Vastaa Viestiin

Geboorteaktes overgrootouders

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
dicycled
male
Viestit: 7
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja dicycled »

Hi,

Ik ben nieuw hier op de site.
In 1994 heb ik ooit het begin gemaakt van een stamboom, maar toen door gebrek aan tijd uit het oog verloren. Ook het gebrek aan contact binnen delen van de familie heeft me toen ook niet echt vooruit geholpen.
Nu vond ik deze gegevens terug en ben ik hem gaan verder uitbreiden met de nu wel aanzijnlijke aanvulling van aangetrouwden en kinderen etc.
In mijn eigen rechtstreekse lijn heb ik door nieuwe data vanuit de familie en opzoekingswerk hier en op Google toch nog wel een en ander gevonden, zoals de geboorte- en overlijdensdata van mijn overgrootouders, maar ik kan met geen meter hun beider ouders terugvinden.
Nu dacht ik eraan om van hen beide hun geboorteakte op te vragen, gezien ze beiden overleden zijn in Gent neem ik aan dat ik bij de bevolking in Gent moet zijn?
Ze zijn beide geboren voor 1920, dus zou ik die aktes moeten kunnen opvragen toch?
Hun overlijdensaktes niet, gezien dat nog geen 100 jaar is?
Kunnen jullie een en ander bevestigen, dan wel tegenspreken als ik fout zit? :)
Zijn er zaken die ik zomaar online kan opvragen? ik wou een geboorteakte opvragen, maar daar heb je sowieso een rijksregisternr voor nodig, en die heb ik niet van mijn overgrootouders, en ik weet trouwens niet of die nog bruikbaar zijn na een overlijden? Heb dan maar mijn eigen akte nog eens opgevraagd, dan heb ik die ook op de computer staan.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2605
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Voor rechtstreekse 'recentere' voorouders is er sowieso geen tijdslimiet.
Als er helemaal niets te vinden is online, dan je richten tot de bevolkingsdienst van desbetreffende gemeente of stad
om ter plaatse te mogen opzoeken, wat zo goed als altijd wordt toegestaan...
tenzij er nu nog uitzonderlijke Corona maatregelen in voege zijn.
Kopiëren kan ter plaatse voor enkele centen.
En, in sommige kleinere gemeentes of archieven mailt men soms een klein aantal aktes door,
maar dat is - voor zover ik weet - niet het geval voor steden en grotere gemeenten.

Voor het opsporen van welbepaalde personen kan je terecht op ons forum 'genealogische opzoekingen' (i.c. België) : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=5499&sid=70d65726a10374aab98c723811684153
liefst met zoveel mogelijk informatie of data 'bij benadering'.

mvg en succes, Greta
lanckact
male
Viestit: 77
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja lanckact »

Ik heb een aantal aktes van mijn rechtstreekse voorouders (en die van m'n vriendin) kunnen bemachtigen door een mailtje te sturen naar de bevolkingsdienst van de betreffende gemeenten. Iedere keer kwam er een mailtje met een scan van de akte terug. Aktes opvragen kan voor rechtstreekse voorouders op elk moment, ook voor aktes recenter dan 100, 75 of 50 jaar. Nooit een rijksregisternummer moeten geven. Het helpt wel als je de datum van de akte kan meegeven, anders willen ze misschien de moeite niet doen om het zelf te gaan opzoeken. Zeker in Gent zou ik daar niet van verschieten :roll:
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Hallo
Zijn beide overgrootouders in Gent geboren?
Kris

(zie ook bericht via 'berichten' van geneanet)
dicycled
male
Viestit: 7
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja dicycled »

Mijn overgrootmoeder is in Gent geboren. Mijn overgrootvader blijkbaar in Reckem, maar dat was ik toen niet zeker, nu dus bevestigd, intussen bleek hij eerst in FR te hebben gewoond en getrouwd te zijn alvorens hij nr Belgiê is terug gekeerd.
Ik heb intussen hun aktes online gevonden dankzij Krisvr hier op het forum, waarvoor onmetelijke dank :)
Maar ik zit intussen alweer vast bij haar ouders, bij zijn ouders ben ik al kunnen teruggaan tot in 1545, dus een lange bloedlijn. Maar gezien we onze achternaam wel vaar haar kant hebben wil ik daar uiteraard ook wel verder op zoeken. :)
Ik zal het in het hierboven voorgestelde forumdeel eens gaan vragen.
dicycled
male
Viestit: 7
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja dicycled »

Mijn overgrootmoeder is in Gent geboren. Mijn overgrootvader blijkbaar in Reckem, maar dat was ik toen niet zeker, nu dus bevestigd, intussen bleek hij eerst in FR te hebben gewoond en getrouwd te zijn alvorens hij nr Belgiê is terug gekeerd.
Ik heb intussen hun aktes online gevonden dankzij Krisvr hier op het forum, waarvoor onmetelijke dank :)
Maar ik zit intussen alweer vast bij haar ouders, bij zijn ouders ben ik al kunnen teruggaan tot in 1545, dus een lange bloedlijn. Maar gezien we onze achternaam wel vaar haar kant hebben wil ik daar uiteraard ook wel verder op zoeken. :)
Ik zal het in het hierboven voorgestelde forumdeel eens gaan vragen.
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Beste Didier
Je betovergrootouders zouden getrouwd zijn op 16/7/1902 in Gent, vermeldt een geneanetlid;
zie https://gw.geneanet.org/nlameire?lang=nl&pz=nelly+sandra+sonia&nz=lameire&p=alphonsus&n=van+aecker.
Het klopt, de huwelijksakte staat hier:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9PHH-1LN?i=62&cat=1913949 (of zie bovenste deel in screenshot), dan heb je meteen ook al de ouders van deze betovergrootouders.

Groetjes
Kris
GENT1902-huw.JPG
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Hier de geboorteakte van een betovergrootvader:
zie https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-959Y-S8B?i=700&cc=2138513&cat=346939 (of hierbij).

mvg
Kris
GENT1874-geb.JPG
dicycled
male
Viestit: 7
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja dicycled »

Merci, amai dat gaat hier snel, op 2 tijd dagen opeens een paar honderd familieleden erbij, en nu weer een begin van een onbekende tak, ik voel me opeens een pak rijker in geschiedenis :)

Snap alleen niet goed hoe je dit dan zo makkelijk kan vinden, want als ik naar haar op zoek was en die naam intikte kwam ik nooit daar uit.
Maar bij de Van Acker naam snap ik het, ik zal moeten leren nog meer diverse schrijfwijzes uit te proberen :) Ik probeerde al heel divers te zoeken, maar aan die extra "e" in de naam had ik nog niet gedacht :p
Gezien Maria's geboorte akte had ik ook vermoedelijke geboortejaren uitgeprobeerd, maar ook niks, zat nochtans juist qua jaren :)
Maar ik heb wel op eigen houtje de kinderen van de eerste vrouw van mijn overgrootvader teruggevonden, dus best fier :p

Ik contacteer even de persoon met de stamboom om de beschikbare gegevens recht te zetten en ook voor haar uit te breiden, zei het dan in neerwaartse zin :)

Btw, in elke acte die mijn overgrootvader ondertekende gebruikt hij steevast 2 ee's in Be(e)kaert, terwijl in de aktes duidelijk maar 1 e werd gebruikt, is dat gangbaar in die tijd, ik vroeg me dat gewoon af? Want dan snap'k dat er op een bepaald moment wel eens vergissingen gebeuren in de evolutie. Ik moet nu al opletten dat ik steeds data en schrijfwijzes goed nacheck. Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om bestaande profielen in je eigen boom te kopiëren, minder kans op overschrijf fouten.

Maargoed, ik dank je alvast, wederom, voor het snelle reageren en de hulp. Ze gaan hier bij de familie niet weten wat ze zien als ik al die info kan laten zien.

groetjes
D
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Er zou een mogelijkheid moeten bestaan om bestaande profielen in je eigen boom te kopiëren, minder kans op overschrijf fouten.
Dat soort zogenaamd handige opties heeft Geneanet niet, en dat is juist om te voorkomen dat er te veel klakkeloos zonder eigen controle in de archieven wordt overgenomen.

Juist toevallig gisteren een paar genealogen aangeschreven vanwege kronkels in hun stamboom, welke naderhand wederom veroorzaakt bleken te zijn door dat soort 'handige' overnames.
edwardn
edwardn
Viestit: 1582
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja edwardn »

En dat systeem blijft een goede zaak Wim. Soms is het misschien verleidelijk om zomaar wat over te nemen, maar het is toch veel leuker en ook wel de bedoeling om het zelf uit te zoeken.
Ik ben toevallig gisteren begonnen met wat uit te zoeken voor een vriendin en meteen bots ik op een aantal fouten. Vriend is ingegeven als broer en vriendin als zus. Ik heb dus heel voorzichtig aan mijn vriendin gevraagd of er misschien een overlijden in het gezin te betreuren was want plots hadden de ouders 4 kleinkinderen... Daar komt nog bij dat alle info van die kinderen en hun ouders met leeftijden tussen 3 en 35 jaar open en bloot te kijk staan.

Edward
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Tja, en daar sla je dus de spijker op de kop.
Niet alleen worden er fouten gemaakt, maar ze staan ook nog eens openbaar online. En sommigen kijken dan niet verder, en plakken het zo met fouten en al in hun eigen bestand.
Nu zijn overigens data van nog levenden sowieso niet of moeilijk te controleren, en dat maakt dat die fouten zich nog sneller blijven verspreiden, want vrijwel niemand weet of ziet dat het niet correct is. Nu loop je er bij toeval tegenaan.

Heb je ze de fouten gemeld ?

En daarnaast kan je vriendin ook nog verzoeken om die data te laten verbergen, hoewel dat op sommige andere sites geen makkelijke zaak is. Om op sommige sites in contact te kunnen komen met de betreffende gebruiker moet je soms zelfs al eerst een betaald lidmaatschap aangaan.
Dan is dat hier op Geneanet wel een stuk prettiger geregeld.
edwardn
edwardn
Viestit: 1582
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja edwardn »

Ik ga hem eerst zelf proberen te overtuigen Wim, maar er is al sinds oktober 2019 geen beweging.
We zullen zien.
Als hij niet antwoord kan ik mijn vriendin nog altijd een account laten aanmaken en dit bij GNN melden.

Edward
dicycled
male
Viestit: 7
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja dicycled »

Dat te kijk staan van levende nazaten is uiteraard niet de bedoeling. Hoewel het zoektochten zou kunnen gemakkelijker maken, maar om privacy redenen uiteraard begrijpelijk.

En ik controleer ook wel mijn info zover ik dan zelf kan, zo heb ik ook al, op mijn 4 dagen op deze site al enkele mensen bewust kunnen maken van enkele fouten of hiaten in hun info.
Ahja, een mens blijft bezig zo hé :) goed voor het kopje om fris te blijven :)
Vandaag foto's gekregen van mijn tante van mijn familie die ik nog nooit zag, ook foto's van mijn opa zijn stiefzus, maar daar staat dan ook iemand op die heel sterk op die zus lijkt, en dus ook wel een zus lijkt te zijn, maar waar ik geen weet van heb, dus opnieuw alle registers opentrekken om na te gaan wie dat dan zou kunnen zijn :) Kan natuurlijk ook een sprekend gelijkend nichtje zijn.
Of misschien zijn het wel nog helemaal andere zussen waarvan ik geen weet heb, wie zal het zeggen :)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10960

Re: Geboorteaktes overgrootouders

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Als hij niet antwoord kan ik mijn vriendin nog altijd een account laten aanmaken en dit bij GNN melden.
Je kunt mij ook via een privébericht zijn accountnaam doorgeven, en de namen van de personen waar het om gaat. Dan kijken we wel even of de gebruiker te bereiken is.
Voor een privébericht klikken op mijn naam links van dit bericht, en dan kiezen voor 'Een mail verzenden'.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”