Vastaa Viestiin

Re : Het verhaal van Tante Fien

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
@ mr. Kemper 
De eigentijdse lay-out en schrijfstijl maken het levensverhaal van je tante Fien meeslepend van begin tot einde. 
Je creatieve research, je publicatie van foto's en documenten kunnen model staan voor een eerbetuiging aan een overleden dierbare. 
Verhalen zoals door jou verteld mogen niet worden vergeten.
OEPS! Het linkje naar het verhaal werd door mr. K. later verwijderd!
Zie o.a. : http://www.rijckheyt.nl/in-de-kijker/het-verhaal-van-tante-fien (+ verder 'googelen').

@ Iedereen 
Zeker eens het verhaal doornemen... inspirerend om er ook aan te beginnen.
Levensverhalen zoals deze zijn spectaculair, maar veel mensenlevens kan je in een boeiend levensverhaal gieten...
Zelf zit ik met veel uitgebreider familieverhalen, maar deze BEKNOPTE STIJL heeft zo zijn voordelen in ons digitale tijdperk waar alles sneller dan snel moet...

>>> Ook een middel om zo (via het forum) ONTBREKENDE PUZZELSTUKJES te vinden. 

>>>  Er zijn ook de vele TABOES van vroeger zoals verborgen relaties, maar ook financiële en gezondheidsproblemen, 'politiek' en zo veel meer waar destijds niet over gesproken werd.
Of denk aan al die 'moetjes', babies die na nog geen 9 maand later ter wereld kwamen -  wij genealogen kunnen van die 'moeten trouwers' meepraten ;-) -  ook dat behoorde eertijds tot de 'familiegeheimen'...

>>> Hier gaat het over een kinderloze tante, maar wel moeilijker als zij nazaten zou gehad hebben... 
Het verhaal over mijn (groot)ouders zou ik nu nog niet in alle details 'met de ganse wereld willen delen'...
In eigen familie heeft een achterneef een uitvoerig levensverhaal van zijn ouders geschreven - schitterend! -
maar enkele nazaten waren 'not amused' dat alles open & bloot werd gepubliceerd...

>>> Een alternatief (in Vlaanderen) kan zijn : http://www.archiefbank.be/

Tot slot  - Veel van wat zich in de laatste drie kwart eeuw heeft afgespeeld is GEWOON WEGGEGOOID onder het mom : “Laat de doden met rust”... “sommige zaken moeten zoals zijzelf begraven blijven”...
In mijn eigen (verre) familie was er onder sommige takken verscheurdheid omwille van politiek, van centen, van eergevoel, enz.  Niets uitzonderlijk...
Zo die achterneef die een prachtige publicatie maakte van zijn ouders (20°E), maar... na jarenlang opsporen op vele plaatsen, is dat hem door sommige van zijn familieleden ‘kwalijk genomen’... 
>>> Bijzonder DELICAAT en moet soms met ‘fluwelen handschoenen’ aangepakt worden!
Voor dit soort gevallen (die er meer zijn dan je denkt!) hier verwezen  naar ARCHIEFBANK VLAANDEREN :
in alle discretie en zonder iemand op z’n tenen te trappen kan je de weg tonen om je archiefstukken te delen!
>>>Soms kan dat zelfs dienstbaar zijn voor een ruimer publiek (zo voor research).

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo iedereen, 
In aansluiting op voorgaande - Natuurlijk zijn er ook eenvoudiger en handiger methodes om hier,
VIA GNN familieverhalen, -foto's en -documenten te bewaren & te delen met wie je dat zelf wenst...

>>> Er zijn de GNN-PERSOONSFICHES
(a) Persoonlijk gebruik ik deze fiches om allerlei info van mijn voorouders te delen,
zo fragmenten uit oude krantenartikels, processen, of  ;-) een factuur van de renovatie van een boerderij in mei 1800, waarin o.a.
- "Hem gelevert twee sneedeelen om te maeken de deure en den bryl van het vertrek (=WC) en twee waeter bardels aan de scheurdeure ......komt £ 0"16"0
- een voormoeder die in 1726 liefst 8 dagen op water & brood de nor in moest wegens binnensmokkelen van brandewijn binnen de poorten van Brugge...
(b) maar je kan ze ook 'verstoppen' via de notities (bovenbalk bij iedere persoonsfiche) als je liever geen info wenst te delen of alleen met wie jij dat verkiest.
(statuut gast of bezoeker)

>>> En, er is vooral de GNN-FAMILIEKRONIEK, zie o.a. via het forum :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=506410.0
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=510992.0
Moet er zelf nog aan beginnen (nog geen tijd), maar interessant voor uitvoeriger info in woord & beeld. 
Zelf zou ik die familiekroniek ook gebruiken voor een mini 'Geneapedia', want die komt er wellicht niet (?) bij GNN
en... zullen onze forumteksten niet hetzelfde lot ondergaan als die weggegooide blogteksten : groot vraagteken...

Mijn euro is achteraf wel gevallen bij het lezen van Mon zijn forumvraag :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=516323.new#new
Hierbij nog een 'duwtje aan de kar' om dit heikele thema eens op de prioriteitenlijst te plaatsen;
misschien niet meteen commercieel interessant voor GNN, maar indirect wel :
het maakt GNN zo weer een stukje aantrekkelijker & interessanter! mvg, Greta

PS-1 - Eventuele technische aanvullingen of correcties zijn welgekomen,
want ik ben verre van "de computercrack van het huis" (o.a. hoe werkt dat 'gasten uitnodigen'?).
PS-2 - Alleen maar 2 tikfoutjes eruit gevlooid en niets aan inhoud gewijzigd.  Bedankt voor antwoord ten gronde van Mon. (11:53)

mon1
mon1
Dag,

Wat betreft het publiceren van familiekronieken op Geneanet zou ik toch eerst eens deze discussie lezen op FR-forum. (klik >>> eerst melding "onjuist" >>> taal veranderen en ...)
http://www.geneanet.org/forum/?topic=516900.0
En dan vooral een leuk (sic) antwoord van een GNN-hoofdverantwoordelijke ter zake.

Men zegt, ook hier op NL reeds maanden (jaren ,) dat die kroniek helemaal gaat aangepast worden aan de vraag (welke vraag, en van wie, weet ik niet).
Maar de eerste resultaten wijzen uit dat vele kronieken die vroeger mits veel werk en inzet aangemaakt werden stelselmatig door de gebruikers moeten her-aangepast worden om reden van wijzigen lay-out, HTML of niet-HTML, wiki-tekst of niet wiki, linken naar externe websites, plaatsen van  foto's...enz.

De "Algemene Gebruiksvoorwaarden", waarvan hierna een uittreksel, nodigen nu ook niet bepaald uit om inspanningen te leveren die daarna om de zoveel jaar mogen herhaald worden.

ART 15.3
Geneanet behoudt zich het recht voor - waarbij uitsluitend Geneanet de eindbeslissing heeft - de website en de inhoud te veranderen, binnen de grenzen van de wet, inclusief veranderingen om de website te verbeteren of fouten in de website te corrigeren.

Aangezien de Kroniek onder dezelfde regels valt dan de notities op de persoonsfiches is dat ART 15.3 en de reactie van de "chef" op het FR-forum niet bijster positief of aanmoedigend om een bestaande kroniek verder uit te bouwen of er een nieuwe te beginnen.

Wanneer nu ook eens een duidelijk standpunt van de back-office NLD daaromtrent ?

OK, dit lijkt wel redelijk negatief van mijnentwege, maar ik word hiermee zelf geconfronteerd en een duidelijk standpunt van GNN zou mijn negativiteit kunnen ombouwen tot iets positiefs voor alle huidige en toekomstige gebruikers.
"Struisvogelen" en niet reageren zal niet blijven helpen, hoor !
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”