Vastaa Viestiin

GENEAGRAVES : een kerkhof voor het nageslacht

fluffy82
male
Viestit: 274
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja fluffy82 »

mon1 kirjoitti: 24 Maaliskuu 2015, 20:26 @Tom,
Waarschijnlijk heb je, wettelijk gezien, gelijk.
Maar die grafstenen zijn wel aangebracht en dus feitelijk eigendom van de nakomelingen.
Die meestal wel nog leven.
Niet dat ik deze stelling onderschrijf, maar men zou wel eventueel privacy kunnen inroepen voor het publiceren van beelden van eigendommen.
"Street-view" kan ook gestopt worden wat dat betreft.
En de straat is ook "publiek"...
Op gevoelsvlak heb ik het nog steeds moeilijk bij dit massaal opladen van graven die niets met onze eigen genealogie te maken hebben.
Maar iedereen is vrij om daarover zijn eigen mening te hebben.
En die mening probeer ik steeds te respecteren.
Moesten we allemaal dezelfde mening hebben zou het niet plezant meer zijn.
Hmmm... Ik snap je standpunt hoor, maar ik kan er niet echt mee akkoord gaan. Ja, de grafsteen is eigendom van de familie. Maar dat belet niet dat je er een foto van mag nemen. Anders zou je van huizen, gebouwen, boten in een haven enz óók geen foto's meer mogen nemen.
Google street view is een goed voorbeeld: je kan enkel de genomen beelden aanvechten als er effectief iets op staat wat de privacy van levende personen schaadt of zou kunnen schaden. Bijvoorbeeld een nummerplaat, of iemand die naakt aan het zonnen is in zijn tuin. Een grafzerk is per definitie van een overleden, dus kan die geen nadeel ondervinden aan het verspreiden van een foto.

Zoals je zelf zegt: iedereen zijn mening, en die moet gerespecteerd worden. Vandaar dat ik ook een foto of andere informatie zou verwijderen mocht een levende persoon me daar om vragen (dat is trouwens al gebeurd). Maar aan de andere kant vind ik ook dat er niet moet gelobby'd worden met "valse informatie". Het nemen en publiceren van foto's van grafzerken en doodsprentjes is 100% legaal. En ik ben ben zeer blij dat het zo talrijk gebeurt: ik heb via ellenlange lijsten met doodsbrieven al verschillende ontbrekende familieleden ontdekt!

Soit, we zijn nog allemaal vrienden en genealogie is nog steeds belangrijk dan blijven doordrammen over steeds hetzelfd eonderwerp. Waarbij mijn verontschuldigingen voor dit weer op te rakelen. Ik ga het nu proberen laten rusten :)

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hierbij ook nog 'een duwtje aan de kar' voor 'het begraafplaats weekend' bij GNN :
http://www.geneanet.org/actueel/index.php/post/2015/04/Geneanet-Weekeind-Een-begraafplaats-voor-het-nageslacht-1-3-mei-2015.html
Op deze blog, maar ook voorheen al, kwam vooral vanuit Nederland de terechte opmerking dat deze actie "te laat" en "overbodig" zou zijn...
Eerst en vooral werd dit initiatief vanuit FRANKRIJK (het moederland van GNN!) gelanceerd en
daar zijn de jarenlange indexeringen van gedenkplaatsen bijlange nog zo ver niet gevorderd als bij ons!
Wat betreft NL + VL zou het de moeite zijn om eens de HIATEN in kaart te brengen : waar werd nog niet gefotografeerd? 
Probeer via de Geneagraves-zoekrobot zelf uit te vissen WAAR (delen van) kerkhoven nog niet in beeld werden gebracht...
Hoe dan ook, zelfs bij enig 'dubbel werk' blijft het de moeite waard :
- handig om bij GNN zelf een grote beeldbank te hebben
- werden alle plaatsen (volledig) gedigitaliseerd?
- zijn de indexeringen OK?
- keuze uit de mooiste en duidelijkste beelden
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Nog even namijmeren bij de GENEAGRAVES actie van dit verlengde 1 mei weekend...
Zelf denk ik wel eens : voor mij hoeft het niet echt, want ik (be)houd zo veel liever die levende herinneringen en foto's van mijn dierbare overledenen... En toch!...
Voor vele mensen en in nogal wat situaties zijn deze gedenkplaatsen wél BELANGRIJK, temeer daar het nu al "5 voor 12" is en grafzerken niet zolang meer bewaard blijven...
De achtergrondfoto bij de campagne vind ik zowel sereen als mooi : een soldatenkerkhof met allemaal eendere grafzerken met elk een rozenstruikje...
oh zo belangrijk voor nazaten om een foto in bezit te hebben van een geliefd familielid dat sneuvelde in Wereldoorlog 1 of 2...
mvg, Greta

PS-1 - Als het dit weekend niet lukt voor jou, dan is eender welke zonnige dag ook OK natuurlijk om naar een kerkhof of andere gedenkplaats te trekken.
PS-2 - Na 20:30 - Zo te zien loopt (liep) er bij sommigen toch wat mis bij de GENEAGRAVES CAMPAGNE...
Zelf zou ik het geen 'reclame' noemen want het gaat om promotie van iets dat vele genealogen nauw aan het hart ligt : de gedenkplaatsen van hun dierbaren.
Op mijn GNN-stamboom zie ik die achtergrondfoto enkel : op mijn 'privé' openingsblad en op GNN-blog en -forum,
Maar ik zie die foto nergens op mijn stamboom zelf, ook niet op andermans stamboom die ik 'bezoek'... een goede & weloverwogen keuze, dacht ik.
In de toekomst zou het wellicht beter zijn om op de foto zelf aan te geven hoe lang deze campagnefoto blijft staan, want voor sommigen was het toch wel even schrikken. 
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Ook zo werkt het...
Recent via de nieuwsbrief : "Geneanet houdt u op de hoogte" van aangevraagde familienamen,
2 automatische aankondigingen gekregen van 2 grafzerken van overleden naamgenoten die bij Geneagraves werden geïndexeerd... 
Duidelijke beelden en een bedankje aan A.B. uit Stene!
mvg, Greta
do88
do88
Viestit: 26
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja do88 »

Dankzij "Geneanet houdt u op de hoogte" heb ik een foto gekregen van geneagraves ! Blijkt het het graf van mijn overgroot-ouders en 1 van hun zonen te zijn.
Vermits ik helemaal niet wist waar ze begraven waren, was dit wel een verrassing!! maar nu voel ik mij verantwoordelijk voor dit graf wat moet ik of kan ik doen ?? weet iemand dat ??
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Heftig... 

Wat nu te doen ?
Contact opnemen met de beheerder van het kerkhof lijkt mij de beste optie. Die is vast via Google wel ergens te vinden en anders contact opnemen met de gemeente waarin het kerkhof zich bevind. Zij kunnen U zeker verder helpen met info.

Geen idee hoe het een en ander in België geregeld is, maar hier in Nederland worden graven geruimd als er langer dan één jaar geen grafrechten zijn betaald.

do88
do88
Viestit: 26
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja do88 »

Ja idd zal ik zeker doen !! eerlijk gezegd ik weet echt niet hoe het in Oostende gaat maar de overlijdensdata zijn 1926 voor 1 zoonn 1952 voor mijn over-grootmoeder en 1954 voor mijn over-grootvader !! ik kon mij niet voorstellen dat het graf er nog was :-)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Goeiemorgen mevrouw,
Noorderbuur Wim gaf reeds de correcte instructies, als Vlaamse zou ik er nog volgende aan toevoegen :
- best meteen in actie schieten want je weet maar nooit als de vergunning bijna ten einde loopt
(normaal staat bij het graf zelf wel een plaatje met verwittiging en ultieme vervaldatum).
- zo mogelijk eens de situatie ter plaatse bekijken; aan de ingang van kerkhoven vind je meestal ook allerlei info.
- je kan natuurlijk ook contact opnemen met de persoon die zo vriendelijk was om de grafzerken aldaar te fotograferen;
mailadressen mogen we hier niet doorgeven, maar kijk eens via forumdebat : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=508992.0
waardoor u deze heer via zijn GNN-contactpagina kunt bereiken (o.a. voor juiste plaats van het graf), maar ook de gemeente kan dat doorgeven).
- En... soms loont het de moeite om uit te vissen ter plekke w-i-e de concessie voor het graf verder betaalt...
zo leer je nog verre verwanten kennen en een stuk van je familiegeschiedenis.
mvg, Greta
do88
do88
Viestit: 26
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja do88 »

Mijn eerste stap was idd een mail sturen naar de fotograaf die ook zo vriendelijk was om mij de details door te sturen maar dan wist ik echt niet meer wat te doen :-D

Hartelijk dank voor uw snelle reactie :-) en de goede tips ! 
pippoke
pippoke
Viestit: 12
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja pippoke »

Hallo
Vind het een perfect initiatief maar heb een Lumia en dat is op windowbasis en daar hebben jullie geen app voor.
Heb het volledig oude kerkhof van Merksem gefotografeerd in totaal een 1700 fotos.
Toen las ik dat er een oplossing was voor personen die geen android gebaseerd toestel hebben. Heb een mailtje gestuurd en kreeg antwoord dat ik ze kon versturen via wetransfer.com.

Heb dat gedaan een 5 tal mailtjes want 1700 fotos is toch wel 7;56 gb
Als je dat verstuurd krijg je een bevestiging van wetransfer com met daarbij de vermelding tot wanneer de bestanden er kunnen afgehaald worden. Je krijgt dan effectief ook een mail dat het bestand gedownload is.

Ik zag de datum dat het bestand beschikbaar was komen en voorbijgaan maar geen mailtje van geneagraves.
Ben dan naar facebook gegeaan en daar een oproep gedaan en kreeg bericht er is iets foutgelopen kan je het alsnog versturen.
Heb die 7,56 gb een tweede maal verstuurd in 5 mailtjes en nu ben ik weer aan het wachten want ik krijg weer geen bevestiging. De bastanden zijn nog beschikbaar tot 10-6.
Ik hoop dat er iemand de bestanden afhaalt. is uiteindelijk de bedoeling dat ik ze dan zal indexeren, de naam van de personen staat  meestal al in de bestandsnaam. Jullie weten ook dat het één per één doorgeven van en bestand enorm tijdrovend is dus please haal ze eraf en zet de bestandsnaam erbij.

Ik doe dat wel degelijk voor de gemeenschap want op dat kerkhof ligt niemand van mijn familie begraven en ik zie ook heel regelmatig graven verdwijnen want dat kerkhof wordt op termijn een park.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ik heb het doorgegeven en hopelijk zijn ze nog op tijd om een en ander te downloaden.

Alvast bedankt voor Uw moeite  :) .
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Er komt alweer een "GENEAGRAVES WEEKEND" aan :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2015/09/geneanet-weekend-een-begraafplaats-voor-het-nageslacht-17-18-oktober-2015
Daarom dit interessante megadebat met allerlei info, links, tips en standpunten
nog eens in de schijnwerpers zetten.

Voor het eerder TECHNISCH aspect van Geneagraves best je vragen stellen op het 'technische' forum :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=26

Doorsturen naar GNN kan natuurlijk het ganse jaar door, wanneer je tijd & zin hebt,
maar let wel op na volgend weekend want...
dan worden massaal overal gedenkplaatsen opgepoetst en...
worden de kerkhoven rond Allerheiligen weer één prachtige bloemenzee...
(Mooi, maar niet altijd 'praktisch' om foto's te nemen dan).

Ook dit forumplaatsje (meer bepaald #4) komt hier tot zijn recht :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=523385.0

PS - Rechts onderaan of bovenaan kunnen de vorige bladzijden 1 en 2 worden opgevraagd.
mon1
mon1
Viestit: 2871

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja mon1 »

greetjepittery kirjoitti: 15 Lokakuu 2015, 09:36 maar let wel op na volgend weekend want...
dan worden massaal overal gedenkplaatsen opgepoetst en...
worden de kerkhoven rond Allerheiligen weer één prachtige bloemenzee...
(Mooi, maar niet altijd 'praktisch' om foto's te nemen dan).
Dag

Er zijn andere dagen genoeg om foto's van kerkhoven te nemen.
Blijf er uit respect weg rond Allerheiligen en Allerzielen om jullie hobby (?) uit te oefenen.
Dus niet alleen "niet praktisch" maar ook helemaal niet welvoeglijk om zich met fototoestel en iPod tussen mensen te wringen die hun doden herdenken...
't Is maar hoe je het aanvoelt, hé...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Volledig akkoord Mon!
Het spreekt voor zich en een oprechte "Sorry" als mijn oproep negatief overkwam bij jou.
Dat was zeker niet de bedoeling - integendeel!
Ieder van ons gedenkt binnenkort zijn overleden geliefden en
dat moet  inderdaad in alle SERENITEIT kunnen gebeuren.
mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : GENEAGRAVES

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Ook deze keer via het forum het GENEAGRAVES WEEKEND PROMOTEN :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/05/geneanet-weekend-een-begraafplaats-voor-het-nageslacht-14-15-mei-2016
Mooi weer voorspeld en makkelijk te combineren met een (voorouder)uitstapje.
Belangrijk dat deze herdenkingsplaatsen worden vereeuwigd voor volgende generaties, maar :
- wel in alle fijngevoeligheid naar andere kerkhofbezoekers toe en
- best eens checken welke plaatsen nog niet aan onze GNN-collectie werden toegevoegd via
http://www.geneanet.org/gallery/?action=detail&rubrique=monuments&id=5664918&random=1
TIP-1 : Om te zien of al veel graven werden geïndexeerd voor een dorp of stad, vraag in het linkerblok,
            via 'plaats' eens één of meer 'gemeenten' aan, ev. in combinatie met een persoonsnaam + verder verfijnen.
TIP-2 - Overloop desgewenst ook vorige en volgende bladzijde via cijfertje 1 of 2, rechtsboven of rechtsonder,
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”