Vastaa Viestiin

Oude groepsfoto's

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Oude groepsfoto's

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hallo Robbe,
Naar aanleiding van je je vraag
Toch wel een mooi initiatief om foto's via Geneanet digitaal te willen delen (sharing, zoals Engelstaligen dat mooi verwoorden)!
Zelf bewaar ik nog een ganse serie GROEPSFOTO'S en denk dan telkenmale hoe ik verwanten hiermee zou kunnen verblijden;
omgekeerd gaf mijn grootvader ooit een stapeltje oeroude foto's cadeau aan de Hollandse tak... hoe graag zou ik ze nu in mijn digitale collectie hebben! 
Of, mijn vader die in het toenmalige "Belgisch Congo" werkte en o.a. een ganse serie groepsfoto's in zijn album had steken...
Hierbij alvast volgende blog van 27.11.2014 : familiefoto's toevoegen
Stel gerust bijkomende vraagjes zo nodig.  mvg, Greta
PS-21.05.17 - Nog 2 recentere GNN-blogs :
familiefoto's uploaden en beheren  en  media samen met gedcom opsturen  + edits bij de 8 commentaren
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Groepsfoto's zijn mooie aanvullingen op genealogische werkjes. Vaak zijn het gezinsfoto's of groepsfoto's gemaakt ter gelegenheid van een jubileum of andere blijde gebeurtenis. Personen uit het verleden krijgen daarmee een gezicht.

Soms is het wat lastig om een duidelijke lijst met namen bij zo'n foto te plaatsen, van links naar rechts maakt het echter niet altijd even duidelijk. Een oplossing is een sjabloon maken met de omtrekken van de personen op de foto :

Kuva

Dat lijkt ingewikkeld, maar is het niet. Een ieder die een computer heeft heeft daar tegenwoordig ook vaak al een scanner/printer bij. En dat zijn handige dingen. maar hoe nu precies zo'n sjabloon te maken : men neme de foto en een stuk overtrekpapier (of eventueel bakpapier) en trekt daarop met potlood de omtrek van de personen op de foto over. Zo kun je dat dan nog wat corrigeren met een gummetje en eventueel niet relevante personen weglaten :

Kuva

Als het sjabloon in potlood gereed is deze overtrekken met een zwarte stift. Vervolgens de foto en het sjabloon inscannen en onder elkaar op of naast elkaar op een bladzijde plaatsen. Het mooiste is om het sjabloon de zelfde grootte te geven als de foto. Zo zijn de personen in een oogopslag van de foto naar het sjabloon te herkennen. Zelf plaats ik dan pas de cijfertjes in de personen :

Kuva

Als er meerdere generaties op een groepsfoto staan, dan maak ik per generatie een kolom en begin de nummering op het sjabloon met de oudste persoon en zijn eventuele echtgenote. Tussen de echtparen laat ik dan een regel open en bij de kinderen vermeld ik tussen haakjes het nummer van hun ouders. Zo is het geheel duidelijk wie wie is en wie wiens ouders of kinderen zijn. Meestal beperk ik de data bij de personen tot het geboorte- en eventuele overlijdensjaar, maar alles is natuurlijk mogelijk.



gdelamper
female
Viestit: 49
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja gdelamper »

Bedankt,

Dit alternatief voor mijn manier komt als geroepen. Ik zette op een (digitale )kopie de naam boven, op  of onder de persoon in Paintshop pro.
Dit is veel  beter!


Gina
johanallard
johanallard
Viestit: 124
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja johanallard »

Zie de foto's in bijlage.
Hoe vinden jullie dit ?
Het is het resultaat van een online edit van de foto.


Groetjes, Johan
Liitteet
Test 1.jpg
Test 2.jpg
Groetjes,
Johan
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Ook een optie. Zo zijn er nog wel wat methoden te bedenken en het hangt ook wat van de ruimte op de foto af.

Wellicht had ik persoonlijk de personen op deze foto gewoon van badges voorzien met een nummer, dus gewoon die bolletjes kleiner en dan op het borstzakje van de persoon. Daar is hier ruimte voor en dat scheelt ook weer schermruimte.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Een mooi forumdebat dat me meteen aan 't broeden zette op nog wat ideeën over GROEPSFOTO'S...  Het zou eigenlijk wel tof zijn als we via GNN niet alleen een Geneagraves project hebben, maar... ook een klein project met groepsfoto's zouden kunnen opstarten.  Persoonlijk vind ik die 'levende mensen' nog belangrijker.  Hierbij denk ik niet alleen aan de klassieke familiefoto's (die niet iedereen wil delen...), maar bijvoorbeeld
ook aan KLASFOTO'S. Weet je dat deze al meer dan een eeuw bestaan?!? Zo heb ik een klasfoto van mijn oma in (toen nog) het zevende leerjaar... dat was in 1910!  Een dertigtal meisjes met schort aan, op hun schoolbanken en bezig met een groot tafellaken te borduren (voor in hun bruidskist!).  Mijn oma wist natuurlijk nog alle namen van die meisjes en met wie ze getrouwd waren, enz. Die foto is bij mijn moeder en best mogelijk dat ze de meeste meisjes ook nog herkent...  Plaats hem hier binnenkort eens als voorbeeldje.
Verder zijn daar ook nog groepsfoto's van soldaten, gemeentebesturen, allerlei verenigingen, processies & toneelopvoeringen, enz., enz.  mvg, Greta
PS - Je kan die groepsfoto's natuurlijk ook meteen op je GNN-stamboom zetten, alhoewel die dan niet zo makkelijk te vinden zijn door iedereen...
johanallard
johanallard
Viestit: 124
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja johanallard »

Eigenlijk ben ik pas begonnen met groeps- in mijn geval gezinsfoto's van Okegem online te plaatsen.

Geneanet > Zoek > Verzamelingen doorzoeken > Foto's >  Plaats > Okegem
of http://nl.geneanet.org/gallery?rubrique=portraits&nom=&prenom=&all_prenoms=0&annee_debut=&annee_fin=&pref_loc=&country=&region=&subregion=&place=Okegem&motcle=&source=&ignore_each%5B%5D=+&action=search&rubrique=portraits&sub_frm54f1ad0697005=Zoeken&ajax_ok=1

Je kan de personen die te zien zijn linken als vermelde personen.
Je kan er ook commentaar kwijt.

Ideaal zou zijn, je plaatst je cursor op het gezicht van een persoon en ziet de naam (bij facebook is dat zo) , een naam waar je kan op clicken naar de persoonfiche.  ???
Groetjes,
Johan
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Mooi en bedankt voor de links! Wat mij direct opviel bij de groepsfoto van 'Helpers Frans' was de meneer helemaal bovenaan...
Iemand uit de buurt toonde me een familiefoto uit de jaren 1950 en daar zag je bovenaan ook zo iemand 'in de hoogte' er bij staan...
Van haar was het een later 'bijgeplakte' foto van haar vader die op dat moment al overleden was.  Misschien ook bij deze foto?
Toch maar even melden want... zou ons op een dwaalspoor kunnen brengen.  mvg, Greta
johanallard
johanallard
Viestit: 124
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja johanallard »

Klopt, de vader is op de foto "geplakt", hij was overleden toen de moeder en kinderen gefotografeerd werden.
Groetjes,
Johan
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

En nog iets over oude groepsfoto's : van klasgroepen, soldaten, verenigingen, maar ook van die grote, kinderrijke gezinnen van weleer.
HERKENBAAR? Uit eigen ervaring weet ik dat je meestal wel je eigen familieleden kan identificeren,
zo herkende ik meteen mijn oma als 14 jarige tussen een grote groep meisjes;
daarbij kunnen de oudste familieleden zeker helpen... meteen leuk voor hen.
Voor wie deze weg nog niet ontdekte, gewoon es 'googelen' op OUDE GROEPSFOTO'S.
Hier een grote, mooie collectie oude groepsfoto's (NL + VL), met telkens bron & onderwerp.
Eén van die tientallen sites (+ verdere links); de moeite om op verkenning te gaan >>> TIP : verfijnd zoeken door er een plaatsnaam aan toe te voegen.
Ook op Geneanet kan al aardig wat gevonden worden en... kan je zelf deelnemen!
NB - Best bron vermelden en toelating vragen als je foto's wil publiceren van anderen, want nogal wat mensen zijn daar gevoelig voor.
En... voor wie voorgaande presentaties van W.D. en J.A. nog niet bestudeerde, zeker es kijken 'hierboven'.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Voor de volledigheid verwijs ik even naar deze blog over in ontwikkeling zijnde nieuwe mogelijkheden : http://nl.geneanet.org/actueel/post/2015/09/binnenkort-op-geneanet-een-nieuwe-manier-om-uw-familiefotos-en-gescande-documenten-te-uploaden
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

In de tekstjes # 5 en 9  al op het belang gewezen van die nostalgische KLASFOTO's; vandaar nog eens apart in het daglicht.
We hebben er allemaal wel een serie in huis en... met wat geluk vind je nog enkele van die 'schatten' niet alleen 'op zolder',
maar ook oude klasfoto's op internet.
>>> Even aanklikken voor locatie + verdere doorverwijzingen

En verder, gewoon eens op "Oude klasfoto's" googelen. 
Heel wat projecten, compleet met forums & blogs   
>>> Uiteraard ook eens kijken wat er in eigen huis al te vinden is...
>>> En... er al aan gedacht om je klasfoto's via GNN met velen te delen?
sylviav
female
Viestit: 19
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja sylviav »

Hallo allemaal,

Zelf heb ik een oude groepsfoto liggen, gemaakt ter gelegenheid van een huwelijk rond, vermoed ik aan de kledij te zien, 1900. Slechts één persoon kan ik met enige waarschijnlijkheid thuisbrengen dankzij een paar oudere portretten van haar, namelijk mijn overgrootmoeder. Nu had ik de groepsfoto graag op geneanet geplaatst om te vragen wie er eventueel andere personen herkent.
Hoe doe ik dat? Ik ben nieuw hier...

mvg
Sylvia
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10831

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja wimdeckers »

Een foto kunt U toevoegen aan Uw bericht door op de groene tekst "Een bestand toevoegen" onder het invoerscherm voor tekst te klikken. Vervolgens kunt U de foto selecteren op Uw PC en plaatsen.

Een goede plek op het forum lijkt mij onder het hoofdstuk "Dagelijks leven van Uw voorouders". Maak dan in de titel van het bericht zoveel mogelijk duidelijk om welke plaats, gebeurtenis, periode of personen het gaat.
sylviav
female
Viestit: 19
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re : Oude groepsfotos

Viesti Kirjoittaja sylviav »

Dank u voor het snelle antwoord!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”