Vastaa Viestiin

Opzoeken recente (<100jaar) gebeurtenissen

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
rgaller
male
Viestit: 8
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik heb een vraagje betreffende opzoekingen van grootouders en overgrootouders (de oudere generaties vind ik wel) : Mijn grootvader, die ik nooit gekend heb, is overleden tussen 1948-1955, dus meer dan 50 jaar. Kan ik een gemeente (in dit geval in Wallonië) verplichten mij toegang te geven tot deze informatie, hetzij digitaal, hetzij ter plaatse indien ik mij naar daar zou verplaatsen ? Hetzelfde voor mijn overgrootouders (waarschijnlijk gestorven tussen 1911-1940) maar in een andere Waalse gemeente.
En trouwens, bewijzen wie mijn vader is is simpel want ik heb zijn geboorteakte, maar hoe kan ik dat voor (over)grootouders ?
Dank voor alle info.
krisvr
female
Viestit: 508
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo

Lees ook hier meer over de nieuwe wetgeving:
https://historiesvzw.be/nieuws/een-vermaledijd-koninklijk-besluit-de-digitalisering-en-ontsluiting-van-de-burgerlijke-stand/
Vooral het einde (de zgn. 'update') van het artikel is duidelijk.
Vanaf 1 mei kan je de overlijdensakten van meer dan 50 jaar geleden raadplegen, wat niet betekent dat dan al alles online zal staan.

Ik heb zelf goede ervaringen met rechtstreekse contacten met gemeentes/burgerlijke stand. Maar ik vroeg wel 'oudere' akten, en met specifieke datum.

mvg
Kris
rongardener
rongardener
Viestit: 2
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Data uit periode 1910 - 1950

Viesti Kirjoittaja rongardener »

Ik ben pas enkele weken bezig met mijn stamboom. Tot mijn verbazing loopt het vrij goed. Ik heb wel voor mezelf uitgemaakt dat data die ik niet zelf kan checken in allerlei akten, dat ik die niet invul ook al staat ze op meerder stambomen wel ingevuld maar waar ik de bron niet van kan zien.
Op de site van het rijksarchief staat dat gegevens van geboorte, huwelijk en overlijden pas openbaar worden na 75 of 100 jaar, maar je vind nergens gegevens van na 1910.
Welke mogelijkheden zijn er om persoonsgegevens op te zoeken van iemand die bvb tussen 1910 en 1950 gestorven is.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Uw vraag samengevoegd bij het forumtopic over opzoeken van recentere data;
overloop eens voorgaande reacties + linkjes.

Ook via overlijdensberichten en bidprentjes kan recentere informatie worden gevonden :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=81577&t=526156&start=15
met allerlei tips & (blauwe) linkjes (p.1 en 2 via de cijfertjes 1 en 2 rechtsboven of -onder).

En, de bron van die recentere datums die u op Geneanet ontdekte,
kunnen eventueel gevraagd & achterhaald worden via het contactblad van de stamboomeigenaar
mvg, Greta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogisch Praatcafé”