de. Jeg har brukt både Brother’s Keeper, Geni, Myheritage, Embla og My Family Tree. Alle disse viser hele min familie. Hvorfor klarer ikke det?
Hvis ikke får det til, må jeg bare avslutte medlemskapet.
reidars
male
Moderator
Viestit: 167
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja reidars »

Da har jeg oppfattet din første postering feil.
For at vi skal kunne hjelpe deg må du svare på mitt spørsmål om du har åpnet din gedcom-fil i Notepad og søkt på de personer du mener mangler ved importen. Dersom de finnes der, skal de også finnes etter import til Geneanet. Det er imidlertid viktig at du benytter valget "Erstatt ditt slektstre" og IKKE "Legg til en gren".
Så vidt jeg kan bedømme ut i fra ditt importerte tre hos Geneanet i dag, så har du benyttet "Legg til en gren". Det må du altså IKKE gjøre.
Når du ved import velger "Erstatt ditt slektstre" vil ditt nåværende tre i Geneanet bli slettet.
Vi er her for å hjelpe så ikke mist motet. Det er imidlertid ditt valg.

Her er lenke til ditt tre i Geneanet. Kan du fortelle hva det er som mangler her?
https://gw.geneanet.org/jannper_w?n=lockert&oc=0&p=ragnhild+jorgine&type=tree
jannper
jannper
Viestit: 8
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja jannper »

Takk for tilbakemeldingen
Jeg forstår ingen ting, men nå finner jeg alle på min side.
Men, hvordan kan jeg redigere merknader og kilder, samt legge inn bilder på personene?
reidars
male
Moderator
Viestit: 167
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Import Gedcom

Viesti Kirjoittaja reidars »

Bra. Som du ser har importen av din gedcom fil gått bra. Legg merke til et + tegn som står ved siden av boksen for enkelte personer. Den må du klikke på for å får sett videre i relasjonsforbindelser.
Du har imidlertid duplikater i treet ditt pga. at du har importert flere ganger med feil valg ved start av import. Du kan se dette ved at du f.eks. søker på deg selv i treet: https://gw.geneanet.org/jannper.
Klikk på forstørrelse glasset og du vil få opp dette bildet: https://gw.geneanet.org/jannper?lang=no&m=S&n=aspevik&p=jann-+per

For å bli kvitt dette må du importere en gang til.
Du skal velge "Erstatt ditt slektstre" og ikke "Legg til grener". Anbefaler at du gjør importen en gang til og velger riktig. Da vil det eksisterende treet bli slettet og opprettet på ny. Gjør dette før du starter med oppdateringer (merknader, bilder osv.). La oss få vite når du har gjort det så skal vi være behjelpelig med videre informasjon.
Lykke til.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniske spørsmål”