Vastaa Viestiin

losse en niet aan eigen stamboom gelinkte data

gdelamper
female
Sukupuu: Ei-graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo,

Wat doen jullie met interessante feiten die je tegenkomt tijdens het snuisteren in akten etc. Bivoorbeeld als je een huwelijk tegenkomt met een partner die ver van huis is? Ik weet, je kan die altijd ergens posten, maar de kans is klein dat exakt die juiste persoon de link ziet natuurlijk. In het begin van mijn zoektocht , en dit was alleen in de BS stand akten van 1901-1910 , zocht ik alle aktes op met De Souter en De Lamper en vulde ik die bij mij in als nieuwe familie. Maar wat als de links eigenlijk  helemaal niks met mijn familie te maken hebben? Wat doe je dan? (niks is altijd een optie, maar daar heb ik het hier niet over)

groetjes

gina

mon1
mon1
Dag Gina,

Zeg nooit dat die "losse flodders" niets met je eigen stamboom te maken hebben...
Wij werkten ook op die manier en in onze vrije uurtjes probeerden wij dan die afzonderlijke takjes ook verder uit te werken.
Wel, we vielen van de ene verbazing in de andere en velen hadden enkele generaties hogerop dan toch een link met onze hoofdstambomen.

En wanneer dat niet het geval is dan komen die losse gegevens toch in de zoekresultaten ; belanghebbenden kunnen die info dus altijd gebruiken.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Kom net even uitpuffen, gebakken & gebraden na paar uurtjes tuinierswerk...
Gina, aan wat Mon hiervoor zegt, na zijn jarenlange opzoekingen, kan ik niets beters toevoegen. 
Maar één van 'je familienamen' zet me dan toch aan het schrijven...
Een vriendin haar man is een De Souter en aangezien zij mijn stamboomvlooien heeft gekregen,
zitten we dus ook te graven naar De Souter(e).
Nu, zijn familie komt wel van Brugge en ten lange laatste van Frans Vlaanderen... 
Drie bedenkingen hierbij :
>>> De Souter(e) met de varianten var. De Zouter(e), de Zoutre, de Soutre en, soms met dubbel t en of met au
>>> D.S. is een beroepsnaam : een zouthandelaar ofte zoutzieder
Aangezien het om een beroepsnaam gaat is het nog niet zo zeker (kàn) dat al deze "zouthandelaren familie zijn",
alhoewel beroepen wel werden doorgegeven en de jongste zonen hun geluk ergens anders, soms ver weg moesten zoeken...
Die beroepsnamen gaan al eeuwen mee in Vlaanderen en die zouthandelaren zal je wellicht nooit tegenkomen ;-)
De oudste D.S. te Brugge waren zelfs goudsmeden...
>>> Hoe ook voor de West-Vlaamse takken (die wellicht de jouwe niet zijn), zie ev. op de megadatabase van R.A. Brugge :
http://www.vrijwilligersrab.be/nl/RP_Mariages_Table
Je kan ev. ook bladeren doorheen de naamvarianten.  Groetje van Greetje

gdelamper
female
Ja, al die losse eindjes (de eerste waarover ik sprak, die komen stillaan op hun plaats ). Het gaat me meer over info die totaal niet grelateerd is aan mijn stamboom, zetten jullie die ook online? Ik vroeg me af of ik dat niet onder een nieuwe, gratis account zou doen.

Greta, veel van de De Souters waren ook zoutzieders, maar ook vissers en schippers. Een deel van de kinderen is soms ook "onderweg op het schip" geboren, in Wallonie of Frankrijk. Daarvan kunnen er best ergens blijven hangen zijn, of komen de mijne van ginder. Tot 18e eeuw zit ik toch nog altijd in Rupelmonde. Alle zijtakken heb ik nog niet uitgespit. Er is wel een naar Amerika gegaan. Zijn achterkleindocher zit ook op geneanet. We hebben al kontakt gehad.

groetjes

Gina

mon1
mon1
Re-

Ik zou één enkele account gebruiken voor alles en ook alles wat geverifieerd is publiceren..

Voordelen :
-je moet slechts éénmaal premium betalen en je hebt dus ook die voordelen ervan (overeenkomsten enz...) voor die losse takken
-alles wordt overzichtelijk weergegeven op één enkele plaats (bijvoorbeeld de lijsten naam/voornaam)
-indien later toch linken met eigen stamboom of aanverwanten gevonden worden zijn ze gemakkelijk samen te voegen

Ik zou het bijvoorbeeld niet doen wanneer men systematisch alle akten uit één bepaald dorp of stad voor een bepaalde periode zou willen in kaart brengen
Maar dan spreken we niet meer over een "stamboom"

Van geïsoleerde personen zou ik toch proberen de ouders op te zoeken...om minstens tot een "gezin" te komen.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

gdelamper
female
bedankt Mon!
Het is niet zo belangrijk voor mezelf , maar wel dat het geverifieerde eventueel teruggevonden kan worden door iemand die er nood aan heeft.

bedankt en groetjes

Gina

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Hi Gina,
Voor het geval je Mon zijn raad opvolgt, die inderdaad "niets dan voordelen oplevert",
zou het kunnen zijn dat je toch ook een publicatie met alleen maar 'je eigen stamboom' wil, voor jezelf, je nazaten en / of dichte familie.
In dat geval zou je jouw 'stamboom pur sang' dan zonder Premium (niet betalend) op GNN kunnen zetten (en die uitgebreide dan als Premium).
Zelf heb ik gekozen - maar dat is een strategische keuze zoals een andere - om enkel mijn rechtstreekse voorouders te indexeren
(wel met al hun kinderen en ev. andere huwelijken bij de aantekeningen, zodat er nog meer wegwijzertjes voor collega's zijn).
Ik heb ook nog opzoekingen gedaan in mijn moeders & maternele grootouders hun dorp, mijn rootsdorp nr.1 dat ik ook goed ken,
maar die opzoekingen heb ik aan neven & nichten doorgegeven.  da-aag, Greta

PS-31.05.2017 - En, voor wie niet weet hoe... losstaande personen invoeren kan als volgt :
ga met de cursor over "Menu" rechts op de tweede balk van boven.
Er opent zich een menu waarin je onder "Bewerken" kiest voor "Een familie aanmaken".
De rest wijst zich dan vanzelf uit. 

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”