Vastaa Viestiin

Feeuws Pieter

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
aafke64
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Feeuws Pieter

Viesti Kirjoittaja aafke64 »

Beste,

Ik zit al een hele tijd vast bij mijn directe voorouder Feeuws Pieter.

Hij is overleden te Waregem op 7 maart 1847.  In de overlijdensakte staat dat hij drieëntachtig jaar was, geboren te Wevelgem (dus ongeveer rond 1764), zoon van wijlen Joannes en van wijlen Marie Catherine Van den Berghe, weduwnaar van Maria Catharina Demets.
Hij is gehuwd te Waregem op 10 april 1793 met Maria Catharina Demets.  In de huwelijksakte staat hij vermeld als Fieux Petrus Jacobus.

In de parochieregisters van Wevelgem vind ik een Fieux Petrus Jacobus, geboren op 16 oktober 1766, zoon van Joannes en Maria Joanna De Clercq.  Moeder klopt dus niet.  Marie Catherine Van den Berghe staat wel vermeld als meter.

Is het mogelijk dat de burgerlijke stand een vergissing heeft gemaakt, en dat de meter op de overlijdensakte vermeld staat als moeder ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !
mon1
mon1
Viestit: 2871

Re : Feeuws Pieter

Viesti Kirjoittaja mon1 »

Dag,

Vergissingen in de BS of de PR's zijn inderdaad perfect mogelijk en komen ook zeer dikwijls voor in Vlaanderen (vanwege de veelvuldige verschillende overheersingen en overschakelingen FRA >>> NDL eind 18de, begin 19de).

Geeft het huwelijk Waregem 1793 geen info over de ouders?

Zoniet wie was comparant bij de aangifte overlijden in 1847?
Was het een zoon...
Of was het een persoon niet verwant met de overledene?

Persoonlijk zou ik ook opteren voor Maria Joanna De Clercq als moeder (met de natte vinger, hé).

Mvg

Mon
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
aafke64
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Feeuws Pieter

Viesti Kirjoittaja aafke64 »

In de overlijdensakte komen de zoon en een gebuur voor.

Huwelijksakte heb ik niet, info online gevonden op http://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/25/Waregem.asp

Ik zal misschien best eerst nog eens naar het rijksarchief gaan om de huwelijksakte op te zoeken.

Alvast bedankt voor de hulp !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”