Viestiketju Lukittu

Re: Privacy... Uitloper Technische Vragen

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
mon1 kirjoitti:
22 Syyskuu 2015, 22:56
mon1 kirjoitti:
22 Syyskuu 2015, 22:34
Dag Jo en Re-Iedereen

Geneanet heeft wel vat op hetgeen ze laten overnemen door Google.
Ik zit bijna dagelijks op Internet en Geneanet met een database van 95000 personen die ook bijna dagelijks bijgewerkt wordt.
En toch blijft Google daar af omdat die database in Privé staat.
Dus is dat gecodeerd in de GNN-pagina's van "mon1".
En hebben zij er wel degelijk vat op.

Ik krijg bijvoorbeeld bij zoekopdracht Google (volgens de opgegeven methode) met ....org zo maar even 721000 resultaten in 0.20 sec.
Commercieel is die indexering door zoekrobotten voor GNN dus een potentiële goudmijn ; maar slecht uitgebuit, indien de situatie nog is zoals ze in 2012 (serieuze discussie op FR-forum daarover) was, want dan geraak je via Google in alle stambomen (zonder inschrijving of login) door via een zoekopdracht in de gegevens te blijven en niet de contactpagina te openen.
Maar dat ga ik straks of morgen eens nakijken.
'k Heb het even uitgetest...na uitgelogd te hebben en CCleaner te hebben gebruikt om alle cookies te wissen...
Via zoekopdracht op naam via Google en via .org geraakt iedereen zonder inschrijving en zonder in te loggen in alle stambomen en kun je zoeken via een eenvoudige globale zoekopdracht..
Alleen de contactpagina wordt dus afgeschermd en om contact op te nemen dient men in te schrijven (alleen dus om dat mailadres te kennen).
Zeer dubbelzinnig, want wij dienen wel een inschrijving te openen voor onze "gasten"... :(
Stambomen zijn altijd deels toegankelijk geweest voor een ieder die de site bezoekt, behalve de verborgen delen. Om de verborgen personen aan iemand zichtbaar te laten zijn dien je een 'gast' aan te maken. Dat heb je dus ook zelf in de hand.

Volgens mij ben je nu echt spijkers op laag water aan het zoeken...

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
SORRY heren & medelezers,
wil het echt niet nodeloos rekken & rekken, want veel bijgeleerd, maar...
moet toch nog es reageren op Mon zijn bewering in commentaar # 17 dat :
"Zelf diegene die dachten hun berichten te kunnen wegmoffelen
zijn er aan voor de moeite (die zitten ook in "cache")"
Als dat zo is ;-)  kan jij dan, Mon, voor mij eens de commentaren op het Blog, dd. 22.04.2015
uit je hoed toveren??? Zo ja, dan trakteer ik je (op bvb enkele opzoekingen te Hertsberge)!
http://nl.geneanet.org/actueel/post/201 ... nline-html
Op deze blog stonden namelijk belangrijke commentaren van een vijftal deelnemers;
de mijne heb ik nog, maar die van de andere deelnemers waren heel waardevol...
Zet ze dan meteen bij "Secundaire bronnen" / "Oude kranten" ;-)

Of, als iemand nu een achterhaalde of foutieve tekst aanpast op een forumdebat,
kan jij het weggewiste nog opvissen?!?... 
In ieder geval houden mensen zich daar niet mee bezig, tenzij justitie die een crimineel achter de hielen zit...

>>> Laten we het vooral NIET TE EXTREEM bekijken zodat mensen niet meer op forum of blog durven komen of... 
hun stamboom weghalen van GNN.  Gewoon voor jezelf bepalen wat je wel & niet wil delen met velen en "het achterste van je tong niet tonen"...

>>> Een zot gedacht (maar veel projecten ontstaan door gekke invallen & dwaze dromen)...
Op het "technisch forumdeel" kunnen mensen desnoods hun plan trekken met contactickets & privémailtjes.
Maar... voor het genealogische gedeelte, zou het goed kunnen zijn om mensen een gelegenheid te geven tot INTERN info & commentaar;
dat zou dan via iemand achter de schermen kunnen doorgegeven worden op het forum,
zo van : (J.P. of 'iemand' gaf volgende door...); ik wil me desgewenst engageren voor het Vlaamse gedeelte (of toch voor mijn rootsstreken). 
mvg, Greta

mon1
mon1
Dag

@Wim
Ik zoek helemaal geen spijkers op laag water en ken de situatie genoeg om een mening te hebben.
Wanneer iedereen via Google gratis en zonder inschrijving alle stambomen kan inkijken (en overnemen) dan hebben wij en Geneanet inderdaad goed "gedeeld". :D
GNN heeft aldus miljoenen hits, die echter weinig opleveren.
Wij hebben er ook honderden...
Maar wij, indien we publiceren, hebben daar ook weinig aan want men moet zelfs geen contact met ons meer opnemen om gegevens over te kunnen nemen en op een fatsoenlijke manier te kunnen "delen"..
En, Wim, het zijn niet die laatste (eventueel afgeschermde) 100 jaar die gegeerd zijn... 
Dus, hier heeft niemand iets aan behalve "de afschrijvers" en GNN via hun publiciteitsinkomsten.

Wanneer ik als voorbeeld stel dat .org reeds 721.000 hits heeft via Google in 0.20 sec...
Dit buiten de onrechtstreekse hits via "onze" stambomen...
Dan kan die mythe van "wij zijn slechts een klein bedrijfje met weinig middelen en personeel" toch moeilijk in stand gehouden worden.
Ik ga mij niet moeien met het management van GNN...
Maar met die beschikbare middelen (die deels niet uitgebaat worden) zou het toch moeten mogelijk zijn om de leden die wel betalen een betere service te verlenen vooral wat betreft gesynchroniseerde vertalingen, informatie, FAQ, Geneweb, enz...

@Greta
We weten allemaal dat er met dat Blog zaken gebeurd zijn die artikels en vooral commentaren hebben doen verdwijnen.
Dit gebeurde op initiatief van Geneanet zelf en Laurent heeft nog geprobeerd om zaken te recupereren (zonder resultaat).
Hetgeen jij vraagt is dus onmogelijk gemaakt door GNN zelf (zie knipsel)

Liitteet
in cache.JPG
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Mon, U praet onzin.

Natuurlijk zijn er hits via Google. Dat is ook juist de bedoeling. Hoe moet iemand er anders achter komen dat er wellicht voor hem/haar relevante info op Geneanet beschikbaar zou kunnen zijn.

Niemand hoeft ingelogd te zijn om in stambomen te kijken. Dat is ook juist de kracht van het delen.
Voor meer gevoelige informatie, zoals bijvoorbeeld het vermelden van e-mailadressen van leden, moet er echter wel eerst een account worden aangemaakt.

Daar is dus in het geheel niets vreemds mee, zoals U anderen wilt doen denken.

mon1
mon1
wimdeckers kirjoitti:
23 Syyskuu 2015, 11:14
Mon, U praet onzin.

Natuurlijk zijn er hits via Google. Dat is ook juist de bedoeling. Hoe moet iemand er anders achter komen dat er wellicht voor hem/haar relevante info op Geneanet beschikbaar zou kunnen zijn.
Niemand hoeft ingelogd te zijn om in stambomen te kijken. Dat is ook juist de kracht van het delen.
Voor meer gevoelige informatie, zoals bijvoorbeeld het vermelden van e-mailadressen van leden, moet er echter wel eerst een account worden aangemaakt.
Daar is dus in het geheel niets vreemds mee, zoals U anderen wilt doen denken.
Ik dring mijn mening aan niemand op ; ik informeer en probeer daarin zover te gaan dat iedereen (ook GNN) er beter van wordt.
Dat jij dat niet begrijpt, is, rekening gehouden met onze precedenten, volledig voor de hand liggend.
Indien je terug scheldpartijen uitlokt en jij mijn standpunten "onzin" noemt, vraag dan om de discussie gewoon te sluiten.
Ik heb alleen de vraag over "Privacy en mailadres" volledig uitgetest en mijn bevindingen gedeeld.
Onzin, dus...volgens Wim Deckers.
Waarvan akte.
Toch verder nog een prettige dag gewenst !

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

mon1
mon1
Greta

Een zot gedacht is een gedacht gelijk een ander... ;)
Maar alvorens mij een opinie te vormen over "je gedacht" zou het misschien goed zijn even te verduidelijken.

Wat jij voorstelt is dan "een filter" bij de genealogische onderwerpen.
Een soort "voor-forum", waar men binnenskamers, achter de schermen, tot een consensus zou kunnen komen...(over wat...dat begrijp ik niet al te best)
En je stelt jezelf voor als moderator of verantwoordelijke van dat "voor-forum".
Gaat iedereen dan eerst bij jou moeten langs komen alvorens nog over genealogische onderwerpen te kunnen posten ?

Ik, persoonlijk, ben voor openheid en hou helemaal niet van "achter de schermen".

Maar verbeter mij gerust wanneer ik je voorstel verkeerd interpreteer.
Ik ben namelijk, volgens sommigen, de kampioen van de onzin en de zotte gedachten... ;D

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Versta je redenering, Mon en ga ermee akkoord... en sorry als het wat onduidelijk overkwam...
Het gaat hier meer bepaald over de vele genealogen die hun waardevolle kennis en / of info zouden willen delen,
maar niet op een forum willen of durven komen.  Ik ken er persoonlijk enkelen... Jammer, ik draai hier al maanden mee
in het genealogisch gedeelte, maar besef wel degelijk, dat er nog zoveel anderen meer weten dan ik...
met sommige genealogen die ik in archieven of bij Familiekunde Vlaanderen ontmoet, ben ik de leerling en niet de meester.

>>> Precies om die mensen aan te trekken & indirect de kans te geven om mee te doen
       en we mekaar zo zouden kunnen verrijken & verblijden met onze kennis & ervaring...
>>> Het gaat ook niet om mijn persoontje en zoals al gezegd : ik hoef geen mod. te zijn...
       Gewoon iemand die vragen en / of info van mensen die ANONIEM willen blijven op het forum plaatsen...
       daar moet zelfs niet 'gefilterd' worden, tenzij beschadiging van sommigen - meer niet. 
       Dat ik me mogelijks wil engageren wil niet zeggen dat ik dat moet zijn;
       het voornaamste werk is sowieso het beantwoorden op het forum en dat kan ieder van ons.

Eigenlijk had ik dat vakjargon niet mogen gebruiken want wekt toch maar hilariteit op als je 't letterlijk neemt... uitleg zie #37. 
"De kracht van dwaze dromen" betekent ook dat je door enthousiasme heel veel, het 'onmogelijke' kunt bereiken :
jij met jullie groepswerk toen je zelfs nog buitenhuis werkte en... GNN zelf die ooit ook eens met zo'n kleine groep gestart is!  mvg, Greta

========================================================================================================

Toch nog zeggen dat ik dan eerder de term 'doorgeefluik' zou gebruiken (net zoals jonge koppels uit mijn vriendenkring al jarenlang
afgedankt kinderspeelgoed- en kleertjes bij mij afgeven, die ik dan doorgeef aan minder gegoede jonge ouders).
Zelf ken ik mensen die zeggen : "Op een forum... daar begin ik niet aan, daar kom ik niet op",
net zoals ik uit principe niet op Facebook wil of mijn mening niet ventileer in kranten...
Toch reeds 'onbereikbare' familie teruggevonden via Facebook omdat ik dan in mijn omgeving  aan een 'facebooker' vraag om
bvb die verre achternicht voor me te contacteren met de vraag een mailadres door te zenden...
Zo al enkele keren - indirect - contact kunnen maken met verre familie...
Eigenlijk kunnen we het ook simpel houden... Als iedereen die wel extra info of een vraag heeft bij een debat
en (uit principe) niet op een forum wil (zoals ik niet op F.B.), die kan gewoon een privémailtje naar de topicstarter sturen...
en zo toch 'anoniem' deelnemen. mvg, Greta

mon1
mon1
Re-Greta

Dus kort uitgedrukt...(althans een probeersel want ik versta het nog steeds niet volledig)
Een soort "vondelingenschuif" (met alle respect) voor mensen die anoniem willen posten in "genealogische onderwerpen".
Ik begrijp niet waarom onderwerpen (in die rubriek) zo delicaat zouden zijn dat ze anoniem moeten gepost worden.
Misschien dat ik zoiets gewoon onder mijn eigen pseudo zou posten op vraag van die anonymus, indien dat werkelijk gerechtvaardigd is.
Vele tientallen zullen er zo toch niet komen...

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Toppunt van dit misverstand is dat sommigen beweren dat ik zou aansturen op
minder vragen & antwoorden op het forum, maar dat er, integendeel zo
>>> MEER INTERESSANTE VRAGEN & ANTWOORDEN + INFO op het forum zouden verschijnen!!!
Mon zegt dan wel :
"Ik begrijp niet waarom onderwerpen zo delicaat zouden zijn dat ze anoniem moeten gepost worden."
>>> Maar, het gaat hem niet zozeer om WAT er gepost wordt; kan, zo een kind van een alleenstaande moeder of zo'n oma
      die anoniem op zoek is naar een biologische (groot)vader,

doch om WIE er niet wil posten, iemand met een zekere bekendheid of iemand die (nog) bij een ander genealogisch bedrijf publiceert of iemand van Familiekunde Vlaanderen, enz., enz. 
In het afgelopen jaar 3 keer zo'n persoon vooruitgeholpen én zijn/haar vraag in een forumdebat verwerkt. mvg, Greta

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”