Vastaa Viestiin

Wat voor schip is een "Reliefschip" ?

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
hdevries3
hdevries3
Viestit: 44
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag forumgenoten,

Eén van mijn voorouders die op het Reliefschip "Minister de Smet de Nayer" werkte, is tijdens de oorlog op 6 avril 1918 verdronken.
Dit schip is op een mijn gelopen en gezonken.
Mijn vraag is wat voor schip is een Reliefschip?  Heb tot nu toe niets gevonden via internet! 
Met dank aan wie mij kan inlichten.
Met vriendelijke groeten,

Hélène De Vries,
Midi-Pyrenées/France
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960
Wellicht moet U het woord in tweeën hakken en is het voorste woord het Engelse relief.
Gezien de datum was de Grote Oorlog nog bezig en gewonden moesten worden afgevoerd om elders te worden verzorgd. Ook terug naar Engeland uiteraard en wellicht werden de schepen waarmee dat werd gedaan wel relief-schepen genoemd (?).

Kijkt U ook eens hier : http://www.wereldoorlog1418.nl/hoover/index.html
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960
Nog even een ouderwets papieren woordenboek Engels-Nederlands erbij gepakt.
Onder relief vind ik onder andere : (mil) aflossing. Dus waarschijnlijk ging het om een aflossingsschip om troepen aan en af te voeren.
hdevries3
hdevries3
Viestit: 44
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Aan Wim,
Hartelijk dank voor uw verklaring, zie nu duidelijker ... heb niet in't engels nagedacht :D
relief ship = navire de secours, navire de ravitaillement.

Met dank en vriendelijke groeten,
Hélène De Vries
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2604
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ter aanvulling nog volgende - Via Google : "Reliefship minister de Smet de Naeyer" kan je niet alleen nog extra info vinden, maar zelfs een aantal oude krantenartikelen, o.a. :
"The Sidney Morning Herald" van 10 april 1918.  De moeite om op verkenning te gaan.
Doorheen de tijden waren dit 'ook' schepen 'ter ondersteuning' van andere vlootschepen, die mensen evacueerden, voeding en medicijnen aanvoerden. 
mvg, Greta
hdevries3
hdevries3
Viestit: 44
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dag Greta,
Dank je hartelijk voor de info, "The Sydney Morning Herald had ik nog niet en met dit alles
weer rijker in mijn familiegeschiedenis!!
Met vriendelijke groeten

Hélène De Vries
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”