Vastaa Viestiin

levenden en / of recent overledenen

ykrijnenvangool
female
Beste mensen.
Wie kan mij helpen met het volgende?

Ik ben op zoek naar "nog in leven zijnde" nakomelingen van
Antonius Leonardus van Osch, geboren 15-5-1930 te Amsterdam
Maria Theresia van Osch, geboren 11-2-1934 te Amsterdam
Megchelina van Osch, geboren 14-12-1936  te Amsterdam
Agatha van Osch geboren 27-10-1938 te  Amsterdam

Ik heb Leonardus Antonius van Osch gevonden, hij is geboren in 1959 te Amsterdam, maar ik heb verder geen informatie.

Er is een geheim in mijn familie, en die familie is verwant aan deze nakomelingen.  Misschien weten deze nakomelingen meer.

Alvast mijn hartelijke dank. Groetjes.

odettefranssen
odettefranssen
Sukupuu: Ei-graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : van osch

Viesti 24 Marraskuu 2014, 10:04

Dag,

u kunt proberen via de persoons/archiefkaarten van het Amsterdams Archief (kosten wel credits) http://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/archiefkaarten/zoek/index.nl.html en ook via de familieannonces van het CBG (www.cbg.nl - kosten ook credits) danwel via www.delpher.nl.

Succes en met vriendelijke groet,
Odette

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Viesti 24 Marraskuu 2014, 10:24

Het lijkt mij niet dat U daar deze info zomaar zou kunnen opvragen. De oudste nakomeling zou van circa 1950 kunnen zijn en valt dan toch nog binnen de privacy-wetgeving ? Of wordt daar bij de genoemde archieven regelmatig mee gesjoemeld ?

Ik zou eerst even contact opnemen met die archieven alvorens credits aan te schaffen om te zien of U die info wel kunt opvragen, want anders is het zonde van Uw geld.

emal123
emal123
Sukupuu: Ei-graafinen

Viesti 24 Marraskuu 2014, 14:33

Beste,
Ik zou inbrengen op Google "gemeente amsterdam burgerlijke stand"
Vervolgens klikken op "Burgerlijke Stand - Gemeente Amsterdam"
Het gaat hier voor het bekomen van een afschrift, 'n kopie van een akte uit de Burgerlijke Stand,cfr. 20ste eeuw..
mvg. walter (emal123)

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Viesti 24 Marraskuu 2014, 15:24

Beste Walter,

Ik heb eventjes gekeken en let op, de privacy-wetgeving gooit inderdaad roet in het eten. Dit is wat ik vond op de site van de burgerlijke stand Amsterdam :

"Kan iemand anders de aanvraag doen ?

Ja, dat kan. De volgende personen kunnen de aanvraag doen:

-  uw echtgenoot of geregistreerd partner, als hij of zij op hetzelfde adres ingeschreven staat als u. Hij of zij kan de aanvraag op dezelfde manieren doen als u: online, aan de balie, schriftelijk of per fax. Een machtiging is niet nodig.
-  een willekeurig iemand, als u die persoon machtigt

Daarnaast kunt u een uittreksel aanvragen voor uw minderjarige kind, als u het ouderlijk gezag hebt."

Met andere woorden : dat wordt dus erg ingewikkeld, want dan zou alle vier de afzonderlijk genoemde personen dus een machtiging moeten afgeven voor het inzien van hun persoonlijke gegevens en kinderen en dergelijke. Hetgeen dus inhoud dat deze personen eerst gevonden dienen te worden, alvorens aan hen die machtiging te kunnen vragen. Maar in dat geval hoeft er feitelijk ook niet gezocht te worden in de archieven, want dan zouden ze dus al bekend zijn en zouden de vragen over hun eventueel nog in leven zijnde nakomelingen aan hen gesteld kunnen worden. Aangezien dat blijkbaar niet kan, zullen er dus ook geen machtigingen kunnen worden gevraagd om de gewenste info als derde te kunnen opvragen.

Het zou natuurlijk ook te zot voor woorden worden als dit zomaar wel zou kunnen zonder toestemming, dus machtiging, van de betrokkenen.

Aan Uw familiewapen en zinsopbouw maak ik voorzichtig op dat U naar alle waarschijnlijkheid geen Nederlands ingezetene bent en wellicht daarom niet op de hoogte bent van de Nederlandse privacy-wetten. Wellicht behoort Uw methode in België wel tot de mogelijkheden, maar in ieder niet in Nederland.

Een en ander zal overigens ook inhouden dat deze info ook niet via andere officiële sites zal worden verstrekt.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Viesti 24 Marraskuu 2014, 15:44

Wellicht kunt U hier verder geholpen worden : http://www.netherlandsancestors.com/

Deze genealoge is volgens zeggen goed bekend in de archieven van onder andere het CBG, zoals voorgesteld door Odette, en andere belangrijke archieven en zal dus veel sneller Uw info kunnen vinden, als die daar te vinden en te raadplegen is. Uiteraard zitten daar wat kosten aan, maar Uw zoektocht wordt wellicht zeer veel korter. Het vinden van gegevens van personen die nog geen 100 jaar geleden werden geboren is namelijk nog altijd lastig en tijdrovend voor niet ingewijden, maar wellicht veel gemakkelijker voor mensen die goed thuis zijn in de betreffende archieven.

ykrijnenvangool
female

Viesti 26 Marraskuu 2014, 16:24

Beste Wim Odette en Walter,

Hartelijk dank voor het meedenken. Ik ga die laatste suggestie opvolgen. Indien dat niet lukt, ga ik de telefoongids weer raadplegen.
Groetjes van Yvonne.

ykrijnenvangool
female

Viesti 01 Syyskuu 2015, 14:22

Beste mensen. Wie kan mij helpen aan een tel nr. adres of e-mailadres van Leonardus Antonius van Osch, geboren in Amsterdam in 1959? Deze man moet toch te vinden zijn. Of misschien leest hij zelf wel dit bericht.  Deze Leonardus Antonius is een zoon van Antonius Leonardus van Osch, geboren 15-5-1930 in de Soendastraat 13  te Amsterdam. De Gemeente Amsterdam geeft  geen informatie. Ik weet van die privacyregels, maar ik hoop toch dat iemand mij wil helpen.  Ik woon niet in Nederland. Alvast hartelijk dank. Yvonne.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen

Viesti 01 Syyskuu 2015, 22:07

Hiervoor hebben al een aantal mensen met je meegedacht, allerlei denkpistes voorgesteld,
maar tot nu zonder resultaat voor jou...
Voor het genealogisch aspect verwijs ik van mijn kant ook nog naar :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=521609.new#new
En ja, zowel in Nederland als in België hebben we de privacyregels te respecteren.
>>> Verder heb je het over 'een geheim in de familie'...
        iets wat dus niet 'aan de grote klok mag hangen'
        en een reden te meer om met deze kwestie héél delicaat om te springen;
        'binnenskamers' te houden en niet via publieke media.
mvg en hoe dan ook : "succes met je zoektocht", Greta 

ykrijnenvangool
female

Viesti 01 Syyskuu 2015, 22:55

Hoi Greta. Bedankt voor jouw snelle reactie. Ik woon  in Frankrijk. Maar ik wil wel graag achter het adres/e-mailadres of tel. nr. komen van L.A. van Osch. Wie weet reageert hij zelf of iemand die hem kent. Ik heb zelf (en ook mijn naaste familieleden) totaal geen probleem met het geheim . Het geheim is nl. een geboorte van een kind zonder dat er een vader in beeld was.. Er zijn uit die tijd en zelfs nog jaren daarna  zoveel families waarbij dit ook speelt.  Wat fijn dat je tegenwoordig als vrouw een kind kunt krijgen en dat kind gewoon je eigen achternaam kunt geven, zonder dat er schande van gesproken wordt. En dat is een groot goed. En dat moeten we zo houden. Groetjes. Yvonne.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator

Viesti 02 Syyskuu 2015, 08:21

Ja Yvonne
als dàt je 'familiegeheim' is, dan heb ik er minstens 3 (nl. voorouders 'zonder vader')  ;-)
ook de meeste collega's genealogen zitten met zo'n 'geheimen',
getuige alleen maar de absolute topper op het GNN-forum :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=505725.0 en ook :
en ook nog : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=517402.0

Nu, als het hier gaat om een zogenaamde ONWETTIGE voorouder in een VER(DER) VERLEDEN,
dan zou ik je aanraden om je oproep - met details - te plaatsen op de middenste werkbalk :
"Genealogische opzoekingen" > regio's > Nederland;
daar heb je veel meer kans om vroeg of laat nog een reactie te krijgen.

Maar, als het over een 'RECENT' VERLEDEN gaat (20ste eeuw), dan lukt het hier niet en zal je andere wegen moeten zoeken...
Facebook misschien? Alhoewel ik zelf niet op Facebook wil, heb ik zo al info verkregen via een jonger familielid die het zoekwerk voor mij deed.

En ja, gelukkig leven we nu in een tijd waar we 'vrijer kunnen ademen'...
Maar toch lopen er nog veel (oudere) mensen rond die liever niet met hun 'geheimen' te koop rondlopen;
zo was een 60-jarige achternicht van mij 'not amused' toen ze op de stamboom van een onbekende
haar scheidingsdata alsook die van haar broer moest lezen...

da-aag, Greta

ykrijnenvangool
female

Viesti 02 Syyskuu 2015, 17:43

Hoi Greta. Bedankt voor jouw antwoord en ik zal de verwijzing opvolgen en die op Geneanet plaatsen. Wie weet reageert die man misschien wel. Het gaat trouwens om een geboorte uit 1893.  Groetjes van Yvonne.

ykrijnenvangool
female

Viesti 03 Syyskuu 2015, 11:57

Beste mensen. Dhr. L.A. van Osch heb ik gisteren gevonden, maar hij behoort helaas niet tot mijn familie. groetjes.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator

Viesti 03 Syyskuu 2015, 12:14

Bedankt voor de feedback, Yvonne! 
"Wie zoekt, die vindt"
En, wat jij nu ervaren hebt,
dat overkomt iedere stamboomspeurder (regelmatig)!
mvg, Greta

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”