Vastaa Viestiin

GENEAGRAVES : een kerkhof voor het nageslacht

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Op 02.10.2014 en 31.01.2014 werden bolgs over 'GENEAGRAVES" gelanceerd... de moeite waard om er aan mee te doen! 
Rond Allerzielen en Allerheiligen trekken R.K. gelovigen en andersgelovigen weer massaal naar de gedenkplaatsen van hun dierbare overledenen.
Een oeroude traditie, getuige alleen al de mansnaam Toussain(t) die nu en dan in de 17de eeuw opduikt in stambomen :
soms vondelingen, maar ook in vooroudergezinnen kwam het voor dat een kind dat op deze dagen werd geboren & gedoopt deze naam kreeg.

"Bedankt Geneanet" om mee aan de kar te duwen teneinde zoveel mogelijk 'grafzerken' - of beter : de mensen zelf! - te 'vereeuwigen'...
Een wedloop tegen de tijd waarbij niet alleen van oudsher de oudste graven moesten plaats maken voor de jongere generaties, maar
waarbij tijdens de laatste decennia kerkhoven (lett. tuin rondom de kerk) moesten verdwijnen voor autoparkings en... verbannen worden uit onze leefwereld.
Ik herinner me toen we met mijn grootmoeder naar het dorp gingen voor boodschappen, het normaalste zaak van de wereld was dat ze zei :
"We gaan naar 't kerkhof eens goeie dag zeggen aan je overgrootvader en die en die"... of "een intentietje doen" (= religieuze voorspraak).

Ook Bedankt Geneanet om in tegenstelling tot vorige Geneagraves blogs de foto's der grafzerken, mooi maar discreet weer te geven,
meer bepaald die der jongste generaties overledenen... het is altijd wel iemands ouder of grootouder die nog levend-ig wordt herinnerd;
toelating voor publieke afbeelding van de recente generaties op je GNN-publicatie best aan alle nazaten vragen.

Belangrijk dus om zoveel mogelijk grafzerken online te bewaren, als het maar met respect & discretie gebeurt!

Ook dit weekend een extra gedachte aan al die honderden voorouders die ons zijn voorafgegaan...
Zonder één van hen waren ook wij er niet geweest!  Onze welvaart & beschaving hebben we aan ze te danken. 
Voor gelovigen komt daar nog een extra dimensie bij (zonder die aan andersdenkenden op te dringen);
eindigend met de tekst op het gedenkprentje van mijn broer :
"Vaart wel, Peter, oog in oog met de absolute Goedheid en de perfecte Schoonheid, à Dieu"
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Volgend vraagje stond op het gelijknamige blog...   Moeten de graven minstens 100 jaar oud zijn?
Mijn persoonlijk antwoord & visie staat hierboven al vermeld.  Zo zie ik dat de slager uit mijn kindertijd (1907-1993) er al bij staat...
Als zijn nazaten daarmee akkoord gaan, dan is dat natuurlijk OK... alhoewel toch opletten om niemands gevoelens te kwetsen. 
Het gaat hem toch op de eerste plaats om gedenkplaatsen die dreigen te verdwijnen en / of waar niemand nog direct mee betrokken is. 
Verder bezit iedereen wel foto's van zijn (groot)ouders graven en zullen deze gedenkplaatsen hopenlijk niet verloren gaan.  Of?...
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Tja, als het er omgaat om erfgoed vast te leggen voordat het verdwijnt, dan zul je in Nederland alle graven ouder dan 10 jaar moeten vastleggen. In Nederland wordt een graf namelijk onbetaalbaar. Nu worden al 61% van de overledenen gecremeerd. In sommige gemeentes is dat zelfs meer dan 80%.
Daarnaast worden grafrechten vaak voor 10 of 20 jaar betaald en geregeld. Na die periode kunnen de nabestaanden eventueel besluiten de grafrechten te verlengen of het graf te laten ruimen. Als je nagaat dat in sommige gemeentes de grafrechten kunnen oplopen tot ruim € 2700 voor tien jaar, dan zullen niet alle nabestaanden ervoor kiezen de grafrechten te verlengen.
Daarentegen hangt het er natuurlijk wel vanaf op welke leeftijd iemand kwam te overlijden en hoe de huiselijke situatie toen was. Immers zullen nabestaanden de grafrechten van hun eigen ouders nog wel willen verlengen, maar voor hun grootouders en overgrootouders wordt dat wellicht anders.

Dus ja, vastleggen voor het verdwijnt... maar voorzichtigheid en respect lijken mij geboden bij publiceren.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Mooie resultaten geboekt voor GENEAGRAVES!  Meer dan 25.000 inzendingen!
Maar... laten we toch even EVALUEREN voor onze Lage Landen, want de opgegeven scores zijn globale cijfers, waar - hoe kan het ook anders -
het GNN-moederland Frankrijk het hoogst scoort!
Afgaande op de vrijgegeven foto's voor NL en B is het 'zoals bij de voetbal' : BELGIE - NEDERLAND, 1 - 1.  Vanuit NL werd slechts 1 reportage gemaakt
te Thienen (Noord-Holland) en vanuit België slechts 1 te Lesve (Namen ), als ik het goed voorheb...
Oorzaken?
- Zowel voor NL als voor B zijn al jarenlang plaatselijke en landelijke initiatieven actief...
- In Frankrijk daarentegen zijn dit soort massale initiatieven voor de meeste regio's nog niet echt van stapel gelopen.
- Maar... als daar toch nog een nood zou voor zijn om in NL en B hiaten op te vullen, dan moeten deze plaatsen IN KAART worden gebracht en...
  moet "GNN-Lage Landen" zich daar eens extra voor engageren. 
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Leuk initiatief, maar dan lees ik dit :

"Dit eerste ‘GeneaGraves Weekend’ was een enorm succes. In de lente zullen we opnieuw zo’n actie organiseren.
Nogmaals, alle deelnemers hartelijk bedankt!"

Dan krijg ik de indruk dat het alleen mogelijk zou zijn foto's te plaatsen tijdens zo'n actie. Maar dat kan toch gewoon het hele jaar door of toch niet ? Want waarom beperken tot nu en dan een weekeinde ?

Wel interessant vind ik dan dat er 62.000 namen zijn geïndexeerd van 25.000 graven. Dat betekend dus gemiddeld 2.5 personen per graf, waarmee het verschil tussen begraven in bijvoorbeeld Nederland en België tot uiting komt. Liggen er in Nederland veelal mensen alleen in een graf, op de Belgische begraafplaatsen die ik heb bezocht zag ik bijna alleen maar familiegraven met soms tot wel 5 of 6 personen per graf. Een probleem op Nederlandse begraafplaatsen is de hoge grondwaterstand. Daardoor mag men op sommige plaatsen minder diep begraven en zijn familiegraven van twee of meer personen dus niet mogelijk. Soms zijn delen van kerkhoven daarom ooit verhoogd, zodat familiegraven daar wel mogelijk werden. Daarbij ziet men in België héél vaak brede grafstenen waar feitelijk de overledenen ook naast elkaar en onder elkaar begraven liggen. Dat fenomeen komt men in Nederland ook veel minder tegen : 1 bij 2 meter met een stukje gras om rond het graf te kunnen lopen.
Dan de grafmonumenten op bijvoorbeeld Cuba, dat is nog weer een overtreffende stap waarbij zelfs de toch wel grote Belgische grafzerken in het niet verdwijnen.
Overal op de wereld is het weer anders...




     
fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

Inderdaad... In België is het heel normaal - zeker in de eerste helft van de 20ste eeuw - om op een grafzerk een portretfoto van de overledene te plaatsen.
Toen ik in Engeland het graf van mijn betovergrootvader ging opzoeken, vertelde ik aan de plaatselijke "concierge" dat het jammer was dat er nergens foto's stonden op de graven. Hij was volledig gechoqueerd dat wij dat hier doen. Voor hem was een foto op een graf bijna heiligschennis.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Die foto's heb ik inderdaad ook veel gezien in België. Ook in Nederland zie je die al soms verschijnen naast allerlei andere items op en rond een graf. Soms wordt het mij een beetje overdreven en te kermisachtig, dus ik kan me die reactie van die Engelsman ook wel enigszins voorstellen. Het is nu eenmaal ook maar net wat men gewend is.
fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

Ja, zo een kermis met kadertjes, teddyberen, vazen en dergelijke prullerijen die vervolgens niet onderhouden worden vind ik er ook wat over.
Maar met die portretfoto's bedoel ik gewoon een klein fotootje, van pakweg 10cm hoog, meestal in ovale vorm, dat verwerkt zit in de steen. Ik heb zo een beeld van mijn overgrootouders kunnen krijgen, waar ik anders geen foto meer van had.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Ooit gezien op TV - Mijn geheugen laat me in de steek, maar ik dacht dat het zowel in Zuid-Amerika als in sommige Russische deelstaten de gewoonte is om met Allerheiligen te gaan... picknicken op & rond de graven; zo van : "Jullie horen er ook nog bij"... En, daar wordt dan met het ganse dorp over elkaars overledenen gepraat en 'getrakteerd'... Raar? Alvast ook een goed middel tot VERWERKING en beter dan bij ons waar 'de dood' TABOE is geworden... Ook als kind (= jaren '60) maakten we regelmatig een ommetje langs het kerkhof (zie mijn 1°tekstje) en... als ik nu nog zo goed al die oeroude families ken uit mijn moeders dorp, dan is dat o.a. door die KERKHOFWANDELINGEN.  Zelf heb ik een jaar ergens in 't buitenland gewoond en de kortste weg om van punt A naar punt B te gaan was... een Brits militair kerkhof van de 1° W.O! Iedere dag koos ik een andere rij graven en... steeds weer die zelfde leeftijden : bijna allemaal 'jongens' onder de 25, soms eens een 'oude' van boven de 30!
Dit soort 'wandelingen' horen er nu niet meer bij, reden te meer om de Geneagraves actie volgende keer goed voor te bereiden :
goede technische uitleg en aanduiden WAAR er nog graven moeten 'vereeuwigd' worden!
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ja, ik weet welke fotootjes je bedoelt. Dat vind ik ook nog wel passen op een grafsteen. Voor de genealoog is het dan inderdaad ook handig.

Aan de andere kant is het soms weer moeilijk om een foto te kiezen om bij een persoon te plaatsen in een genealogisch bestand of boekje. Want welke kies je dan : babyfoto, kinderfoto, huwelijksfoto, statieportret bij jubilea en dergelijke, etc. etc. ? Bij reeds overleden personen, dat zijn natuurlijk de meest gepubliceerden, zie je dan vaak de laatste foto uit hun leven. ergens wel logisch, want zo zullen velen onder ons hun (over)grootouders nog wel gekend hebben, maar toch (?).
Uiteraard zijn er in boekwerkjes meerdere foto's van één persoon te plaatsen, maar op een genealogische site wordt dat wellicht wat onoverzichtelijk.

Ook mooie foto's zijn familiefoto's gemaakt op huwelijksfeesten, huwelijksjubilea en andere bijzondere familiegebeurtenissen. Vaak staan daar hele gezinnen op met ooms, tantes, neven, nichten en (klein-)kinderen. Een mooi beeld van hoe iedereen er op hetzelfde uur uit zag en altijd weer een mooi gespreksonderwerp op feestjes over wie dan wel wie was.

Er loopt hier nu een actie speciaal voor ouderen om portretfoto's te laten maken van hoe ze nu zijn. Leuk voor de familie en handig bij overlijden, want vaak zie je dat er geen echt bruikbare foto's zijn van dierbaren van vlak voor hun overlijden. Aan de andere kant wel een beetje eng...
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

In veel culturen wordt het overlijden of overgaan ook gevierd. Met name in sommige Afrikaanse landen waar soms zelfs een jaar na het daadwerkelijk begraven de familie pas een bijeenkomst houdt om het te vieren, want als je beelden van die bijeenkomsten ziet, dan denk je soms eerder aan een trouwerij dan aan een begrafenis. Compleet met live-muziek, eten, drinken en dansen.

En in Mexico hebben we dan bijvoorbeeld natuurlijk de dag van de doden op allerheiligen en allerzielen (zie wikipedia voor verdere info) en zo hebben veel culturen hun eigen rituelen en herdenkingen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

(1) Hierbij wil ik toch ook verwijzen naar het gerelateerde debat : "Foto's publiceren van grafstenen op website Geneanet", dd.21.11.2014. 
Gevraagd werd HOE FOTO's met CAMERA GETROKKEN te UPLOADEN naar GNN.  Ook ik en nog iemand (via GNN- blog) hadden extra info gevraagd... 
Blijkbaar niet zo eenvoudig want met een aantal moeten zoeken en uiteindelijk heeft collega Wim D. dan toch de oplossing gevonden!
Zie  : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=500745.0  (toegevoegd op 03.05.2016)

(2) Op datzelfde debat toch wel een pijnlijk incident... Iemand vindt tegen zijn toestemming een foto van de grafzerk van een vrij recent overleden dierbare (1946-1996)!
Heb zelf al verschillende keren benadrukt om vooral MET RESPECT om te gaan met recentere gedenkstenen!  OK, "Het is 5 voor 12" gezien de korte tijd dat graven soms bewaard blijven, maar dat is géén vrijgeleide om alles zomaar publiek te maken zonder toestemming, te meer daar foto van bewuste rustplaats reeds privé werd overgedragen (dd.24.11.2014).
Graag duidelijke richtlijnen, mensen van GNN en, zo moeilijk contoleerbaar, best onmiddellijk verwijderen op aanvraag.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Nou, in dit geval zou het zomaar eens kunnen zijn dat degene die deze foto hier op Geneanet heeft gepubliceerd wel degelijk familie is van de overleden dierbare. Zeker gezien deze persoon zelf Jos Post heet en volgens zijn gepubliceerde gegevens ook takjes in Friesland heeft. Ik kijk altijd wel even verder voordat ik ergens, misschien soms wat vreemd, op reageer.

Verder zie ik buiten deze geleende foto van dhr. Seinstra geen gegevens op Geneanet. De naam Seinstra komt zelfs niet voor in de door dhr. Post op Geneanet gepubliceerde stamboom. Dus enige vraagtekens kan men hier wel bij plaatsen.

Dan zou alleen het lenen van de foto nog enige strubbeling kunnen veroorzaken, maar ja, publiceer dan ook niet op internet en zeker niet op graftombe.nl. Wellicht zou een bronvermelding naar graftombe.nl op zijn plaats zijn, maar dan nog wordt dhr. Seinstra niet vermeld, want voor zover ik mij herinner is het op graftombe.nl niet zichtbaar wie een foto daar plaatst, maar in dat laatste zou ik mij kunnen vergissen (?).

Respect voor de dierbare overledenen is ook voor mij erg belangrijk, maar of onmiddellijk verwijderen op aanvraag in dit geval wel juist is, is dus maar de vraag.

Om een en ander weer even bij elkaar te breien, zie ook : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=500745.new#new

(netjes met .org gedaan deze keer)
fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

greetjepittery kirjoitti: 24 Marraskuu 2014, 20:54 (2) Op datzelfde debat toch wel een pijnlijk incident... Iemand vindt tegen zijn toestemming een foto van de grafzerk van een vrij recent overleden dierbare (1946-1996)!
Heb zelf al verschillende keren benadrukt om vooral MET RESPECT om te gaan met recentere gedenkstenen!  OK, "Het is 5 voor 12" gezien de korte tijd dat graven soms bewaard blijven, maar dat is géén vrijgeleide om alles zomaar publiek te maken zonder toestemming, te meer daar foto van bewuste rustplaats reeds privé werd overgedragen (dd.24.11.2014).
Graag duidelijke richtlijnen, mensen van GNN en, zo moeilijk contoleerbaar, best onmiddellijk verwijderen op aanvraag.
Een antwoordje op een redelijk oude post, maar ik zie ze vandaag pas...

Zoals ik al eerder heb aangegeven, en sorry als ik mezelf tot in het oneindige herhaal: het posten van een foto van een grafsteen heeft niets "respectloos" over zich. Het heeft ook niets te maken met "privacy": noch wettelijk (want privacy geldt enkel voor levende personen), noch in het dagelijks leven (een kerkhof is sowieso publiek toegankelijk, het posten van een foto is dus geen inbreuk op de privacy; m.a.w. het openbaart niet iets wat anders privé zou geweest zijn).
"Alles zomaar publiek te maken zonder toestemming" is géén argument hier, aangezien die grafstenen reeds publiek zijn.

Wanneer een nabestaande expliciet vraagt om een foto te verwijderen, zit ik vol onbegrip maar getuigt het inderdaad van respect om ze effectief te verwijderen. Wanneer niemand vraagt om een bepaalde foto te verwijderen, is er - voor mij althans - geen enkele belemmering om alle grafstenen ter wereld te fotograferen, op internet te plaatsen en zo mogelijk te indexeren.
Ik had gewild dat dit vroeger ook al mogelijk was: de grafstenen van mijn 4 grootouders en slechts 2 van mijn overgrootouders bestaan nog. Alle anderen zijn voor eeuwig verdwenen. Ik zou zo graag willen dat er iemand die zerken gefotografeerd had voor het te laat was...

Soit, bij deze wens ik jullie alsnog een prettige week toe :)

Groetjes,
Tom
mon1
mon1
Viestit: 2871

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja mon1 »

@Carlos,

Nog geprobeerd ?
Opladen van beelden voor niet-premium-leden is beperkt tot 250 Mo. behalve voor archieven en grafstenen.
Indien je ze naar de juiste plaats verzond, zouden er geen problemen mogen zijn, volgens mij.

@Tom,
Waarschijnlijk heb je, wettelijk gezien, gelijk.
Maar die grafstenen zijn wel aangebracht en dus feitelijk eigendom van de nakomelingen.
Die meestal wel nog leven.
Niet dat ik deze stelling onderschrijf, maar men zou wel eventueel privacy kunnen inroepen voor het publiceren van beelden van eigendommen.
"Street-view" kan ook gestopt worden wat dat betreft.
En de straat is ook "publiek"...
Op gevoelsvlak heb ik het nog steeds moeilijk bij dit massaal opladen van graven die niets met onze eigen genealogie te maken hebben.
Maar iedereen is vrij om daarover zijn eigen mening te hebben.
En die mening probeer ik steeds te respecteren.
Moesten we allemaal dezelfde mening hebben zou het niet plezant meer zijn.

Ik hoop alleen dat we niet in hetzelfde schuitje terecht komen als de zaak van de rouwbrieven, waar (of men dat nu spijtig vindt of niet) sommigen ook reeds mochten inbinden of aanpassen.

Mvg

Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”