Viestiketju Lukittu

Re: Privacy... Uitloper Technische Vragen

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Wat een mooi opgebouwd debat met aan het einde een "happy end" :-)
In aansluiting bij dit onderwerp toch nog twee puntjes...

(1) Zo makkelijk is het natuurlijk ook weer niet dat je, als bvb Bea(trix) Van Damme, je 'gecamoufleerd' zou opgeven met mailadres bvandamme;
     heb zelf een lange Polderlijn Van Damme in mijn boom zitten om te weten dat er (a) heel veel Van Damme's zijn en
     (b) ze belange niet allemaal van één struik afstammen, want een toponiem...
     >>> In 2015 is het niet meer zo simpel om een extra mailadres naar wens te maken... 
     >>> Wat creatieviteit is nodig en meteen een extra garantie voor  'privacy'...
     >>> Met zo'n 'creatief' mailadres kan je ook makkelijker de stap naar het forum zetten...
Via interne mail hoor ik regelmatig van 'passieve' deelnemers dat ze niet op 't forum willen omwille van 'privacy'...
Jammer en... frustrerend voor het genealogische forumgedeelte, want hoe meer imput, des te interessanter voor ons allemaal!.

(2) Mag ik toch nog eens vragen om op mijn 'privacy' vraagje een antwoord te geven?
>>> Wat doen we met die FOTOVERZAMELINGEN die ons via GNN worden opgedrongen? 
GNN beweert dat ze onze stambomen niet zullen gebruiken voor commerciële doeleinden - en dat doen ze strikt genomen niet! -
maar voel me wel als 'koopwaar' met die reportage (incl. foto's van stambomen & documentjes van 'iemand' die niet tot mijn (schoon)familie behoort)... 
Ook al die andere onbekende dames erop... "that's just not me!"... ben een 'pure natuur' type...
>>> Geven jullie dat eens door heren Mods?  Of, wie kan een raad geven om van die vervelende fotocollectie vanaf te geraken?
Alvast bedankt voor een reactie en mvg, Greta

Verplaatste uitloper van : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=523 ... msg1007872

mon1
mon1
Greta,

Kun je ook zeggen (link of knipsel) over welke vervelende fotocollectie van niet "puur-natuur' Dames je spreekt ?
Die onbekende Dames en die fotoverzameling interesseren mij namelijk ook :D
Wetende dat ze de manier van beheren der foto's aan het her-bewerken zijn in Parijs.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Ach die dametjes die 'mijn' fotocollectie verfraaien zijn niet altijd dezelfde... alle soorten van 'madams', maar NOOIT IK ;-)
Deze week staat prinses Diana er bvb op... die zit voor zover ik weet zelfs niet in mijn parenteel ;-) 
Ik ga link even 'privé' opsturen.  Wil echt niet lastig doen, maar heb deze vraag al verschillende keren gesteld (ook vroeger op het blog).
Dat men een soort collage maakt om GNN te promoten, tot daar toe, maar niet van alles & nog wat erbij als bladvulling...
mijn - privé - favoriete fotocollectie ziet er wel gans anders uit.
Alvast bedankt voor je interventie en wat raad, Mon. 
da-aag, Greta

mon1
mon1
Re Greta

Je zond me een link naar een Google-pagina.
En wat de robot van de zoekmachines (er zijn er meer dan Google alleen) overneemt, daar heeft GNN (bijna) geen vat op.
Het gaat specifiek om de foto naast je berichten op het forum.
En op Google komt die dan willekeurig terecht tussen reeksen andere foto's die ergens een (kleine) band hebben met de jouwe.

Wijzig eventueel de foto en plaats eender wat dat verband heeft met je stamboom...een smid, een windmolen, een wapenschild, manneken-pis...enz.
Dan zal die bepaalde foto binnen enkele maanden (misschien) verdwijnen, als Google het wil.

Ook de berichten op dit forum blijven bewaard tot wanneer Internet ontploft.
Zelf diegene die dachten hun berichten te kunnen wegmoffelen zijn er aan voor de moeite (die zitten ook in "cache")

Dus gouden raad...
Indien je niet wenst dat men iets van jou overneemt dan moet je niets onbeschermd (?) publiceren.
Of van Internet wegblijven. :D

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Nee, zo ver wil ik zeker niet gaan i.v.m. Mon zijn gouden raad - anders zou ik toch niet regelmatig deelnemen op het GNN-forum.
Maar... hangt het enkel van Googel af? Op 'mijn' fotoverzameling staan kwartierstaten e.a. 'genealogische' documentjes van L.M.
Enige oplossing?... Het kinderfotootje verwijderen (wat ik eigenlijk wel jammer zou vinden);
voor de rest staat er niets op mijn stamboom wat niet zou mogen geweten zijn... en ik deel graag mijn vondsten met collega's.
En ja, er staat nog een G.P. op Google.... Er zijn er 2 op de wereld... een AAA-nicht die zo'n 10jaar ouder is dan ik...

Lig er niet van wakker, maar vind die 'verkeerde foto's' NIET FAIR...
Wie heeft daar trouwens iets aan?... Heeft niet de minste zin, tenzij 'mensen pesten'. 
Ik wil ev. 'mijn favoriete' landschappen, bloemen, wapenschilden enz. er op zetten maar...
toch geen wildvreemde mensen en zelfs mijn vrienden niet, uit respect voor hen...
>>> Is er een mogelijkheid om Google zelf te contacteren of heeft het allemaal geen zin?...

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Google contacteren heeft inderdaad geen enkele zin.

Google struint bij een zoekopdracht gewoon alle sites af naar hits. Heb je dan bijvoorbeeld ooit eens ergens op een site een reactie met je naam achtergelaten, dan worden alle afbeeldingen van die site getoond, want Google gaat er nu eenmaal simpelweg vanuit dat als je naam op een site wordt vermeld de foto's op die site dus ook wel met jou te maken zullen hebben.

Zij noemen dat gebruikersvriendelijk, ik noem dat ronduit simpel  ;) .

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Even terugkomend op het onderwerp : privacy van het e-mailadres.

Zoekrobots kunnen in ieder geval deze e-mailadressen niet lezen, omdat zij op alle schermen grafisch worden weergegeven en dus niet in letters.

Andere leden van Geneanet kunnen op de contactpagina wel het e-mailadres lezen. De reden hiervoor mag duidelijk zijn : Geneanet is er immers door en voor de gebruikers. Om elkaar aanvullingen en/of correcties te sturen is een e-mailadres natuurlijk handig. Het e-mailadres kan niet worden verborgen voor andere leden.
Aan de andere kant kan men ook contact zoeken via de berichtenservice van Geneanet zelf (het envelopje rechtsboven in de menubalk). De berichtenbox kan wel uitgeschakeld worden.

Misschien is het een optie om het e-mailadres te kunnen verbergen, maar dan tevens de berichtenbox niet kunnen uitschakelen indien het e-mailadres als verborgen staat ingesteld ?
Als er een bericht in de berichtenbox verschijnt dan krijgt men daar immers altijd een melding van via e-mail. Zo blijft een ieder bereikbaar voor andere leden voor aanvullingen, correcties en andere praatjes.

mon1
mon1
Re-

Het is heel simpel...
Tik deze in als zoekopdracht in Google en je zult verbaasd zijn hoe populair jullie zijn : site:http://geneanet.org/greetjepittery
Gewoon na de org/  uw pseudo wisselen met "greetjepittery"

Ik, voor mijn part, vind dit van het goede te veel ; het neigt zelfs naar het "belachelijke".
Maar het is nu eenmaal zo...

Geneanet beslist wel zelf welke pagina's ze laat indexeren door Google e.a.
Klik rechts op een pagina en neem als optie "eigenschappen", paginabron weergeven of element inspecteren.
Ergens onderaan staat die toestemming.

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Ja, een spannende roman is mijn leven op Google niet hé ;-)
En nee, ik wil dat allemaal niet ten top drijven hoor,
maar deze kwestie zou es rustig moeten bekeken worden...
Is het omdat ik bijna dagelijks 'online' wat aan mijn GNN-stamboom toevoeg?

Ook eens veranderd met M. zijn officiële naam (-) en zijn gebruikersnaam M.1 (-),
maar bij M.2 (-) krijg ik prompt een : Bent u de eigenaar van geneanet.org/mon2?
>>> Er moet dan toch iets aan te verhelpen zijn?!?... Vanwaar die 'waakhond?' ;-)
>>> Beter mijn gebruikersnaam wijzigen in bvb Greetje?
maar... kan dat eigenlijk wel zonder iets te verprutsen aan mijn account en op 't forum?

Nog een goeie avond en bedankt voor een ev. antwoordje als 't past. mvg, Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
@Greta

Op internet is niets privé... er zijn instanties die continu meegluren of je niet per ongeluk een verkeerd woord intikt.
Straks met Windows 10 wordt  alles zelfs nog minder privé, zelfs als je daar de instellingen zou aanpassen, want wie garandeert mij dat ze evengoed niet evengoed meegluren  :-[ ? En dat onder het mom dat ze je dan beter kunnen helpen. Wat ze bedoelen is dat ze eenvoudiger gerichtere reclames op je schermen kunnen dumpen.
Ook onder andere Google maakt zich al jaren schuldig aan het voortrekken van betalende bedrijven en internetsites. Als je dan ergens op zoekt krijg je eerst die en moet je maar hopen dat je de juiste treft. Feitelijk bepaalt Google daarmee wat jij al dan niet vind  >:( !

Privacy op het internet is een illusie  :P !!!
Vrij zoeken en vinden op internet is een farce :P !!!

Leer er maar mee leven... er zit niets anders op... of je moet internet links kunnen alten liggen  ;) !

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
@Mon

Google voor zeggen wat ze moeten zoeken is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Dan kun je die url net zo goed gelijk in je browser plaatsen  ;) .

Zoekend op namen van gebruikers van Geneanet komt inderdaad Geneanet als vondst te voorschijn. Maar als men niet is ingelogd kan daar een e-mailadres niet mee worden gevonden. Een e-mailadres van een gebruiker vinden ze pas zodra ze zelf inloggen en/of een account aanmaken. Log dus eerst eens uit voordat je een zoekopdracht op Google doet.
Dus ja, moeten we daar wakker van liggen ??

Mijn idee om e-mailadressen te kunnen verbergen, maar dan wél de berichtenbox van Geneanet zelf verplicht gebruiken is dus helemaal niet zo gek.

mon1
mon1
Dag Jo en Re-Iedereen

Geneanet heeft wel vat op hetgeen ze laten overnemen door Google.
Ik zit bijna dagelijks op Internet en Geneanet met een database van 95000 personen die ook bijna dagelijks bijgewerkt wordt.
En toch blijft Google daar af omdat die database in Privé staat.
Dus is dat gecodeerd in de GNN-pagina's van "mon1".
En hebben zij er wel degelijk vat op.

Ik krijg bijvoorbeeld bij zoekopdracht Google (volgens de opgegeven methode) met ....org zo maar even 721000 resultaten in 0.20 sec.
Commercieel is die indexering door zoekrobotten voor GNN dus een potentiële goudmijn ; maar slecht uitgebuit, indien de situatie nog is zoals ze in 2012 (serieuze discussie op FR-forum daarover) was, want dan geraak je via Google in alle stambomen (zonder inschrijving of login) door via een zoekopdracht in de gegevens te blijven en niet de contactpagina te openen.
Maar dat ga ik straks of morgen eens nakijken.

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Bedankt Jo, Mon en Wim
voor jullie reacties aan dat 'lastig mens'.  Het ging me vooral over die fotoverzameling :
'van mij', maar... waar ik wel geen enkele keer opsta...
Nu, ook eens de zo gezegde fotoverzameling opgevraagd van Mon en...
ik herken hem ook geen enkele keer tussen al die heren! Een troost...
En : "Iedereen zegge het voort" :
die fotoverzamelingen hebben weinig of niets te maken met de persoon zelf!!!
Ik ga mijn schop afkuisen (W.Vlaamse boerenspreuk om te zeggen dat ik stop voor vandaag).  mvg, Greta

mon1
mon1
mon1 kirjoitti:
22 Syyskuu 2015, 22:34
Dag Jo en Re-Iedereen

Geneanet heeft wel vat op hetgeen ze laten overnemen door Google.
Ik zit bijna dagelijks op Internet en Geneanet met een database van 95000 personen die ook bijna dagelijks bijgewerkt wordt.
En toch blijft Google daar af omdat die database in Privé staat.
Dus is dat gecodeerd in de GNN-pagina's van "mon1".
En hebben zij er wel degelijk vat op.

Ik krijg bijvoorbeeld bij zoekopdracht Google (volgens de opgegeven methode) met ....org zo maar even 721000 resultaten in 0.20 sec.
Commercieel is die indexering door zoekrobotten voor GNN dus een potentiële goudmijn ; maar slecht uitgebuit, indien de situatie nog is zoals ze in 2012 (serieuze discussie op FR-forum daarover) was, want dan geraak je via Google in alle stambomen (zonder inschrijving of login) door via een zoekopdracht in de gegevens te blijven en niet de contactpagina te openen.
Maar dat ga ik straks of morgen eens nakijken.
'k Heb het even uitgetest...na uitgelogd te hebben en CCleaner te hebben gebruikt om alle cookies te wissen...
Via zoekopdracht op naam via Google en via .org geraakt iedereen zonder inschrijving en zonder in te loggen in alle stambomen en kun je zoeken via een eenvoudige globale zoekopdracht..
Alleen de contactpagina wordt dus afgeschermd en om contact op te nemen dient men in te schrijven (alleen dus om dat mailadres te kennen).
Zeer dubbelzinnig, want wij dienen wel een inschrijving te openen voor onze "gasten"... :(

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ach Greta, het kan nog erger : als ik op mijn naam Googel, dus voor- en achternaam, dan krijg ik geheid foto's van allerlei mensen zoals Daphne Deckers, Floris Deckers, een aantal kunstenaars met die naam, een heleboel mensen die deze naam niet eens dragen, maar wel op een site staan waarop mijn achternaam op welke wijze dan ook staat vermeld... zo wekrt Google nu eenmaal.
Niet echt doelgericht, maar gewoon alles 'vinden' dat op een site met de gezochte term erop staat. Dus totale onzinvondsten alleen maar om gebruikersvriendelijk te lijken en maar superveel zogenaamde hits te kunnen aangeven.
Een kwestie van zichzelf op de borst kloppen in de trant van : kijk eens hoe goed wij zijn, want zie eens hoeveel hits wij voor U vinden.
Alles draait om statistieken die weer misbruikt worden om betaalde reclames binnen te halen, want voor elke hit via Google wordt Google door zo'n bedrijf betaald  ;) .

Voor de rest niets om je zorgen over te maken, want men kan alleen zien wat jij zelf op internet plaatst, dus dat heb je voor een deel zelf in de hand. Aangezien je je stamboomgegevens met derden wilt delen is het dan ook vreemd dat die zichtbaar zijn.
Overigens ziet Google ook alleen maar dat wat niet verborgen is. Van mijn stamboomgegevens op Geneanet is vrijwel niets terug te vinden, omdat dat nu eenmaal verborgen staat.

Als voorbeeld een deel van de afbeeldingen die Google vind als ik op mijn eigen voor- en achternaam zoek. Geen enkele foto van mij of van een site die ik bezoek. Uiteraard wel wat plaatjes van Daphne  ;) ...

En dan staat dit helemaal onderaan vermeld : Sommige resultaten zijn mogelijk verwijderd op grond van Europese wetgeving inzake gegevensbescherming.
En dat moeten we dan geloven  ;) !?
Liitteet
Google afbeeldingen.jpg

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”