Vastaa Viestiin

Dubbele foto's van graven?

jancazemier
male
Viestit: 1

Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja jancazemier »

Ik zou mogelijk wel foto's willen maken van graven maar ik zie dat heel veel begraafplaatsen al gedeeltelijk klaar zijn.
Hoe ga je zoiets aanpakken zonder dat je foto's maakt die door een ander zijn gemaakt.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Hier enkele manieren om te achterhalen welke graven of (delen van) kerkhoven reeds in de GNN-collectie zijn opgenomen :

(1) Via de zoekrobot https://nl.geneanet.org/kerkhof/
Hier eens enkel een plaats (dorp of stad) intikken voor de graven;
kan ook vergezeld van een naam (zo op zoek naar welbepaalde personen).

(2) Via de rangschikking per land en verder per provincie :
- voor België nu 2.316 begraafplaatsen, zie : https://nl.geneanet.org/kerkhof/geo/BEL/belgie en
- voor Nederland nu 1.484 begraafplaatsen, zie : https://nl.geneanet.org/kerkhof/geo/NLD/nederland

Mooie en volledige foto's van graven zijn inderdaad beter maar - zoals eerder gezegd -
is het bij Geneanet op de eerste plaats te doen om de geboorte- en overlijdensdata op de graven, met soms data van de partner.
Verder is er links van elke foto(reeks) de optie 'meer data' waar je te weten komt wie de 'fotograaf' is.
Gerelateerd forumtopic :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=81577&t=691218
Slechte foto's kunnen dus intern gemeld worden, zulks via de hoofdzetel in Parijs
(dergelijke meldingen ook nog niet zien voorbij komen).

mvg, Greta
tcapandelaere
male
Viestit: 29
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja tcapandelaere »

Ik ben momenteel het oud kerkhof van Oudenaarde aan het overlopen en heb (tot mijn matige ergernis) gemerkt dat heel wat grafopschriften verkeerd gelezen werden; die typische hoekige O op oude zerken werd bijvoorbeeld dikwijls als A gelezen, zodat de naam 'Ronsse' als 'Ransse' werd ingevoerd. Ook lijkt er nogal wat door Franstaligen te zijn geïndexeerd, die kennelijk niet begrepen wat er stond. Op de zerk van een verwant van mij staat bijvoorbeeld 'overleden alhier'; dat was in het commentaarveld ingevoerd (in het Frans) als 'décédé à Alnier'. Ook 'mijnheer' en 'mevrouw' werden somtijds als voornamen beschouwd; er was zelfs iemand die dacht dat 'Eeuwige Vergunning' de naam van een persoon was...

Ik heb hier niet meteen een oplossing voor, maar zo is het natuurlijk dubbel werk. Misschien moet er eens over nagedacht worden, een overzicht samen te stellen van veelvoorkomende opschriften op grafschriften, zodat iemand die de taal niet bijster machtig is, enigszins kan bevroeden wat er eigenlijk staat.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Ondertussen bovenvermelde fouten voorgelegd aan de technische dienst van Geneanet
die de zaak verder zullen bekijken.
Mocht u nog dergelijke fouten vinden, dan ook weer hier signaleren, best met linkje.
mvg, Greta
sebadera
sebadera
Viestit: 63

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja sebadera »

Grafschriften die verkeerd werden gelezen zijn niet zo'n probleem omdat iedereen de ingevoerde tekst kan wijzigen. Wat veel, véél erger is, is dat graven slecht gefotografeerd worden. Jawel, vaak maar voor de helft zijn gefotografeerd. En dit kan niet goedgemaakt worden, behalve alles opnieuw fotograferen. Ik weet van sommigen die stelselmatig enkel de muur met namen fotografren, zonder tombe. Dus het grootste deel staat er niet op. De essentie is dat de graven bewaard worden voor de toekomst, niet dat men de namen gaat vergaren. Het is de organisatie geneanet die hier in fout is door niet expliciet uit te leggen wat men verwacht. Kerkhoven waar de graven slecht, half, slordig worden gefotografeerd zijn echt een gemiste kans.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Viestit: 2598
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja greetjepittery »

Goeie dag Sebastiaan,

'k Ga je vraag maandag nog eens expliciet voorleggen aan de hoofdzetel van Geneanet.
Zeker alle data moeten volledig op die foto's staan!
Dat zou dan ook extra vermeld kunnen worden bij een volgende actie van Geneagraves...

Zoals reeds gezegd gaat het bij GNN op de eerste plaats om de data op grafstenen en -plaatjes;
we zien ten andere dat het de meeste 'stamboombouwers' te doen is om die data.

Wellicht gaat het hier om 1 (of weinig) 'fotografen' die zo slordig te werk gingen?
Kan je ze desgewenst zelf eens contacteren?
Anders eens doorgeven 'achter de schermen' aan één van de moderators.
Zo veel meer moeite is dat toch niet voor hen om mooie, volledige foto's te posten?!?

Zelf - maar dat is een heel persoonlijke zienswijze! - heb ik geen foto's bewaard van
de grafzerken van mijn dierbare grootouders, vader e.a. overleden familieleden omdat
ik hen immer & alleen blijf herinneren om wat zij betekenden voor anderen (incl. mezelf).

Wordt vervolgd, Greta
landsheer
male
Viestit: 63
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.

Re: Dubbele foto's van graven?

Viesti Kirjoittaja landsheer »

Beste leden,
Goed om dit onderwerp hier te hebben gelezen. Was enkele dagen geleden begonnen met enkele zerken kerkhof Gentbrugge te trekken. Dacht dat het eigenlijk enkel om de namen en data ging.
Met gsm ook niet altijd mogelijk om zerk in 1 foto vast te leggen. Blijkbaar mogen meerdere foto's per zerk. (wist ik niet).
Ik heb hier twee voorbeelden van foto's waarvan ik de zerk niet volledig heb, bijgevolg beter om deze niet op geneanet grafzerken te plaatsen. Of maakt het in deze twee zerken niet veel uit? Wat denken jullie?
Liitteet
IMG_20210503_091940.jpg
IMG_20210503_092101.jpg
jeandeflorette7853
male
Viestit: 19
Sisääntulotila: Graafinen
Selailu: Graafinen
Tarkastele heidän sukupuutaan.
Goede avond forumleden,
Ik ben nog maar enkele dagen bezig met het fotograferen van grafzerken en leer voortdurend bij.
Per ongeluk (of door slordigheid) heb ik enkele grafzerken dubbel 'gepost' op Geneagraves.
Nu ik dat zie zou ik die wel willen samenvoegen (met dezelfde of verschillende foto's).
Kàn dat ? En, zo ja, hoe ?
Bedankt voor de hulp.
Jean
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”