Vastaa Viestiin

Document op microfilm digitaliseren

lcoutuer
male
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik bezit 1 frame microfilm waarop een akte/vergunning/... van Keizer Karel V staat. De plaatselijke geschiedkunige/heemkunde kring kon enkel met moeite de eerste letters ontcijferen "Kaerle, by der gracie gods, koning van Spaenjen,..."
Heeft iemand een idee hoe/waar/ev. met welke software... ik die frame kan digitaliseren om het vervolg van de inhoud te kunnen ontcijferen?

mon1
mon1
lcoutuer kirjoitti:
07 Kesäkuu 2015, 20:12
Ik bezit 1 frame microfilm waarop een akte/vergunning/... van Keizer Karel V staat. De plaatselijke geschiedkunige/heemkunde kring kon enkel met moeite de eerste letters ontcijferen "Kaerle, by der gracie gods, koning van Spaenjen,..."
Heeft iemand een idee hoe/waar/ev. met welke software... ik die frame kan digitaliseren om het vervolg van de inhoud te kunnen ontcijferen?
Dag

Buiten dit ken ik geen oplossing : https://www.google.be/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=reader%20printer%20microfiche%20microfilm
Die reader-printers zijn ook in gebruik bij het Rijksarchief en filialen (België).
Ook bij sommige (grotere) plaatselijke heemkundige kringen >>> info eventueel via google.
De print of digitale versie zal niet beter leesbaar zijn dan het origineel, volgens mijn bescheiden mening.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

lcoutuer
male
"Mon",
Bedankt voor je antwoord. Maar voor 1 enkele frame, 1 document, ga ik toch geen speciale printer kopen.  Maar je hint naar het Rijksarchief kan tot de oplossing leiden. 'k Zal daar eens informeren en bij positief gevolg zal ik het zeker laten weten.
Groeten,
Luk

mon1
mon1
Re Luk,

Je aanzetten tot aankoop van een apparaat was ook niet de bedoeling.
Vergeet ook de piste der Verenigingen niet.
Ik zie bijvoorbeeld in je "meest voorkomende plaatsnamen" Nederbrakel.
Er is bijvoorbeeld in die buurt Triverius als zeer actieve "kring".
Misschien hebben zij wel zo'n toestel.

Succes !

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

lcoutuer
male
Jawel!!
Zelf ben ik al sinds de stichting lid van Triverius, nu zo'n 45 jaar geleden. Ze hebben een zeer goed uitgebouwd centrum, met verschillende toestellen.  Dat was dan ook mijn eerste contactpunt, maar 't was een te groot gesukkeld om met zo'n klein frametje heen en weer te schuiven. Voor microfilms zelf is er geen probleem, maar 't mijne is maar 1 klein negatiefje". Andere "machines" hebben ze ook, maar geen viewer die een print of digitaal bestand mogelijk maakt.
Toch bedankt voor de aandacht.
Luk

mon1
mon1
Luk,

Ik maak je nog dit over ; baat het niet dan schaadt het toch ook niet...
Er bestaan inderdaad een resem nieuwe technieken...misschien reeds door jou gekend.
http://www.optika-zwijndrecht.be/images/Documenten/RDP_Digitaliseren_dia%27s_en_negatieven.pdf
Meer heb ik niet meer in de hoed, noch in de mouw  ;)

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

gdelamper
female
Sukupuu: Ei-graafinen
Ik ben ook wel beniuwd naar een oplossing voor dit probleem.
Nog een poging :
tusse diaraampjes steken en projecteren?
Onder microscoop leggen en fotograferen?

groetjes

gina

mdegraevemyriam
female
hallo,
ik denk dat het afhankelijkis  van hoe groot de afbeelding op de microfilm is,je  zou  kunnen proberen met zo een klein toestelletje om oude negatieven in te scannen. Het nadeel van zo en toestelletje is dat dit enkel de grootte van een negatief of een dia kan inscannen. Ik kocht zo een toestelletje in de Aldi voor een 40 €. Dit gaat goed voor de oude negatieven alsook voor dias, maar een afbeelding van een microfilm is misschien te groot en ik denk niet dat je het venstertje zou kunnen vergroten. Misschien proberen van die foto in stukken in zo een toestelletje te scannen? Het kan ook zijn dat de resolutie niet hoog genoeg is om er een mooi beeld uit te halen.
Er bestaanwel firmas die kunnen microfilms inscannen, maar vermoedelijk is dit wel duur.

Succes !

myriam

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”