Vastaa Viestiin

privacy

stefaangeerts
stefaangeerts
Sukupuu: Ei-graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

privacy

Viesti 24 Marraskuu 2015, 15:54

Enkele dagen geleden was ik graven aan het fotograferen bij ons op het kerkhof in Balen (provincie Antwerpen). Toevallig liep daar een
gemeenteambtenaar rond en vertelde me dat ik de privacy-wetgeving aan het overtreden was.

Vraag : Weet iemand hoe dit geregeld is bij geneanet ?

wimpeeters
male

Re : privacy

Viesti 24 Marraskuu 2015, 16:25

Overledenen vallen niet onder de privacy wetgeving. Mogelijk is er ergens een andere wet die dit zou verbieden, maar de privacywetgeving zeker niet.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Sukupuu: Graafinen

Viesti 24 Marraskuu 2015, 16:42

Ik denk dat Wim P. gelijk heeft, maar wil er toch nog even verder op ingaan,
want er zijn nog kerkhoven waar je aangesproken wordt om niet te fotograferen...
Hierbij een 25-tal antwoorden op de site van "Belium Digital"
http://forum.belgiumdigital.com/f6/verbod-op-fotograferen-57704.html
Ik vermoed dat elke gemeente tot op zekere hoogte zelf via politiereglement beslist of er al dan niet mag gefotografeerd worden;
best eens aan de lokale gemeente(politie) zelf vragen en ev. een toelatingsbewijsje vragen.
Het kan ook van opzichter tot opzichter afhangen, die het wellicht zelf niet goed weten... 
Ook nog een antwoord van een jurist die zegt dat het tot op zekere hoogte wél kan :
http://www.uitvaart.nl/juridisch/begraven/grafsteen-monument/klacht-fotograferen-van-graven/25734/25734
Het belangrijkste is dat we in alle sereniteit & met respect een kerkhof betreden,
maar dat weten de meeste mensen toch.   
Aanverwant forumtopic + pittig debat, vanaf #8 : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=500745.0
mvg, Greta

mon1
mon1

Viesti 24 Marraskuu 2015, 18:06

Dag

Wim vergeet dat...
-er op sommige graven reeds vooraf de naam van de nog levende echtgenoot of echtgenote vermeld staat.
-dat het graf als eigendom kan beschouwd worden van de nakomelingen
-dat de Burgemeester, volgens het gemeentereglement, mag en kan beslissen om geen toelating te verlenen voor het fotograferen van alle grafstenen.

Verder ga ik hier niet verder op in omdat ik meen dat er andere (en meer discrete) bronnen bestaan dan het systematische fotograferen van alle grafstenen.
Maar iedereen zijn "hobby", zeker...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

wimpeeters
male

Viesti 24 Marraskuu 2015, 22:13

@Mon1:

Laatste bijdrage van mezelf in dit draadje want heb geen zin om hier een eindeloze discussie van te maken.

Alle informatie die op graven staat van nog levende personen, is daar vrijwillig opgezet. De privacywetgeving in België (andere landen weet ik niet) geeft aan dat alles wat vrijwillig gedeeld wordt, niet het onderwerp van een klacht kan zijn tegen de privacy. Er staat dus niets op een graf dat onder die wetgeving valt. Maar zoals in mijn eerste post al gezegd, er kan altijd een andere wetgeving of (plaatselijk) reglement van toepassing zijn.

mvg
Wim

mon1
mon1

Viesti 24 Marraskuu 2015, 22:43

Wim

Ik ook niet, zoals reeds gezegd.

Maar wanneer men een naam van een levende partner reeds op het graf vermeld is dat niet noodzakelijkerwijs  een "carte blanche" voor "delen".
En wanneer jij dat filmt om op een commerciële website te zetten dan kan die partner je verplichten op basis van de wet op de privacy die afbeelding te wissen.
Ja of ja ?
Verder is dit in strijd met de welvoeglijkheid ; misschien mijn eigen voorbijgestreefde mening, maar je krijgt ze toch maar.

Wanneer ik volgens jouw redenering verder ga is een rouwbrief of een bidprentje dan ook een "carte blanche" om te "delen"...
Ga jij dan ook zo ver om de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen vanop dat document met naam en voornaam te publiceren ?

Ik haat "delen" zonder enige nuance ; dat wordt dan "plat" alles nemen zonder iets te vragen en het nadien gewoon...afbollen.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”