Vastaa Viestiin

Onwettige kinderen

verdonckw
verdonckw
Sukupuu: Ei-graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Onwettige kinderen

Viesti 22 Kesäkuu 2015, 09:13

Ik ben op zoek naar een geboorteakte ivm een onwettig kind geboren op 19/10/1807 te sint-Gillis-Waes. Bestond er vroeger niet zoiets als het bastaardboek. Onwettige kinderen werden toch niet in de parochieregisters ingeschreven. Iemand een idee waar ik de informatie over onwettige kinderen kan vinden? Ik heb de geboortedatum uit de huwelijksakte.
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Had er zelf nog niet van gehoord, maar inderdaad bestaat, maar wellicht (?) weinig voorkomend,
zie bvb het het GEBOORTEboek van onwettige kinderen te Dongen (NL);
17 kinderen werden er geregistreerd tussen 1740 en 1763 :
http://regionaalarchieftilburg.blogspot.be/2012/05/geboorteregistraties-van-bastaarden.html
>>> het gaat hier niet om doopregistraties van een kerkgemeenschap!
>>> interessant hier : van 15 van de 17 kinderen werd de naam van de vader (verwekker) ook geregistreerd, t.t.z. wat de moeder opgaf.
En Leo Adriaenssen heeft het erover in zijn (niet gedigitaliseerde) studie :
http://www.leoadriaenssen.nl/databases.html

>>> Toch eens checken of je geen DOOPREGISTER uit deze periode kunt vinden!
Die zogenaamde bastaardkinderen werden, voor zo ver ik weet altijd gedoopt & in de parochieregisters ingeschreven;
wel niet meer digitaal vanaf de periode van de Burgerlijke Stand. 
>>> Stuur misschien eens de pastoor of deken (bij RK-doop) van zijn vermoederlijk geboortedorp een mailtje. 
Zelf heb ik zo extra inlichtingen ontdekt van een voorvader met alleenstaande moeder, die in 1816 werd gedoopt!  mvg, Greta

verdonckw
verdonckw
Bedankt voor de tip, ik ga de pastoor eens een mailtje sturen.  :)
anno 1627

mon1
mon1
Dag,

1807...moet toch reeds ingeschreven zijn in de BS.
Kijk eventueel ook hier op naam van de moeder : http://zoekakten.nl/plaatsen.php?id=VO%7C46020%7C&id=VO%7C46020%7C%23at
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Voor alle duidelijkheid nog het volgende :
Natuurlijk zijn we hier al in de 'B.S. periode', maar :
- als een B.S. akte niet wordt gevonden (in een naburig geboortedorp? in een zg. bastaardboek?);
- of als die B.S. akte niet voldoende info verschaft (i.c. over de vader of de ouders van de alleenstaande moeder,
zoals bij die alleenstaande moeder van mij in 1816),
dan kan een DTB-akte soms nog uitkomst brengen, want die bestaan natuurlijk nog tot op de dag van vandaag
(als die familie nog enige banden heeft met een kerkgemeenschap weliswaar).  mvg, Greta

NB-14:00 - Voor meer info & debat over het thema ONWETTIGE KINDEREN,
zie GNN-forum : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=505725.0 (4blz.)

mon1
mon1
Re-

Men vraagt naar een geboorteakte van 1807.
Zonder enige vermelding van naam...
Dan kun je moeilijk anders dan verwijzen naar de BS.
Die registers zijn online en zelfs te raadplegen bij het gemeentearchief SGW.

Als, als, als...
De optie BS eerst volledig uitputten lijkt mij in Vlaanderen veel realistischer dan naar een Pastoor schrijven voor een doopakte 1807.
Misschien heeft Greta meer geluk dan ik, maar meestal vallen mailtjes aan Pastoors in doveman's oren.
Normaal gezien zouden die parochieregisters zelfs reeds in de Rijksarchieven moeten zitten.

Terzijde...en de overlijdensakte van die persoon ? Geeft die geen bijkomende info.
Mochten we weten over wie het ging, zouden we efficiënter kunnen helpen.

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

mon1
mon1
Re-

Op 19/10/1807 is inderdaad geboren te Sint-Gillis-Waas, Jacques (Jacobus) Verdonck als fs Isabeau Therese (Isabella Theresia) Verdonck, non mariée (niet gehuwd).
Comparant was Verdonck Pierre Jacques (Petrus Jacobus), 56 ans >>> wellicht de vader van Isabella Theresia en grootvader van het kind (dit laatste onder voorbehoud en dus nog na te kijken).

Bron : zoekakten.nl  SGW GEB 1807-1824 beeld 31/670
Het is de originele akte (in het Frans) met een mooie handtekening van Pieter Jacobus Verdonck...

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

verdonckw
verdonckw
Bedankt voor de Link, ik ga dat straks eens bekijken. Ik heb ook al een mail gestuurd naar de contactpagina http://www.kerknet.be/microsite/sintgilliswaas/contact.php?subsiteID=2360
anno 1627

verdonckw
verdonckw

Bedankt ik hem zojuist aangeschreven. Ik hoop nu op een positieve reactie.
linielover kirjoitti:
22 Kesäkuu 2015, 17:26
Dag Walter.

Bij het Rijksarchief staan de akten BS van St-Gillis-Waas vôôr 1900 inderdaad niet online.
Vroeger kon men zelf, op de zolder, rustig rondneuzen in al hun archieven. Vriendelijke en behulpzame mensen, die Waaslanders !
Momenteel kan dit niet meer, maar is er ene Kenneth Colleman aangeworven als archivaris.
Hieronder vind je de website met zijn email-adres:
http://www.sint-gillis-waas.be/index.php?pageid=192

Vriendelijke Groet!
Jo.

anno 1627

verdonckw
verdonckw
Bedankt mon, dat is de akte. Ik had gehoopt te weten te komen wie de vader was. Zoals hier reeds vermeld werd in sommige streken het meisje verplicht de vader te noemen.
Als ik die naam kan vinden dan geeft dat een heel andere wending aan mijn stamboom. Bedankt allemaal trouwens voor de info, ik heb weeral veel opgestoken.  :)
anno 1627

jozefien1961
female
verdonckw kirjoitti:
22 Kesäkuu 2015, 09:13
Ik ben op zoek naar een geboorteakte ivm een onwettig kind geboren op 19/10/1807 te sint-Gillis-Waes. Bestond er vroeger niet zoiets als het bastaardboek. Onwettige kinderen werden toch niet in de parochieregisters ingeschreven. Iemand een idee waar ik de informatie over onwettige kinderen kan vinden? Ik heb de geboortedatum uit de huwelijksakte.
Ondertussen is je probleem reeds opgelost, maar toch nog even een reactie over de vermelding in de parochieregisters.

De vermelding van bastaardkinderen, ofwel de illegitima, in de diverse doopboeken hing een beetje af van de pastoor. De ene pastoor schreef ze gewoon tussen de  legitieme kinderen, wellicht in de hoop dat de ouders alsnog met elkaar zoden huwen, en een andere pastoor schreef ze in een apart boek of achter in het doopboek. Dus ook bij toekomstige gevallen zeker ook achterin de doopboeken kijken.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”