Vastaa Viestiin

'Pannenhuis', Conscienceplein + Maris-Stella instituut, Antwerpen

tiany
tiany
Viestit: 35
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Ik ben al jaren op zoek naar oude foto's van het Pannenhuis op de Conscienceplein 3 te Antwerpen.
Mijn Grootmoeder Emerence Vanwalleghem was daar cafe-uitbaatster, waarschijnlijk ergen tussen 1925 en 1940, ik weet geen juiste datums. Helaas bestaat er geen enkele foto van haar en het Pannenhuis, niet van toen ze er woonde en werkte, en niet van de gevel van de het Cafe. Nergens op internet is iets te vinden, ook niet in het Felix-archief.
Mijn vraag is dus, zijn er mensen die wel foto's hebben van het Pannenhuis, of tenminste die kant van het Conscienceplein waar de het bewuste café mee op staat (periode 1925-1950) ? Foto's na de jaren 60 zijn er genoeg op internet, en er schiet waarschijnlijk niet veel over van het orginele cafe, daar heb ik dus weinig of niets aan.
Ik ben ook op zoek naar fotos van Maris-Stella instituut, in de Lange Congostraat en Pothoekstraat, die foto's zoek ik voor mijn oudere zussen die daar naar school zijn geweest, tussen 1954 en 1962.
Ook van deze school vind ik niets terug, geen foto's van het oude gebouw, geen klasfoto's, geen foto's van het oude klooster, het lijkt wel of de zusters Franciscanessen alle foto's en documenten mee in hun graf hebben genomen. Is er iemand die daar ook naar school is geweest, of iemand kent die daar ook les heeft gevolgd ?
Wie kan mij helpen in mijn zoektocht aub ?
Dank bij voorbaat
Lydia
https://lydiaprenen.be/
krisvr
female
Viestit: 506
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Zoek foto's

Viesti Kirjoittaja krisvr »

Geen idee of het huis rechts op bijgevoegde foto staat. Ik ken het Pannenhuis niet.
Zie https://images-04.delcampe-static.net/img_large/auction/000/169/991/414_001.jpg?v=0


Kris
Liitteet
8E9D1A26-2936-4318-9CDA-45AF95D546DE.png
tiany
tiany
Viestit: 35
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Zoek foto's

Viesti Kirjoittaja tiany »

krisvr kirjoitti: 21 Huhtikuu 2020, 23:26 Geen idee of het huis rechts op bijgevoegde foto staat. Ik ken het Pannenhuis niet.
Zie https://images-04.delcampe-static.net/img_large/auction/000/169/991/414_001.jpg?v=0


Kris
Veel dank voor deze zeer mooie afbeelding Kris, helaas is de zaak rechts niet het Pannenhuis. Vele jaren heb ik een vermoeden gehad dat dit wel zo was, tot mijn broer er op wees dat het Pannenhuis gelegen was op de Conscienceplein nr 3. De enige foto die ik ervan gevonden heb, in het Felix-Archief, is een zeer duidelijke foto van de jaren '70, maar er blijft waarschijnlijk niets meer over van het Pannenhuis toen mijn Grootmoeder er woonde/werkte.
Toch veel dank voor de moeite
Lydia
Pannenhuis, op de conscienceplein te Antwerpen, jaren '70 (Felix Archief)
Pannenhuis, op de conscienceplein te Antwerpen, jaren '70 (Felix Archief)
Ondertussen heb ik eindelijk enkele foto van Maris-Stella (Zusters Franciscanessen) gevonden, helaas geen klasfoto's, maar beter dit dan helemaal niets.
Maris Stella, Familiale Beroepsschool. Zusters Franciscanessen. Lange Congostraat 21 Antwerpen<br />Schoolfeest juni 1959 (Delcampe.net)
Maris Stella, Familiale Beroepsschool. Zusters Franciscanessen. Lange Congostraat 21 Antwerpen
Schoolfeest juni 1959 (Delcampe.net)
Maris Stella, Familiale Beroepsschool. Zusters Franciscanessen. Lange Congostraat 21 Antwerpen<br />Schoolfeest juni 1959 (Delcampe.net)
Maris Stella, Familiale Beroepsschool. Zusters Franciscanessen. Lange Congostraat 21 Antwerpen
Schoolfeest juni 1959 (Delcampe.net)
Maris Stella, Zusters Franciscanessen. <br />Lange Congostraat 21 Antwerpen (Delcampe.net)
Maris Stella, Zusters Franciscanessen.
Lange Congostraat 21 Antwerpen (Delcampe.net)
dcleeren
male
Viestit: 17
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Met hulp van dokter Google, mogelijk van dezelfde reeks.
a70c1b009b660d531bd175a46616ddc3.jpg
tiany
tiany
Viestit: 35
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Hallo,
Dit is inderdaad een zeer duidelijke foto van de reeks uit de jaren 70. Helaas is er niets meer te vinden uit de vroegere periode toen mijn grootmoeder en moeder in het Pannenhuis woonden, jaren 20 a 30. Toch bedankt voor deze interessante foto :D
agnest3
female
Viestit: 2
Dag Tiany, wel heel bizar wat u vertelt... Mijn overgrootouders en nadien mijn grootouders zijn steeds eigenaar en uitbaters van het Pannenhuis in Antwerpen geweest (in de loop van de 2de helft van de 19de eeuw tot begin zeventiger jaren 20ste eeuw). Misschien heeft uw grootmoeder er toen wel gewerkt of er een kamer gehuurd, daar kan ik me niet over uitspreken (ik kan het mijn vader niet meer vragen, want hij is spijtig genoeg overleden).
Mvg
Agnes Tuytens
tiany
tiany
Viestit: 35
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Beste Agnes,

Dank voor uw reactie.
Eerst en vooral moet ik u laten weten dat ik zelf niet precies wist of mijn Grootmoeder uitbaatster was van het Pannenhuis, dat heeft mijn overleden moeder niet in die woorden gezegd, ik heb altijd dat vermoeden gehad, omdat ze het steeds had over de periode dat mijn moeder, Honorine Smagge, en haar moeder “Emerence Vanwalleghem” in het Pannenhuis woonden, en ook enkele gebeurtenissen vertelden die in de zaak gebeurt zijn. Dat waren er niet veel, want helaas heb ik in mijn jonge jaren te vaak maar met een half oor geluisterd naar de verhalen van onze ouders, waar ik nu enorm veel spijt van heb. Ik heb een tijd geleden ook een oude advertentie gevonden in het archief van GVA, daar zocht mijn Grootmoeder “mevrouw Vanwalleghem, een deftige naaister, op het adres, conscienceplein 3 te Antwerpen”. Maar het is dus waarschijnlijk zoals u het schrijft, dat mijn Grootmoeder woonde en waarschijnlijk ook werkte in het Pannenhuis. Mijn moeder was toen een tiener, ze heeft daar ook een tijdje gewoond na dat ze uit het pensionaat in Beveren kwam. Spijtig dat uw vader ook niet meer kan helpen met verdere informatie. Hebt u misschien foto’s van de periode tussen 1925 - 1935 ?
Met vriendelijke groeten
Lydia Prenen (Tiany)
agnest3
female
Viestit: 2
Hallo Lydia,
Als u wil kan u me uw mailadres doorgeven en kunnen we zo eens afspreken. Ikzelf ben gefascineerd door oude foto’s en hun achterliggende geschiedenis. Ik heb er wel heel wat geërfd en heb nog een album samengesteld toen mijn grootmoeder 80 werd met allemaal foto’s uit haar jeugd. Misschien kunnen we zo samen puzzelstukjes uit ons familieverleden leggen.

Mvg
Agnes
tiany
tiany
Viestit: 35
Sisääntulotila: Teksti
Selailu: Teksti
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goede middag Agnes,

Klinkt zeer interessant, ik heb ook al vele foto's en documenten verzameld die vooral met mijn stamboom te maken hebben.
Ik ben steeds op zoek naar nieuwe informatie en eventueel foto's.
Ik geef u mijn e-mailadres door, wie weet geraken we weer een stapje verder : [email protected]

Alvast bedankt voor uw reactie

Vriendelijke groeten
Lydia (Tiany)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”