Vastaa Viestiin

Bidprentje van 1 persoon met verschillende tekst?

oberben
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Waarom heeft een overleden persoon twee verschillende soorten bidprentjes wat betreft de tekst achterop?

Het ene bidprentje begint met: een liefdevolle echtgenoot etc.
Het andere bidprentje; Na een leven van altijd klaar staan etc.
Het gaat in beide gevallen om dezelfde persoon.
krisvr
female
Viestit: 506
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: bidprentje

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Ik zou denken: ene tekst voor familie, andere voor vrienden en kennissen maar het kan ook zijn dat er onenigheid was over de tekst en dat er daarom twee teksten werden gemaakt.
Ik hoorde bv. ook al over twee vieringen omwille van onenigheid, weliswaar maar één officiële/publieke.

Kris
deziree
deziree
Viestit: 12

Re: bidprentje

Viesti Kirjoittaja deziree »

Zeer goede vraag! ik heb ook bidprentje van één en dezelfde persoon en daar zijn buiten de tekst ook verschillende afbeeldingen op te vinden. Ook ik vraag mij af waarom dit is gedaan. Ik kom dit ook wel vaker tegen maar tast daarmee nog steeds in het duister. Wie kan en wil ons daar iets meer over vertellen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ieder familie zal haar eigen redenen gehad hebben en Kris gaf daar al enkele van.

Gaat het bij jullie om recente 'bidprentjes'?
Immers, de motivatie om verschillende prentjes te verdelen kan anders zijn voor oudere exemplaren.
Zo zie ik in eigen familie dat een zus van mijn oma pas vele jaren later een 'doodzantje'
met een foto van haar ouders (mijn overgrootouders) ronddeelde aan de familieleden;
iets wat ten tijde van de begrafenis meestal niet mogelijk was, zo tijdens Wereldoorlogen, de crisisjaren in de jaren '30.
En... ze maakte de tekst lichtjes eigentijdser (in de jaren '50)...
In onze tijd willen sommige families misschien een meer persoonlijk herdenkingskaartje alleen voor de intimi bestemd...

mvg, Greta

>>> Nog iemand met gevallen uit eigen familie,- of vriendenkring zonder daarom namen te moeten noemen.
deziree
deziree
Viestit: 12
De bidprentjes waar ik het over heb stammen af uit de jaren 60.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Je hebt het over 'verschillende' bidprentjes, Déziree...
Geen namen noemen, maar... komen die prentjes allemaal uit één familie en/of uit één dorp?
Dan zou het wel eens copycatgedrag kunnen geweest zijn of toch iets dat 'in' was daar...
Het al dan niet kerkelijk zijn (namelijk prentjes met kath. formules) speelt voor ca. 1967
nog niet echt een rol, toch niet in dorpen; in stadjes en steden mogelijks wel.

Te achterhalen of die prentjes van een andere datum zijn?
Mogelijks te zien aan de verschillende drukkerijen onderaan (die destijds werden vermeld).

En, nu van mijn moeder (bijna 92) gehoord dat die bidprentjes van mijn overgrootouders,
met hun foto + licht gewijzigde tekst erop, werden uitgedeeld aan de familie n.a.v. een jaarlijkse gedenkmis.

Hopelijk ook nog wat inspiratie voor topicstarter Odilla. mvg, Greta
deziree
deziree
Viestit: 12
Hoi Greet,
Waar ik het over heb ging in principe over één persoon, één bidprentje is met een foto van de persoon in kwestie. Daarnaast zijn er diverse van deze persoon met wel dezelfde tekst , maar de voorzijde zijn allemaal anders. Paarse randen en met diverse kerkelijke afbeeldingen. Laatst kreeg ik een partij bidprentjes van een persoon en ze waren allemaal familie van elkaar . Daar zaten ook bij dezelfde personen verschillende voorkantjes, maar de teksten waren ook daar weer het zelfde. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgeleg en verneem het graag hoe dit zit. Alvast bedankt. ;)
oberben
female
Viestit: 2
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
De bidprentjes zijn van een dezelfde persoon, de voorkant is hetzelfde, de achterkant waarop de tekst staat is verschillend. Op het ene bidprentje staat de datum 2 mrt 1966 (dag van overlijden) op het ander bidprentje (met een andere tekst) staat ook nog de datum van de begrafenis nl. 5 mrt. 1966 erbij en een andere tekst.

Groet Odilia.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Dat er voor 1 overledene bidprentjes met verschillende voorkanten waren, moet je niet als een probleem zien, Deziree;
zowel tekening als tekst (zo een Bijbelvers) kon anders zijn.
Het gebeurde wel vaker dat er vroeger prentjes met verschillende voorkanten voor 1 persoon
werden aangereikt in de kerk; heb ze ook in mijn collectie.

Denk aan de Communieprentjes (zowel Eerste als Plechtige); zelf had ik er wel meer dan 5 verschillende
en op de eerste schooldag na het Communiefeest mochten klasgenootjes er dan eentje uitkiezen.

En, wat die prentjes met paarse randen betreft : typisch voor de rijke(re) klasse want kleurendruk is duurder;
ook niet zo oud als de zwart omrande prentjes.

Groetjes, Greta
deziree
deziree
Viestit: 12
Hallo Greet
Ik zag het ook niet als een probleem hoor, ik was alleen benieuwd naar de betekenis er van.
In ieder geval bedankt voor het antwoord. ;)
Met vriendelijke groet van Désirée
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Ik heb er hier ook een paar bidprentjes van één en dezelfde persoon met andere voor- en achterkant (zelfs 3 verschillende voorkanten).

De redenen hiervoor zijn wellicht vrij simpel :
Meestal, voordat de foto van de overledene zelf gemeengoed werd, staat er op de voorkant een afbeelding van een heilige of een Bijbelse gebeurtenis afgebeeld. De ene 'vindt nu eenmaal meer steun' bij de ene dan bij de andere heilige, en men had dus een keuze. Dat geldt ook voor de teksten achterop : de ene tekst spreekt iemand gewoon meer aan dan de andere.
Overledenen werden later ook nog herdacht in aan hen opgedragen kerkmissen. Wellicht werden daar ook weer (nieuw gedrukte) bidprentjes uitgereikt (?).
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Viestit: 10830
Net even snel in het doosje met bidprentjes, verzameld door mijn oma, gekeken, en ik kwam voor haar vader zelfs 4 verschillende bidprentjes tegen.
De Bijbelse teksten op de achterkant zijn allemaal identiek, alleen staan op een van de bidprentjes zijn data en foto op de voorkant.

Jacobus de Koning 1850-1936.jpg

Helaas staat er op de bovenste drie geen naam van de drukker. De onderste is waarschijnlijk elders, en wellicht later gedrukt, want het papier is wat steviger, en de druk is scherper. Iets wat mijn vermoeden van verschillende bidprentjes bij verschillende herdenkingsmissen ietwat versterkt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”