Viestiketju Lukittu

Meerdere stambomen

maelstrom2
male
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Meerdere stambomen

Viesti 14 Kesäkuu 2015, 21:11

Is het mogelijk om meerder stambomen te hebben onder één account? ;D

fluffy82
male

Re : Meerdere stambomen

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 00:21

Met andere woorden: alleen als je geneanet als je "hoofdprogramma" gebruikt. Want als je zoals ik je stamboom bijhoudt in een ander programma, en importeert ("vervang stamboom") via gedcom, ben je er aan voor de moeite :)

mon1
mon1

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 10:08

Dag,

Of het zou moeten zijn dat Kenny rechtstreeks online inbrengt.
Dan kan hij ingelogd via "menu" en "bewerken" naar "een familie aanmaken" (dit had beter als "nieuwe" familie aanmaken kunnen vermeld worden)
Hij komt dan op het uitgebreide invoerblad van de fiche-modus ; kan ingevuld worden en daarna verzonden (onderaan OK).
Daarna vindt hij de gegevens echter pico bello terug in zijn gewone invoer-modus (standaard/boom/vakjes)
Op die manier kunnen zoveel takken (stambomen) aangemaakt worden als men zelf wilt.
En dit heeft het voordeel dat men later personen kan samenvoegen wanneer de takken (stambomen) raakpunten zouden blijken te hebben.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

fluffy82
male

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 20:07

linielover kirjoitti:
15 Kesäkuu 2015, 11:14

Je moet even m'n bericht herlezen: ook jij (met je externe programma) kunt met meerdere stambomen werken.
Enkel zorgen dat je bij het uploaden kiest voor gegevens toevoegen , zodat je naast de reeds bestaande GNN-stamboom en nieuwe aanmaakt op hetzelfde account.

Mijn reactie was er een voor gebruikers van een extern genealogisch programma (vb. Aldfaer, MyHeritage...).
Aanvullende reactie van Mon is er een voor online-gebruikers van GeneaNet.

Vriendelijke Groet!
Jo  ;) .
Dag Jo,

Lol, en dan uitkomen met een stamboom waar 25.000 personen 6x dubbel in staan omdat ik ze wekelijks opnieuw "toevoeg" zonder te "vervangen"...
Zoals gezegd, voor mensen die een extern programma gebruiken is dat geen oplossing ;)
Dat werkt één keer. Maar van zodra je het een tweede keer doet moet je ofwel alles opnieuw doen, ofwel alles dubbel (trippel, quadruppel,...) in je boom zetten.

Groetjes,
Tom

mon1
mon1

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 20:41

Dag Tom,

Ik begrijp je redenering niet.
Het gaat hier om meerdere verschillende stambomen.
Dus veronderstel ik dat je die ook afzonderlijk in je home-programma zitten hebt.

Veronderstel even A je hoofdstamboom en B en C andere boompjes.
Die worden dus geleidelijk aan, elk los van elkaar, aangevuld in je home-pr.
.
Je zet daarvan toch op GNN wat je zelf wilt en zonder dubbels.
Maar wel te verstaan door de drie steeds ter zelver tijd up te loaden.
Dus A vervangen en B en C bijvoegen.
A zal alle voorgaande steeds overschrijven.
B en C worden steeds gewoon toegevoegd.
Ofwel begrijp ik er niets meer van ; hetgeen ook mogelijk is...

Het enige probleem is dat we niet weten hoe Kenny op GNN invoert : rechtstreeks online of per gedcom ?

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

mon1
mon1

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 20:52

maelstrom2 kirjoitti:
14 Kesäkuu 2015, 21:11
Kenny,

Om op je eenvoudige vraag te antwoorden  : JA (altijd en zonder beperking of het nu stambomen of afzonderlijke takken zijn)
Alleen zou je ons helpen door te vermelden hoe je op Geneanet je gegevens plaatst ; rechtstreeks vakjes invullen online ?

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

fluffy82
male

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 21:07

mon1 kirjoitti:
15 Kesäkuu 2015, 20:41
Dag Tom,

Ik begrijp je redenering niet.
Het gaat hier om meerdere verschillende stambomen.
Dus veronderstel ik dat je die ook afzonderlijk in je home-programma zitten hebt.

Veronderstel even A je hoofdstamboom en B en C andere boompjes.
Die worden dus geleidelijk aan, elk los van elkaar, aangevuld in je home-pr.
.
Je zet daarvan toch op GNN wat je zelf wilt en zonder dubbels.
Maar wel te verstaan door de drie steeds ter zelver tijd up te loaden.
Dus A vervangen en B en C bijvoegen.
A zal alle voorgaande steeds overschrijven.
B en C worden steeds gewoon toegevoegd.
Ofwel begrijp ik er niets meer van ; hetgeen ook mogelijk is...

Het enige probleem is dat we niet weten hoe Kenny op GNN invoert : rechtstreeks online of per gedcom ?

Mijn redenering is simpel.

Stel: ik heb boom A en boom B. Ik heb deze ingevoerd in Geneanet (via één gedcom die beide bevat, of twee aparte gedcoms, maakt niet veel uit voor de "eerste import").

Op een later moment heb ik wijzigingen aangebracht in boom A in mijn eigen programma, en heb ik boom Abis.

Als ik boom Abis invoer en "vervang", heb ik als eindresultaat in geneanet enkel boom Abis. Bomen A en B zijn verdwenen, want ik heb ze vervangen.
Als ik boom Abis invoer en "toevoeg", heb ik als eindresultaat in geneanet bomen A én B én Abis, want ik heb Abis louter toegevoegd. Aangezien boom A en Abis op enkele wijzigingen na identiek zijn, staan er heel veel mensen nu dubbel in.

Er is geen enkele manier om van A een Abis te maken, zonder dubbels te creëren of B te wissen. De enige mogelijkheid is om bij elke wijziging van de ene boom, óók de andere(n) opnieuw invoeren.

Daarbij komt nog het probleem dat je maar één "referentiepersoon" kan creëren, dus zelfs al heb je 2 verschillende bomen, Geneanet herkent ze toch maar als verschillende takken van één boom. Wat ik zou willen zien (en ik denk dat dit is wat Kenny ook wil) is dat we in één account, meerdere, volledig gescheiden, bomen kunnen maken. Met elk hun aparte referentiepersoon, aparte lijsten, aparte meldingen, alles apart. Maar onder één enkele login en één enkel abonnement.
Dit is bijvoorbeeld belangrijk als je functies gebruikt als "zoek ontbrekende voorouders". Als je op jouw manier werkt en verschillende takken gebruikt, moet je steeds opnieuw de referentiepersoon veranderen, want geneanet zal enkel zoeken in het kader van deze. De andere "bomen" of "takken" worden volledig links gelaten.

Groetjes,
Tom

fluffy82
male

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 21:13

mon1 kirjoitti:
15 Kesäkuu 2015, 20:52
maelstrom2 kirjoitti:
14 Kesäkuu 2015, 21:11
Kenny,

Om op je eenvoudige vraag te antwoorden  : JA (altijd en zonder beperking of het nu stambomen of afzonderlijke takken zijn)
Alleen zou je ons helpen door te vermelden hoe je op Geneanet je gegevens plaatst ; rechtstreeks vakjes invullen online ?
Zoals hierboven gezegd bij het "supplementair probleem": NEEN  8)
Geneanet ziet slechts één boom. Deze boom kan bestaan uit meerdere takken die niet met elkaar verbonden zijn, dus eigenlijk twee of meer aparte bomen, maar voor geneanet is het geheel steeds één enkele boom, met één enkel referentiepunt.

Ik denk dat de vraag eerder is: kan ik binnen één account een stamboom maken met mezelf als referentiepersoon, en een tweede stamboom met mijn buurmeisje als referentiepersoon, en een derde stamboom van de Romeinse keizers.
Dat kan, voor zover ik weet, niet. Enkel als verschillende takken van één en dezelfde boom, waardoor de onderlinge relaties van de niet verbonden takken volledig onbruikbaar zijn.

Gr,
Tom

mon1
mon1

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 21:44

Tom,

Niet juist.
Je kunt je referentiepersoon zo dikwijls aanpassen als je zelf wilt.
Ik (enfin, Teamwork) heb zelf 95.000 personen en minstens 25 verschillende stambomen in één enkele account.
Dus ik spreek uit ervaring.
Wanneer ik een maand iemand uit A als sosa zet krijg ik die maand verwittigingen van die voorouders, daarna een maand een sosa uit B...enz.

Het is een feit dat wanneer je Abis invoert, hij A overschrijft ; het tegengestelde zou dom zijn...
Maar daar kun je toch B, C enz aan toevoegen, aangevuld of niet.
En ik veronderstel dat in B, C enz... toch niet allemaal dezelfde personen zitten dan in Abis.

En indien dat dan allemaal te moeilijk uit te voeren is voor jou...waarom voeg je al die stambomen dan niet samen in je eigen home-programma alvorens ze door te zenden naar GNN ?

Wat jij van Geneanet zou wensen is iets wat zelf je eigen home-programma niet kan zonder aanpassingen. Komaan...

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

mon1
mon1

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 21:53

Wat betreft Kenny...

Is dan de raad die jij geeft, Tom, afzonderlijke accounts met elk een premium van 45€.
We zijn hier om te helpen ; niet om geld af te troggelen...

Ik sluit hier, wat mij betreft, de discussie.
Het antwoord van Jo en mezelf is het antwoord dat officieel op alle forums door GNN en de vele vrijwilligers (in alle talen) gegeven wordt.

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

fluffy82
male

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 22:17

mon1 kirjoitti:
15 Kesäkuu 2015, 21:44
Tom,

Niet juist.
Je kunt je referentiepersoon zo dikwijls aanpassen als je zelf wilt.
Ik (enfin, Teamwork) heb zelf 95.000 personen en minstens 25 verschillende stambomen in één enkele account.
Dus ik spreek uit ervaring.
Wanneer ik een maand iemand uit A als sosa zet krijg ik die maand verwittigingen van die voorouders, daarna een maand een sosa uit B...enz.

Het is een feit dat wanneer je Abis invoert, hij A overschrijft ; het tegengestelde zou dom zijn...
Maar daar kun je toch B, C enz aan toevoegen, aangevuld of niet.
En ik veronderstel dat in B, C enz... toch niet allemaal dezelfde personen zitten dan in Abis.

En indien dat dan allemaal te moeilijk uit te voeren is voor jou...waarom voeg je al die stambomen dan niet samen in je eigen home-programma alvorens ze door te zenden naar GNN ?

Wat jij van Geneanet zou wensen is iets wat zelf je eigen home-programma niet kan zonder aanpassingen. Komaan...

Het is gewoon heel omslachtig. Telkens je iets wil doen aan één van je bomen *opnieuw* de SOSA veranderen?
Je kan B en C en ... toevoegen aan A, inderdaad. Maar als je A wil veranderen moet je ze allemaal opnieuw toevoegen. Telkens opnieuw. Telkens je één van de bomen wil updaten, moet je al de andere bomen opnieuw toevoegen. Dat is toch dubbel werk?

Ik werk aan beide bomen in dezelfde week, soms zelfs op dezelfde dag. Aangezien geneanet er steeds enkele dagen over doet om wijzigingen 100% te registreren zou dit in mijn geval een hopeloos tijdverlies zijn. Jij doet een maand met boom A, en een maand met boom B, en een maand met boom C,... Als je meerdere bomen kan toevoegen aan je account, kan je elke dag met de boom van je keuze, of zelfs met allemaal bezig zijn.

Wat ik zou willen van geneanet is perfect mogelijk met mijn genealogieprogramma én de bijhorende website. Met Family Tree Maker en ancestry.co.uk kan ik met één account meerdere, volledig autonoom bestaande stambomen maken. Ze samenvoegen is geen enkel probleem, maar ze opnieuw splitsen is zeer moeilijk en omslachtig. Vandaar hou ik ze ook zo veel mogelijk gescheiden. Om dit te doen op geneanet en zonder telkens opnieuw vanalles te moeten aanpassen afhangend van op welke boom ik werk, heb ik op geneanet twee accounts moeten aanmaken (één betalende en één gratis, waarbij ik dus niet alle functies kan gebruiken). En dan nog enkel voor de twee bomen die ik het meest gebruik. De andere steek ik gewoon niet in geneanet, omdát het veel te omslachtig is om ze up to date te houden.

Ik snap echt niet dat je niet inziet dat om ten volle van geneanet en haar functies te genieten, er een héél groot verschil is tussen "twee stambomen" en "twee takken in één stamboom". Je hebt momenteel twee opties: of je neemt twee betalende accounts (over geld aftroggelen gesproken...), of je zet ze in één account maar je hebt evenveel werk aan het steeds opnieuw aanpassen van de gegevens als met het maken van de boom zelf. Terwijl meerdere stambomen in één account kunnen beheren een perfecte oplossing zou zijn.

T

fluffy82
male

Viesti 15 Kesäkuu 2015, 22:28

mon1 kirjoitti:
15 Kesäkuu 2015, 21:53
Wat betreft Kenny...

Is dan de raad die jij geeft, Tom, afzonderlijke accounts met elk een premium van 45€.
We zijn hier om te helpen ; niet om geld af te troggelen...

Ik sluit hier, wat mij betreft, de discussie.
Het antwoord van Jo en mezelf is het antwoord dat officieel op alle forums door GNN en de vele vrijwilligers (in alle talen) gegeven wordt.

Wel, van vrijwilligers misschien, maar vraag het eens aan iemand die er wél iets van af kent. In gelijk welke taal.
Twee stambomen is NIET hetzelfde als "twee afzonderlijke takken binnen één stamboom". Dat is een basisprincipe van geneanet en zowel elk ander genealogieprogramma dat ik ken.

De raad die ik geef is NIET afzonderlijke betalende accounts nemen. De raad die ik geef is dat geneanet het mogelijk maakt om met één betalende account meerdere stambomen te beheren. Hetgeen nu niet mogelijk is, wat jij ook moge beweren...

mon1
mon1

Viesti 16 Kesäkuu 2015, 09:37

Dag Tom en allen,

Ik beheer, zoals reeds eerder gezegd, minstens 25 stambomen in een account.
En, akkoord, dat neemt wat tijd.

Uit eerdere discussie hadden we het al over "tijd"...en genealogie.
Misschien heb ik meer tijd en geduld dan jij.
Dus bij mij gaat dat perfect.

Kijk ook eens hier : http://roglo.eu/roglo?lang=fr;
Gemaakt met Geneweb.

Wanneer je hetgeen je wenst op een duidelijke manier overmaakt per contact-ticket aan Geneanet, zul je misschien verhoord worden.
Al is het "wensenlijstje" stilaan wreed aan het aangroeien en uitlopen.

Prettige dag verder !

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator

Viesti 16 Kesäkuu 2015, 09:52

Met veel interesse dit debat gevolgd (en waarbij ik zelf een 'nulletje' ben).  Toch nog even stilstaan bij Tom zijn 'vrijwilligers' (zie antwoordjes 13 & 14). 
Vrijwilligers zijn per definitie mensen die met gedrevenheid meestal al (tientallen) jarenlang bezig zijn en dus kennis & ervaring hebben opgebouwd doorheen de jaren. 
Op GNN zijn er dan nog 2 soorten vrijwilligers : de mods, maar ook regelmatige forumdeelnemers zoals Mon en mezelf en ook jij, Tom.
Zoals gezegd weet ik veel te weinig af van deze materie (heb er geen tijd en... geduld voor), maar voor mensen zoals ik is het ONLINE werken dan weer ideaal,
mits je het achteraf dan wel deftig in een stamboomprogramma kan gieten ofte exporteren. da-aag allemaal, Greta

fluffy82
male

Viesti 16 Kesäkuu 2015, 10:18

mon1 kirjoitti:
16 Kesäkuu 2015, 09:37
Dag Tom en allen,

Ik beheer, zoals reeds eerder gezegd, minstens 25 stambomen in een account.
En, akkoord, dat neemt wat tijd.

Uit eerdere discussie hadden we het al over "tijd"...en genealogie.
Misschien heb ik meer tijd en geduld dan jij.
Dus bij mij gaat dat perfect.

Kijk ook eens hier : http://roglo.eu/roglo?lang=fr;
Gemaakt met Geneweb.

Wanneer je hetgeen je wenst op een duidelijke manier overmaakt per contact-ticket aan Geneanet, zul je misschien verhoord worden.
Al is het "wensenlijstje" stilaan wreed aan het aangroeien en uitlopen.

Prettige dag verder !

NEEN, Mon, jij hebt géén 25 stambomen in één account. Jij hebt één stamboom in die account waarbij er 25 takken zijn die niet met elkaar verbonden zijn. Maar het is EEN (11, ein, uno, one, ett) stamboom. Ik snap niet hoe je dat niet snapt...

Ik ga er niet voor strijden want ik gebruik sowieso een ander programma, geneanet is maar een "bijkomend hulpmiddel" dus ik ga er niet moeilijk over doen.
Waar ik wel moeilijk over doe, is dat er op het forum verkeerde antwoorden gegeven worden aan mensen die een vraag stellen.

Het is NIET mogelijk om binnen één account meerdere stambomen te creëren. Door wat omslachtig te werk te gaan kan je wel twee afzonderlijke takken creëren binnen één stamboom, maar dat is en blijft één stamboom.

Wat tijd betreft: ik werk gemiddeld 45 à 50u per week, mijn vrije tijd is relatief beperkt. Ik gebruik die graag zo optimaal mogelijk. Als er dingen sneller kunnen, dan wens ik dat ook te doen. Niet iedereen heeft zeeën van tijd...

Soit...

Ik ga gaan werken :)
Groetjes,
Tom

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”