Vastaa Viestiin

10 websites om online je stamboom uit te zoeken

mvdh
mvdh
Sukupuu: Ei-graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
"Officiële" bronnen zijn ook niet altijd 100% betrouwbaar en vergen controle bij andere bronnen.
Ikzelf heb verschillende fouten gevonden:
- In de persoonskaarten van Johannes van der Horst, geboren 6 april 1868 in Fijnaart en Heijningen en Johannes van der Horst, geboren 8 april 1868 in Fijnaart en Heijningen worden de gegevens van beiden door elkaar gehaald.
- De persoonsgegevens van de Gemeentelijke Basis Administratie die gediend hebben om de persoonslijst aan te maken van Thomas Marie van der Horst, overleden op 25 mei 1997 in Enschede, vermelden één kind. Volgens de gegevens die ik van de zoon van Thomas heb verkregen had hij vier kinderen, drie jongens en één meisje.
Zo zie je maar!

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Met de uitspraak : "Officiële bronnen zijn ook niet altijd 100% betrouwbaar"
moeten we zééééér voorzichtig mee omspringen. 
Als genealogen over officiële bronnen spreken, dan hebben we het op de allereerste plaats over de doop/geboorteaktes, de huwelijksaktes en de begrafenis/overlijdensaktes. 
Alle andere 'officiële' bronnen zijn SECUNDAIR, zelfs de parochie-indexen en tienjaarlijkse tabellen, de erfenis- en voogdijaktes, processen, enz., enz.
Het kan dat er eens een foutje in de kerkelijke of burgerlijke registers is binnengeslopen, maar in mijn 'boom' is dat nog geen 1%.  Wel zijn er verschillende slecht opgestelde parochie-indexen (die achteraf werden opgemaakt); voor Oost-Vlaanderen zijn de parochie-indexen van Bellem berucht om hun onbetrouwbaarheid!  Deze indexen zijn handig om onze weg naar de aktes te vinden, maar kunnen het consulteren van de aktes niet vervangen!
Verder geeft u een wel heel recent voorbeeld aan (1997).  Zelf vermeld ik publiek nooit mijn nichten & neven, zelfs hun in leven zijnde ouders niet.  In geciteerd familie kan het gewoon zijn dat een aantal gezinsleden het gewoon niet prettig vinden om op andermans genealogische sites vermeld te worden... regelmatig zijn hier mensen die via het forum vragen om hun in leven zijnde familie van een stamboom te halen... om nog niet te spreken over de ellenlange debatten die hier op het forum regelmatig worden opgestart rondom privacy.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Geen enkele geschreven index is 100% betrouwbaar en ook veel data op genealogische sites. Een menselijke fout is bij het schrijven zo gemaakt. Dus inderdaad altijd de daadwerkelijke akten en andere aanwezige secundaire bronnen in kijken.

En dat ook de primaire bronnen niet altijd 100% betrouwbaar zijn moge blijken uit een verschrijving van een ambtenaar in de bevolkingsregisters van Etten Leur. Daar werd bij een man een geboortedatum genoteerd van een naamgenoot uit de zelfde plaats. Als men dan slechts op die vermelde datum terug zou gaan zoeken naar voorouders, dan komt men bedrogen uit.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Niet voor niets is de aankondiging door P.F. van zijn site (steeds) een TOPPER en tot op vandaag steken mensen hier regelmatig hun licht op. 
Zelf zit ik nog te 'knoeien' met mijn handvol Hollandse voorouders die ik maar niet vind (want ben genealogisch niet goed thuis in NL) 'via P.Fasol' wel al enkele WEGWIJZERS!
Hiervoor al 'mijn zeg gezegd' en ga daar niets meer aan toevoegen, maar...
naar aanleiding van een recent mailverkeer met een gereputeerde onderzoeker,
toch het volgende (zonder namen te noemen uiteraard).
We hebben het hier over 'DODE STAMBOMEN' waarmee ik bedoel :
stambomen van levende of overleden genealogen die al jaren NIET MEER zijn BIJGEWERKT.
Zo staat één van mijn voorvaders al jarenlang met 'de verkeerde vrouw' genoteerd : een 10 jaar  jongere dame dan zijn eega, wat ie misschien nog zo erg niet zou gevonden hebben ;-) maar... zo staat de uitgebreide kwartierstaat van 'die verkeerde vrouw' al jaren op tientallen sites en breidt zich nog uit!... Sedert search.arch.be ons verwend heeft met massale digitalisering der  P.R. en B.S. aktes heb ik deze fout kunnen rechtzetten. 
De genealoog in kwestie gecontacteerd die 'geen tijd meer heeft' om zijn site bij te werken, alles laat voor wat het is en mij vraagt om het dan maar op mijn GNN-persoonsfiche te melden + nog een serie andere fouten.  OK, maar wil hier niemand in diskrediet brengen!
Daarom : WEES EXTRA VOORZICHTIG MET "DODE STAMBOMEN"!
Ze kunnen grotendeels degelijk & betrouwbaar zijn, maar de stamboombouwers hadden destijds niet de middelen om alles even grondig te CONTROLEREN zoals wij nu.
Uit bezorgdheid & mvg, Greta

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Bedankt Jo om ook wat TEGENGAS te geven. Wel nog even bij 1 puntje stilstaan...
namelijk bij die REUZEGROTE STAMBOMEN... Verleden jaar via interne mail allerlei verwijten moeten incasseren :-( omdat ik n.a.v. het 'geen grootouders overnemen' debat (op 't praatcafé) het tegen die stambomen met +100.000 persoonsfiches had...
Voor kwaliteitsvolle genealogie moet er blijven gehamerd worden op wat jij hiervoor zo krachtig & bondig verwoordde, maar... was ook beetje een 'lesje' voor mij.

Er staan namelijk op GNN ook een aantal GROEPSWERKEN, bijna in iedere provincie komen ze voor... van bvb jonggepensioneerden die mekaar leerden kennen in een archief, de handen in mekaar slaan en hun streek in kaart brengen. 'Voor search.arch.be' kwam dat fenomeen nog meer voor, want zoeken is nu zoveel makkelijker geworden voor individuen.
Doch... alweer een tweesnijdend zwaard.  Groepswerk is per definitie 'ernstige research', maar... kan ook grotendeels gebeurd zijn op basis van parochie-indexen en... geweten is dat de ene index de andere niet is (bvb in mijn streek zijn de P.R.indexen van Bellem heel onbetrouwbaar, nu wel 'herwerkt' in 2014). 
En... ook hier kunnen 'dode stambomen' tussenzitten, die (jarenlang) niet meer werden bijgewerkt en onze digitale bronnen nog niet kenden.

Verder zijn er de REUZENPARENTELEN die, in tegenstelling tot een kwartierstaat (waar ik aan bouw), zoveel mogelijk nazaten van iedere voorouder noteren.
Ja! In zo'n geval kan je niet, zoals ik, 'blij' zijn met iedere nieuwe voorouder die je vindt & intikt, maar 'moet' je GEDCOMS uitwisselen... vraag hierbij is natuurlijk of je al die persoonsfiches ofte 'data' ooit nog kunt checken...
Nog eens 'uit bezorgdheid' maar mvg, Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Waarom je gedcoms zou moeten uitwisselen bij het bouwen van een parenteel begrijp ik niet helemaal. Aan mijn gepubliceerde stamboom is geen gedcom te pas gekomen, behalve dan om hem op Geneanet zelf te plaatsen.

Een parenteel opbouwen is ook wat simpeler dan een kwartierstaat opbouwen. Bij een parenteel hoef je immers slechts steeds één voorouderpaar te zoeken en bij een kwartierstaat zijn dat er elke generatie tweemaal zoveel als in de voorgaande generatie. Zodra je de oudste voorvader denkt gevonden te hebben kun je vrij eenvoudig al zijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen etc etc zoeken en dat is eenvoudiger dan het zoeken naar voorvaderen, want van waar kwamen zij als zij niet waren geboren in het dorp waar zij zelf kinderen kregen (?). Een enkele keer zullen er nog wat "verloren"kinderen worden gevonden, kinderen die zelf verhuisden in een tijd dat nog niet werd bijgehouden waarheen. Dan wordt het zoeken, puzzelen en rondkijken.
Bovendien zit het overgrote deel van een parenteel in het "heden" ofwel in de tijd van de registers van de burgerlijke stand en in Nederland de latere gezinskaarten. Je loopt pas vast tussen 1914 en 1940, zodra de gegevens onder de privacywet gaan vallen en niet meer online in te zien zijn. Dan volgt zoeken in bidprentjes, op begraafplaatsen, de "social media" en natuurlijk sites als Geneanet voor wat extra inspiratie.
Overigens is mijn parenteel geen complete parenteel. Bij de vrouwelijk afstammelingen kijk ik (voorlopig nog) niet verder dan hun eventuele echtgenoot en zijn ouders en haar eerste generatie kinderen met hun echtgenote(n)(s) en de ouders daarvan. Er moet nog wat te zoeken overblijven voor later...

Naast de "parenteel" heb ik dan nog een 10-tal kwartierstaten opgezet vanuit de achterkleinkinderen van mijn overgrootvader. Dat ben ik dus zelf en mijn broers en zusters, alsmede mijn volle neven en nichten en daarbij dan een aantal achterneven en -nichten. Hetgeen thans resulteert in één bestand van 9404 personen die allemaal aan elkaar gelinkt zijn, waarvan er 2340 in de parenteel.

Toevallig afgelopen week eens nagedacht over hoeveel personen iemands kwartierstaat gemeen heeft de parenteel waartoe hij/zij behoort. Van de 895 in mijn kwartierstaat en 2340 in de parenteel waar toe ik behoor zijn dat er dus niet echt veel, want we spreken over 2 personen per generatie (mits er geen kwartierverliezen zijn opgetreden) plus de kwartierstaathouder zelf, hetgeen in mijn geval neer komt op 23 personen.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Misschien wel eventjes op een zijwegeltje, maar best interessant. 
Hierbij nog melden dat je een PARENTEEL ook heel ruim kunt bekijken en dan inderdaad aan die vele honderdduizenden kunt komen.
Een GNN-collega zei me onlangs : "In West-Vlaanderen zijn we allemaal familie"... Nu, heb ik dan ongeveer 40% W.Vlaamse rechtstreekse voorouders, er zijn nog vele regio's in W.Vl. waar ik geen voorouders tel! 
Je berekening is de moeite waard Wim, maar je bedoelt wellicht dat je enkel van al je 'DECKERS smeden' & hun echtgenotes vertrekt... Maar als ik bvb van de 16 PATRIARCHEN van mijn betovergrootouders vertrek, dan is dat al een spectaculaire uitbreiding, om dan nog niet te spreken van wie de nazaten opspoort van alle stamvaders met wie een familienaam begint (of eindigt, al naargelang je het bekijkt).  Op GNN zijn ook mensen bezig met zo'n parenteel in de aller ruimste betekenis van het woord, maar dan vrees ik dat er voor het interessantere werk (extra info opzoeken en checken of alles correct is) geen tijd meer is.  Sommigen doen dat om zo te kunnen ontdekken wie allemaal familie van wie is in hun dorp of... welke beroemdheden er in hun stamboom zitten en... via zo'n parenteel pik je dan wel eens een aantal bekendheden mee...
Ja, elk zijn 'goesting' als... 't maar klopt.  da-aag, Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ook mijn kwartierstaat gaat via 16 betovergrootouders, dat doen ze allemaal immers  ;) !

Het wordt inderdaad een heel werk als je eerst een zo oud mogelijke voorvader zoekt, daar vervolgens een parenteel van maakt om dan vervolgens van al die nakomelingen weer kwartierstaten te maken, waarbij je dan weer nieuwe voorvaderen vind, waarvan je vervolgens weer parentelen gaat maken... ik stop... ik wordt al moe bij de gedachte  :-\ .

fluffy82
male
wimdeckers kirjoitti:
13 Helmikuu 2015, 14:53
Het wordt inderdaad een heel werk als je eerst een zo oud mogelijke voorvader zoekt, daar vervolgens een parenteel van maakt om dan vervolgens van al die nakomelingen weer kwartierstaten te maken, waarbij je dan weer nieuwe voorvaderen vind, waarvan je vervolgens weer parentelen gaat maken... ik stop... ik wordt al moe bij de gedachte  :-\ .
Lol, als je dat doet krijg je uiteindelijk een stamboom van heel Europa ^^

Bij het opstellen van mijn stamboom (waarbij ik nog niet eens in een kwart van het werk zit) ga ik als volgt te werk: ik maak mijn kwartierstaat, ik vul aan met alle kinderen en kleinkinderen van mijn rechtstreekse voorouders (neven en nichten in de 1ste graad, x keer verwijderd; in principe enkel via de mannelijke lijn, maar indien er interessante links zijn ook via de vrouwelijke), en dan het parenteel van de 8 familienamen van mijn overgrootouders.
Dat levert al een héél groot aantal personen op, maar het is nog steeds overzichtelijk en het is wel degelijk allemaal relatief dichte familie.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
@ Wim - Met een 'kleine kwartierstaat' bedoelde ik alleen de kwartierstaten der voorouders van de NAAMDRAGER (in mijn geval dus enkel van de Pittery voorvaders), dus niet van onze moeders en maternele grootmoeders, enz.  Ook dat tref je soms aan op GNN.
@ Tom - Heb ik dan van alle deelnemers van dit debat de 'kleinste' stamboom (want alleen mijn voorouders krijgen een persoonsfiche), ook ik heb nog een 'lang leven' van doen om al mijn projecten te verwezenlijken : allerlei documenten opsporen & 'vertalen' om zoveel als mogelijk een 'verhaal' van mijn familiegeschiedenis te maken.  Wel heb ik van enkele nichten & kozijns ook een aparte boom gemaakt... leuk om te zien dat je met 'die speelkameraadjes' van vroeger nog veel meer familiebanden hebt en... altijd een stuk ervaring erbij + onverwachte vondsten voor eigen research.
@ Jo - Jouw bondige & krachtige richtlijnen op 11 februari zijn een prima samenvatting van al wat we hier probeerden te zeggen.
Groetje van Greetje

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Greta, je bedoelt dus de naamreeksen van je betovergrootouders (?). Dat zijn dus precies die 23 personen bij mij en weer anderen als ik bij een andere persoon zou beginnen, maar het principe blijft gelijk.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sorry voor onduidelijkheid door 1 woordje te vergeten. 
Is het bovenste zinnetje "@ Wim" nu duidelijk?
mvg, Greta

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”