Vastaa Viestiin

Geen (groot)ouders overnemen a.u.b.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goeiemorgen Wim, Tom en (on)gekende meelezers,

Om het overzichtelijk & opspoorbaar te houden is het altijd goed om bij het onderwerp te blijven, maar - moet gezegd - even buiten de weide huppelen levert soms waardevolle uitweidingen op! Geen 'sorry' zou ik zeggen alhoewel ik straks volgende alinea ook op dat Staten van Goed forum ga plaatsen...
Tom, n.a.v.mijn one-liner : "Maak van je stamboom meer dan een skelet, maar één van vlees & bloed" (= werk o.a. met Staten van Goed), zei je dat zulks niet opgaat voor starters (of toch niet in de beginjaren)...
"Ja & nee", zou ik zeggen... Uit ervaring weet ik, dat vanaf de periode der Parochieregisters het efficiënt werken kan zijn om zowel met de aktes (doop-trouw-begrafenis) te werken als met de Staten van Goed.  Een goede kruisbestuiving als je van die 'primaire' bronnen naar de 'secundaire' bronnen kunt switchen ofte gestadig overschakelen. 
Concreet voorbeeldje : een oudere voorvader komt uit een ganse andere streek (gebeurde regelmatig bij mijn voorouders, want de Polders met hun vruchtbare gronden waren eeuwenlang 'hip')... dan wordt het soms zoeken naar die speld in die hooiberg, zelfs de naburige dorpen die met paard & kar bereikbaar zijn, helpen je soms niet vooruit!?!... Maar,... in de SVG's staan meestal de ouders van de overledene en achterblijvende partner vermeld - meer nog - met wat geluk staan soms ook de 'grootheere & grootvrauwe" (=grootouders) van de kinderen vermeld en... van waar ze afkomstig zijn!
Ik werk altijd simultaan en dat vind ik erg vruchtbaar & tijdbesparend!

Om toch nog eens naar ons aller "grootheeren & grootvrauwen" (lett. geen taalfouten!) terug te keren... Zelf een heel gelukkige kindertijd gehad dankzij mijn ouders & grootouders en dat wens ik ieder kind toe, vandaar ook mijn 'gevoeligheid' denk ik.  Maar... het gaat hier belange niet alleen om mijn dichtste verwanten, ik spreek niet alleen voor mijn eigen ikke, maar voor heel wat andere mensen.
Toch ook nog iemand aan het woord laten die zelf niet op het forum wil komen en me deze morgen volgende door mailde
n.a.v. die Amerikaan die mijn halve stamboom heeft ingepikt...

"In de USA en CAN, bestaan er clubjes, denk bv http://www.gazettevandetroit.com
Medewerkers verzamelen alle mogelijke gegevens uit Europa / Vlaanderen de roots van hun voorouders. 
USA CAN e.a. ik zou het hen niet al te kwalijk nemen dat ze uw kwartierstaat inpikken.
Op een dag kreeg ik verrast een briefje met een bedankje en een geschenkkorfje opgestuurd uit dankbaarheid. De opdrachtgeefster kwam uit de USA, een pakjesdienst  leverde een rieten koffertje bij mij thuis af. Ze was enorm blij met de gegevens die ze van de site haalde, zij kreeg waarschijnlijk een tip van
zo een clubje. Hoe ze aan mijn adres kwam weet ik niet. Misschien wordt u ook eens verwend".
Ja, een goeie nadenker & mooi geschreven... mvg, Greta

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”