Vastaa Viestiin

Leon Warnies (1835-1903): Vlaanderen-Parijs-Zuid-Amerika-Antwerpen-Amsterdam

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
evamulder
female
Viestit: 4
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Graag zou ik mijn licht op willen steken over het volgende:

mijn Vlaamse bet-overgrootvader reist begin 1869 vanuit Frankrijk (hij woonde als Vlaming in Parijs) naar Zuid-Amerika. In Montevideo, Uruguay, krijgt hij met de zus van mijn latere bet-overgrootmoeder een dochter. Twee jaar later reist hij -nu met mijn bet-overgrootmoeder- wederom naar Zuid-Amerika, dit keer meert hij aan in Rio de Janeiro en daar krijgen zij hun eerste zoon. Via Peru, waar hun tweede kind wordt geboren, een meisje dit keer, lukt het het hen om weer op een schip te komen naar Europa (vermoedelijk Antwerpen, want daar begint hij een zaak) om zich uiteindelijk in 1875 te vestigen in Amsterdam. Daar is hij alsnog met mijn bet-overgrootmoeder getrouwt, en kregen ze nog een aantal kinderen.

Wat me intrigeert, is hoe en waarom hij die reis heeft ondernomen. Van de tweede reis weten we veel, familie van mij heeft die reis al eens nagedaan en er zijn doopakten van de kinderen gevonden in Rio de Janeiro en Lima. Op de thuisreis werd mijn bet-overgrootvader bij een blikseminslag geraakt door een omvallende mast, en daardoor werd hij blind.

Daarnaast is een groot vraagteken gerezen bij het zusje van mijn bet-overgrootmoeder. Ze was al eerder in Le Havre gesignaleerd (kind uit haar eerste huwelijk is daar geboren) en heeft dus vermoedelijk die reis vanuit Le Havre gemaakt. De in Uruguay geboren dochter van haar en mijn bet-overgrootvader belandt in Parijs, en trouwt in de Bourgonje, maar waar haar moeder is gebleven, is mij een raadsel.
Misschien is ze gestorven in Uruguay, misschien is ze terug gegaan naar Parijs waar kinderen woonden uit haar eerste huwelijk. Ze moet zijn overleden voor 1878 omdat haar eerstgeborene toen trouwde, in Parijs, en in zijn akte staat dat zijn moeder inmiddels is overleden.

Het lijkt me super om in passagierslijsten te kunnen kijken, van (zeil-/stoom-) schepen die van Le Havre naar Zuid-Amerika voeren, in de jaren 1869-1872, maar mijn kennis van het Frans is niet toereikend om te weten waar te zoeken.

Ook zou ik willen weten of er archieven zijn in Parijs, die immigratie weergeven. Het gaat om voorouders uit Nederland en België, die allemaal in de jaren 1855-1856 naar Parijs gingen en verbleven in het 11e arrondissement tot ver in de 19e eeuw.

Mijn bet-overgrootmoeder had ook al een viertal kinderen voordat ze mee ging op reis, die kinderen zijn volgens overlevering ondergebracht in een klooster in Parijs en later ook naar Amsterdam gekomen om zich te herenigen met hun moeder en stief-vader.

Wie heeft er tips, wie kan me vertellen wat een logische manier is om te zoeken?
Zeer veel dank!
Vr.gr.,
Eva Mulder - nazaat van Leon Warnies 1835-1903
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Heel boeiend familieverhaal, Eva
maar daardoor ook 'vermoeiend' (om zoeken), dat ganse traject in verschillende continenten (en verschillende talen)...
Een ondernemende familie die de mogelijkheid én de gedrevenheid had om in de 19de eeuw landen, ja zelfs continenten te doorkruisen
en die zich blijkbaar goed kon aanpassen... Familietradities die de volgende generatie(s) van kinds af meekreeg ... 
Dit om te zeggen dat onvindbare familieleden van deze familietak zowat 'overal' kunnen opduiken...

Toch zou ik aanraden om volgende vragen bij onze collega's van Geneanet Frankrijk te plaatsen :
"Het lijkt me super om in passagierslijsten te kunnen kijken, van (zeil-/stoom-) schepen die van Le Havre naar Zuid-Amerika voeren,
in de jaren 1869-1872, maar mijn kennis van het Frans is niet toereikend om te weten waar te zoeken.
Ook zou ik willen weten of er archieven zijn in Parijs, die immigratie weergeven. Het gaat om voorouders uit Nederland en België,
die allemaal in de jaren 1855-1856 naar Parijs gingen en verbleven in het 11e arrondissement tot ver in de 19e eeuw."
Dat verhoogt je kansen aanzienlijk om doelgerichte informatie te krijgen.  Ik zou de vraag in het Engels formuleren;
verleden week nog hadden we hier een Australische dame waarmee een uitvoerig Engelstalig debat...
De voertaal op ons forum is uiteraard het Nederlands, maar niemand mag tussen de mazen van het net vallen omwille van 'taal'!
Vanaf hier  http://www.geneanet.org/forum/France-91  kies je dan de gewenste regio(s).
Wel eerst de taal (onderaan links) van 'Nederlands' naar 'Français' veranderen (nadien omgekeerd).

En, nog een tip, vrijblijvend weliswaar : er is al wat meer kans op reactie als je het titeltje verandert in Leon Warnies (i.p.v. "Op reis van...");
een betere blikvanger (idem voor GNN-Frankrijk).

Je nog een fascinerende zoektocht toegewenst.  mvg, Greta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”