Vastaa Viestiin

fattigvesenet i kristiania.

Valvoja: reidars

tklausen
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

fattigvesenet i kristiania.

Viesti Kirjoittaja tklausen »

hei.


Jeg har en farfar som ble sendt til laavæg gård  Nes på Romerike. fant han der under folketellingen 1910.
Vet at moren hans var ugift med 2 barn i kristiania. Han skal opprinnelig ha hett Thorolf Jensen men i folketellingen heter han  Thorolf Værner. Til oss har han fortalt at han kjøpte nevnet Wærnes som ble vært slektsnaven. Han fortalte lite om fortiden  så jeg kommer ikke lengre enn til ham i min forskning. Kan noen hjelpe?
reidars
male
Moderator
Viestit: 167
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : fattigvesenet i kristiania.

Viesti Kirjoittaja reidars »

Hei!
Jeg har gjort et lite søk i kirkebøkene og funnet følgende i
Fylke:
Oslo
Prestegjeld/sokn eller embete:
Petrus

Kirkeboktype:
Ministerialbok
Nummer (arkivreferanse):
5
Periode:
1899 - 1903

På side 34 er oppført følgende:
Født 13.9.1899 - Døpt 15.10.1899 Thorolf
Mor: Pige Henriette Mathilde Jensen, født 1872,  Bopel: Tr.hjemsv. 60
Far: Gift Mand Peder Jensen, født 1852, Jernbanearb., Bopel: Strømsveien ??

Håper dette kan hjelpe deg videre i forskningen.
:)


tklausen
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : fattigvesenet i kristiania.

Viesti Kirjoittaja tklausen »


Hei :)

Tusen takk for hjelpen. Det pussige var at faren het vænis så det ut som. Min farfars etternavn er wærnes så der er vårt slektsnavn. Peder var fra stjørdalen og jeg fant ham igjen men med fødselsår 1851 i stedet for 1852. Vet ikke om det er samme mann. Det pussige var at jeg fant en side for familien Værnes fra stjørdalen. Der fant jeg ham og tro det eller ei han døde i 1930 og det stod noe om at i 1950 var det kommet for en dag at hanhadde et ukjent barn utenom ekteskepet sitt. Men finner ikke ut at han jobbet ved gjøvikbanen slik det stod i kirkeboka du sendt meg link til. Det står at han er gårdbruker. Etternavnet skifter mellom wærnes med enkel og dobbet v. Min farfar sa han hadde kjøpt navnet som voksen. men jeg fant ham jo som 12-åring på Låvegg gård som pleiesønn??

Takk for hjlprn så langt

Torill
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Norge”