Vastaa Viestiin

Het apestaartje : een oud symbool

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Wie denkt dat het apestaartje, @ dus, een nieuwerwets computersymbool is, slaat de plank aardig mis.

In een doopboek van 1585 van Enkhuizen vond ik dit :

Kuva

Zouden ze er nog ouder te vinden zijn ?

fluffy82
male
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Vanop wikipedia:

@ werd al gebruikt in de zestiende eeuw in Italië. Het is aangetroffen in economische documenten van Venetiaanse kooplieden. Het oudste bekende document waarin een @ is gebruikt dateert van 1536. Het wordt bewaard in het Instituut voor de Economische Geschiedenis in Prato, Italië.[2]

In de zestiende-eeuwse context werd het @ gebruikt als afkorting voor "amphora" (Grieks voor kruik). Het was in die tijd een maateenheid.

In de negentiende eeuw is het @-teken terug te vinden in de betekenis "tegen de prijs van". Vanuit die betekenis verscheen het op schrijfmachines en vandaar op de machine van Ray Tomlinson.

Feitelijk zijn er verschillende geschiedenissen van het @-teken. Deze hebben overigens niets met elkaar van doen. In Nederland is het in de 15e en 16e eeuw gebruikt om op verkorte wijze 'anno' te kunnen schrijven. "@1547" betekende dus 'uit het jaar 1547'. Het @-teken is onder de naam Arroba te vinden als aanduiding voor een inhouds- en gewichtsmaat in Spanje en Portugal. Van oudsher is het gebruikt om over bijvoorbeeld 10 @ wijn te spreken, oftewel 10 arrobas wijn, wat overeenkomt met zo'n 160 liter.

Op oude kas-registers komt @ ook voor. Met één druk op deze knop kwam dan de som van de subtotalen, te voorschijn.

;)

Groetjes,
Tom

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
@ Tom - Schitterende toelichting! Ja, ook zo zou ik het GNN-forum willen zien evolueren (maar... ik ben maar een collega onder de vele collega's) :
die paar stapjes verder zetten met wat extra duiding, contextsituering, ervaringen & ontdekkingen vanuit onze eigen stamboom.
Hierbij nog een extra gebruik van ons apestaartje, nl. als aanspreking : praktisch & kort zoals hierboven, maar je toch nog een 'prettige' dag toegewenst. 
Groetje van Greetje

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Dus al ruim 475 jaar bekend en thans onmisbaar in ons email-verkeer  :) .

andresijnesael2
male
Sukupuu: Ei-graafinen
Het apenstaartje kwam ik voor het eerst tegen in 1982, toen ik als 17-jarige bij de Belastingdienst ging werken als postjongen. Daar heette het teken "collationeerteken". In 1982 was het belastingkantoor nog volledig computerloos. Als de ambtenaren een brief wilden verzenden, moesten ze met de pen een concept invullen. Die bracht ik als postjongen naar de 'typekamer" waar de typistes de concepten op een elektrische schrijfmachine uittypten. Daarna gingen de mappen naar een medewerker die de getypte brieven nauwkeurig controleerde (het was de tijd dat al het werk bij de Belastingdienst nog nauwgezet werd gecontroleerd, in tegenstelling tot hoe het anno 2014 gaat). Als de brief in orde was, plaatste de medeweker het "apenstaartje" op de brief, ten teken dat hij de deur uit kon.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”