Vastaa Viestiin

Wijziging Privacy Akten

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
mon1
mon1
Viestit: 2872

Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja mon1 »

Dag,

Vanaf 31 maart 2019:

Nieuwe regels akten van de burgerlijke stand.

Akten van de burgerlijke stand waren tot nu pas openbaar na 100 jaar. Dat verandert voor huwelijksakten en overlijdensakten die respectievelijk na 75 jaar en na 50 jaar openbaar worden. Vanaf 31 maart 2019 kan iedereen een uittreksel of afschrift van de akte krijgen. Voor de andere soorten akten, zoals geboorteakten, blijft de termijn op 100 jaar. Die soepeler termijnen moeten genealogisch en demografisch onderzoek makkelijker maken. Deze wet van 21 december 2018 verscheen in het Belgisch Staatsblad van 31 december 2018 (Federale Overheidsdienst Justitie, Titel 11. - Wijzigingen van de wet van 18 juni 2018 , Art. 166).

Bron : Facebookpagina "Fam Vla" Mathieu Kunnen
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
joke0507
female
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja joke0507 »

Beste

Ik vroeg aan de gemeenteambtenaar enkele gegevens uit het gezin van mijn overgrootvader op te zoeken in de registers. Dat kon, maar ik moet hiervoor wel 40 euro per uur aan administratiekosten betalen :shock: Dat staat zo beschreven in hun belastingsreglement.

Dan wil ik de zoektocht zelf wel doen!
Kan de gemeente mij weigeren om de opzoeking in het gemeentehuis zelf uit voeren?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

In de gemeente Knesselare vroeg men mij om eerst een schriftelijke toestemming aan de burgemeester te vragen;
een formaliteit die overigens zelden wordt geweigerd.
Nadat dit fiat werd doorgemaild kon ik toen een afspraak maken om z-e-l-f opzoekingen te doen.
In kleinere gemeentes houdt men er geen fulltime archivaris op na en hebben beambten er wel wat anders te doen.
Ik werd er wel vriendelijk getoond wat waar zat en kopiëren kon toen aan 10 eurocent per blad.
In Bredene, waar men wel met een archivaris werkt die 50€ per uur vroeg, mocht ik ook zelf opzoeken
Hangt ook af van mens tot mens... Een archivaris van een verre gemeente zond me ooit gratis een kopie van een akte op...

Ik denk - maar men mag mij tegenspreken - dat je altijd zelf gratis kan opzoeken, maar...
sommige gemeentes zijn wellicht huiverachtig omdat dit kostbaar historisch materiaal in uitzonderlijke gevallen
werd beschadigd en één enkele keer aktes zo maar werden uitgescheurd.... gestolen dus!

Nog iemand met verdere opmerkingen of ervaringen? mvg, Greta
edwardn
edwardn
Viestit: 1559
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Tot op heden heb ik enkel positieve ervaringen met de verschillende archiefdiensten.
Zonder problemen heb ik digitale akten ontvangen van vriendelijke archivarissen uit Neerpelt, Sint-Truiden, Balen, Beringen, etc., zelfs al waren dat akten van minder dan 100-75-50 jaren geleden. Het is wel zo dat dit meestal rechtstreekse voorouders waren.

In Nederweert zat de toenmalige archivaris mij zelfs eens op te wachten met koffie en koekjes...

In sommige gemeenten is er de 50€/u regeling. Die laat ik voorlopig dan maar even rusten tot ik eventueel zelf er naartoe kan.

Ik heb ook eens een verzoekje gestuurd naar Luik voor informatie over familieleden op een kerkhof in Herstal en ook daar een vriendelijk antwoord met de gevraagde gegevens.

Ook vanuit het archief van het KML, Legermuseum in Brussel, wordt men indien mogelijk vriendelijk geholpen met een digitale kopie van de dossiers.


Edward
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10864

Re: Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Die termijnen golden al jaren in Nederland, en veel was gewoon op te zoeken in de online archieven.

De namen van personen van 100 jaar en jonger werden niet opgenomen in de online indexen, maar als men bijvoorbeeld klikte een naam in een bevolkingsregister van iemand van 100+, dan waren vaak ook zijn/haar kinderen daarin zichtbaar, die werden geboren tot circa 1939.
Dat is een aantal maanden geleden helaas aangepast, en nu zijn die bevolkingsregisters niet meer online te raadplegen.

Dat gaat echter nog verder : hier in het archief kon ik zelfs de bladzijde in het bevolkingsregister met de gegevens van mijn grootouders niet raadplegen op de fotofiches. Dat, omdat er waarschijnlijk ook personen met een geboortejaar van ná 1919 op zouden staan.
Hele rijen fotofiches zijn nu niet meer in de laatjes terug te vinden vanwege de (te) verregaande privacy.

Ik zal overigens eens navragen of die gegevens wel via de archivarissen zijn op te vragen, en of daar eventueel kosten aan verbonden zijn.

Zelf mogen bladeren in de archieven die nog onder de privacy vallen, zou mij overigens vreemd lijken, zelfs met een toestemming van de burgervader. Men zou dan immers ook onterecht de gegevens van totaal andere families in kunnen zien. En als zo'n toestemming inderdaad gewoon maar een formaliteit is, en aan een ieder gewoon verstrekt zou worden, dan heeft die hele afdekking vanwege privacy dus geen nut.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Wijziging Privacy Akten

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Joke heeft het hier over een overgrootvader terwijl ik zocht in Oost,- en West-Vlaanderen
naar (bet)overgrootouders & hun kinderen die in de 19de werden geboren (en hun aktes destijds nog niet online).
Eigenlijk heeft haar vraag dus niets te maken met privacy - zeker niet in België -
want gaat hier niet over 'gezinskaarten' zoals in Nederland.
De registers van Burgerlijke Stand van recentere tijd staan hier in gemeentehuizen niet in de rekken
voor het grote publiek... maar best ook. da-aag, Greta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”